Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אוטיזם בקרב מבוגרים – לא מה שחשבתם

אוטיזם בקרב מבוגרים – לא מה שחשבתם
קרדיט: pixabay

בשנים האחרונות אנו מבינים שאוטיזם הינה מחלה מונוליטית והיא שונה בין מבוגר למבוגר. למעשה, אם בעברה היינו כלואים בקונספציה אשר חשבה שחוסר בתפקוד קוגניטיבי מלא אינו מאפשר חיים מלאים, כיום אנו רואים שיש ספקטרום רחב וכל מקרה לגופו. הצטרפו אלינו לכתבה הבאה בדרך לשבור כמה מיתוסים על אוטיזם בגילאים מתקדמים יותר.

עבודה – שינויים מרחיקי לכת בעולמות התעסוקה

הידע הרחב שלנו שקיים כיום בתחום האוטיזם מאפשר לנו מחד "לקטלג" יותר אנשים תחת הסימפטומים השונים אבל מאידך גם לראות להיכן ניתן להגיע עם אוטיזם בתפקוד גבוהה. ניתן לראות שבלא מעט מקרים הסובלים אינם נמצאים תחת חסות תעסוקתית מוגנת והתפקוד הגבוה מאפשר עיסוק במגוון של מקצועות אשר דורשים ידע אנליטי. למעשה, ניתן לראות יותר ויותר מתכנתים אשר סובלים מתפקוד לקוי אך חיים חיים תעסוקתיים מלאים ומרווחים משכורות שגם אנשים אשר נחשבים "בריאים" אינם משיגים לעיתים.

קרדיט: pixabay

חברה – מסגרות קבוצתיות רבות יותר מאי פעם

אנשים אשר יש להם אספרגר אוטיזם בתפקוד גבוה, נוטים אמנם לא להבין סימנים חברתיים מוסכמים אך כיום ניתן לראות שיש יותר הכלה ומודעות לעניין. מעבר לרצון לשלבם במגוון של מערכות חברתיות, ישנם מגוון של מסגרות קבוצתיות אשר מאפשרות התמודדות קלה יותר עם ההפרעה. ההבנה של המנגנון אשר עומד בבסיס של ההתנהגות השונה, מאפשר לרבים יותר לקבל טיפול אשר מותאם למצבם ולהבין דפוסים חברתיים באופן עמוק ויסודי יותר מאשר בעבר. זה לא אומר שחייהם החברתיים מושלמים (להיפך והחברה הישראלית עשויה להיות לא רגישה כלפי השונה), אולם בהחלט יש תקווה ועתיד.

השכלה גבוהה – גישה גדולה יותר מאשר בעבר

ההבנה שלאוטיזם בכלל ולאספרגר בפרט יש יתרונות לצד חסרונות, יצרה גם שינויים בתחום ההשכלה הגבוהה בקרב מבוגרים. אם בעבר היו כאלו שהיו נמנעים מלימודים גבוהים, כיום הרצון למימוש עצמי וההבנה שיש מקצועות לימודיים שבהם האוטיזם עשוי להיות יתרון – דוחפים מבוגרים רבים לממש את עצמם גם באקדמיה. אין זאת אומר שהלימודים הינם קלים אולם כיום יש יותר גופים ואפשרויות לימוד (לדוגמה לימודים און ליין או לימודים מרחוק באונ' הפתוחה), לצד מכללות מקומיות וטכנולוגיות – אשר מאפשרות להתאים את המסלול הלימודי ליכולות ולצרכים של כל מתמודד ומתמודדת עם אוטיזם.

זוגיות – הכרויות ייעודיות לסובלים מאוטיזם

עם הפריחה של אתרי ההיכרויות הנשיתים, כמו גם אתרי היכרויות למבוגרים בעלי אוטיזם אשר מבקשים למצוא להם בן או בת זוג ולהקים בית בישראל. למרות שמבחר האתרים לנישה זו עניין קטן, זה עדיין שדרוג לעומת חוסר השאיפה אשר הונחל לדורות הקודמים אשר סבלו מן המחלה. כיום מבינים שמציאת זוגיות עשויה להביא לאיכות חיים משופרת גם למי שסופג מפגיעה זו או אחרת בתפקוד הכללי ולכן העתיד בתחום זה אמנם מורכב אך חיובי מאשר בעבר.

במידה ויש לכם חשד שאחד מהקרובים לכם בעל תסמיני אוטיזם, מומלץ לבצע אבחון אוטיזם למבוגרים שיסייע לכם להבין מה הצעד הבא וכיצד להתמודד עם הסיטואציה.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
קבוצת H&O פותחת רשת חנויות בקונספט חדש לתינוקות ולילדים תחת השם: KIDS O&H
חנות הקונספט הראשונה נפתחה בקניון עזריאלי מודיעין ומאגדת את מותגי...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל
רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל,...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...
התלמידים דואגים לנזקקי פתח תקווה
לקראת חג הפסח, תלמידי שכבת י"א בכפר הנוער אמית פתח...
למה כדאי ללכת לטיפול אצל פסיכיאטר פרטי
סיוע פסיכיאטרי נדרש במגוון רחב של מצבים נפשיים, בין היתר...
אוטובוסים לתל אביב - כל מה שצריך לדעת כדי להגיע לעיר הגדולה
תל אביב היא העיר הגדולה והמרכזית ביותר בישראל, ולכן היא...
משמעות צילום אירועים חשובים
בר מצווה הוא אירוע משמח בקהילה היהודית, המציין את הגעתו...
שמעון קונטראז'י – The Colors of Music
בגלריית GLOBAL ART רח' מרכז בעלי מלאכה 13 תל אביב אוצרות :...
הדרך לחיים חופשיים מהתמכרות
התמודדות עם ההתמכרות - האתגר והפתרון ההתמכרות היא מצב מורכב המשפיע...