Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

השמנת יתר ועודף משקל

השמנת יתר ועודף משקל
מקור pixabay

השמנת יתר ועודף משקל: איך להרזות בדרך הכי יעילה ובריאה

חום יולי אוגוסט מכה ללא רחם ומסמן עבורנו כי עונת הדיאטות בעיצומה. נדמה שקיימות אין ספור סוגי דיאטות שמבטיחות לנו ירידה מהירה במשקל, אבל המשותף לכולן הוא, שהן מהוות פתרון בזק, כזה שמסייע לירידה במשקל שמחזיקה במקרה הטוב למשך עונה אחת. אך דווקא כשמדובר במצבי השמנת יתר ועודף משקל חשוב להבין שדיאטות כאלו ואחרות לא תורמות לשינוי פנימי אמיתי, לא ניתן ליישם אותן כאורח חיים לטווח הארוך, וכשהקיץ יגמר, המשקל יעלה במהירות, לרוב עם ריבית דריבית של קילוגרמים עודפים.

השמנת יתר ועודף משקל
מקור pixabay

מתי עלייה במשקל הופכת לעודף משקל או להשמנת יתר?

אנחנו עולים במשקל בכל פעם שאנחנו מכניסים לגופנו יותר מזון ממה שנדרש לפעילותנו היומיומית. זה קורה משום שהגוף ממיר את עודפי המזון לשומן שנאגר ברקמות. השמנת יתר ועודף משקל הם מצבים בהם העלייה במשקל מתבטאת ב- \'מדד מסת הגוף\' (BMI) שחורג מגבולות התקין. ה-BMI מחושב על פי נוסחה קבועה, לפיה יש לחלק את משקל הגוף (בקילוגרמים) בגובה בריבוע (במטרים). על פי נוסחה זו, גם אם נעלה מעת מעת במשקל, ככל שמדד מסת הגוף ישמר בטווח שבין BMI 18.5 ל- BMI 24.9 משקלנו עדיין ייחשב כתקין. אך ברגע שטווח זה ייחצה, הרי ש- BMI בין 25 ל- 29.5 כבר יוגדר כעודף משקל ו- BMI מעל 30 יהווה השמנת יתר. עובדה זו היא בעלת חשיבות רבה, מפני שבניגוד ל\"סתם\" עלייה במשקל, BMI מעבר לטווח התקין מהווה מצב של השמנה, אשר מוגדרת כמחלה כרונית בעלת השלכות קריטיות על הבריאות. היא מהווה את גורם המוות החמישי בעולם, ובנוסף היא ידועה כגורם עיקרי למחלות כרוניות נלוות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן, דיכאון קליני, הפרעות שינה, בעיות נשימה ועוד. לכך מתווספים נתונים עדכניים המצביעים על הסיכון המוגבר לסיבוכים  מהידבקות מנגיף הקורונה.

משום כך, השמנת יתר ועודף משקל, הם מצבים המחייבים טיפול רפואי והתייחסות תזונתית מקצועית ומותאמת אישית, ולא רק הסתפקות בדיאטת בזק אופנתית.

טיפול בהשמנת יתר: כך תעשו את זה נכון ויעיל

אם השמנת יתר ועודף משקל מהווים מחלה עם סיכונים נלווים מסכני חיים, חשוב מאוד לא להתפשר על דיאטות בזק וטרנדים אלא לבחור בטיפול רפואי מקצועי, המבוסס על בדיקות, הערכות, טיפולים ותמיכה אישית צמודה. מכיוון שבני האדם שונים זה מזה ואצל כל אחד הגורם להשמנה הוא שונה, חשוב גם להבין שאין באמת טיפול בהשמנה אחד יעיל ורק אנשי מקצוע המומחים בתחומם יכולים באמת לסייע לאזן את מנגנוני הרעב והשובע, תוך הקשבה לצרכים הפיזיים והרגשיים של כל מטופל. באופן זה בלבד ניתן להשיג ירידה אפקטיבית ובטוחה במשקל – ללא דיאטה, ובנוסף גם למנוע עלייה חוזרת במשקל.

בישראל קיימים מרכזים המתמחים במתן תוכנית טיפולית אישית המבוססת על הערכה מעמיקה של רופא מומחה, תוך מדידת קצב חילוף החומרים והרכב הגוף, זיהוי הדחף לאכילה והגורם מקשה על הירידה במשקל, ההעדפות התזונתיות ועוד. כל המידע והנתונים האישיים משמשים לבניית תוכנית טיפולית מקיפה ומותאמת אישית לירידה במשקל ולאיזון מטבולי. כשתוכנית הטיפול נעשית בליווי אישי וצמוד של רופא מומחה, ניתן אף לשלב תרופות לירידה במשקל שפועלות לוויסות מנגנוני הרעב והשובע, כדי למקסם את קצב הירידה במשקל. באופן זה ניתן להגיע לשינוי פנימי אמיתי שניתן ליישמו כאורח חיים לטווח הארוך.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...