תלמידים המאובחנים כאוטיסטים ועם שיתוק מוחין למדו מתמטיקה באמצעות רובוטים בשני בתי ספר בתל אביב. מאחורי הפרויקט עומדת מכללת לוינסקי לחינוך, שהיא המוסד האקדמאי היחיד בארץ שמכשיר מורים לחינוך מיוחד ללמד תלמידים עם צרכים מיוחדים מתמטיקה באמצעות טכנולוגיה ניידת המשלבת רובוטים. סטודנטים לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי משלבים בשנתם ה אחרונה בקורס ייחודי להוראת מתמטיקה חוקרים סביבות הוראה מותאמות לתלמידים המאובחנים כאוטיסטים או עם שיתוק מוחין.
מדובר בטכנולוגיה שמסייעת להסתגל לעצמאות והעצמה של אנשים עם צרכים מיוחדים במעגלי חיים וברמות תפקוד שונות, החל מיכולות ראשוניות של מוכנות לחשבון הפעלת הרובוט באמצעות הפלת כמות של עצמים קונקרטיים , כתיבת ספרות והתאמת ספרה לכמות, ביצוע חישובים בסיסיים תוך פיתוח שפה ותפיסה מרחבית ועד לביצועים גבוהים של כתיבת מערך של קוד תכנית.
הנושאים שנלמדים באמצעות הרובוט:
- רמה בסיסית: למידת מספרים וכמויות.
כיצד זה נעשה בפועל: בחלל הכיתה ישנן מספר תחנות, שבכל אחת מהן יש מספר שונה של קונוסים. המורה מציינת מספר, והתלמיד מתפעל את הרובוט להגיע לתחנה עם מספר הקונוסים הנכון.
אופציה נוספת על הרצפה ישנו לוח ה- 100, והתלמידים נדרשים לתפעל את הרובוט למספר הנדרש.
- רמה בינונית: פעולות חיבור, חיסור, לוח הכפל וחזקות.
כיצד זה נעשה בפועל: משחק של סולמות וחבלים על הרצפה. התלמידים נדרשים לעשות פעולות של חיבור על מנת להתקדם עם המשחק. ההתקדמות על הלוח מתבצעת באמצעות הפעלת הרובוט
התלמיד נדרש לתרגיל חשבונאי והבדיקה של התשובה הנה באמצעות הפעלת הרובוט שמחשב האם התוצאה נכונה.
- רמה גבוהה: שרטוט של צורות גיאומטריות באמצעות תכנות.
התלמיד נותן הוראות באייפד לשרטוט צורה גיאומטרית על פי מספר פרמטרים: מרחק בין נקודה לנקודה, זווית, צבע וקול.
התכנית יצאה לפועל בשנה שעברה בשני בתי ספר בתל אביב לתלמידים בגילאי 15-18: בית ספר און, שבו לומדים ילדים עם שיתוק מוחין (cp), ובבית ספר גיל, שבו לומדים נערים עם אוטיזם ברמות תפקוד שונות. בסה"כ השתתפו בפרויקט 40 ילדים, שלכל אחד מהם הוצמד סטודנטית משנתון ג' ומתוכנית ההסבות לחינוך מיוחד, במכללת לוינסקי לחינוך. השנה הורחבה הפעילות וקבוצה נוספת של סטודנטים מלמדי במרחבי הלמידה החדשנים של המכללה תלמידים מבית ספר רגיל מתמטיקה בשילוב רובוטים.
ד"ר ענת בודניוק – בוץ, מרצה ומומחית בתחום ההוראה המותאמת במתמטיקה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים: " יצאנו החוצה לגלות עולם נפלא של חדשנות פורצת דרך עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים וגילינו כי טכנולוגיה רובוטית היא לא עוד כלי ליצירת תקשורת, אלא מודל משמעותי לקידום תפקודים מתמטיים"
פרטים על הרובוט:
רובוט Spark מבית Sphero הינו רובוט בצורת כדור העשוי מפוליקרבונט מה שהופך אותו לעמיד בנפילה, התנגשות ואפילו בנוזלים . הוא משמיע קולות וצלילים , מחליף צבע, יכול לנוע במהירות משתנה עד כ- 4.5 קמ"ש, יכול לנוע במים, לשלב בתנועתו צבע ולקפץ. יש לו חיישנים המבחינים בין תנועות שונות ובין היותו באוויר או בקרקע. הרובוט מופעל באמצעות האייפד באפליקציה בעברית, המאפשרת שליטה בדרכים שונות החל בניווט ידני, בניית קוד בשיטת בלוקים. בעזרת שימוש בהזזת האצבע דרך האפליקציה, ניתן לגרום להזזת הרובוט ממקום למקום. לשם כך יש להתמצא בכיוונים וביחסים במרחב של הרובוט ביחס לאדם המפעיל אותו על מנת ליצור תזוזה לכיוון הנכון. בהתייחס לתחום המתמטי, ניתן למשל ליצור קשר בין כמות לספרה על ידי תזוזת הרובוט מהכמות לייצוגה המספרי או בין תרגיל כתוב לתשובה המופיעה במרחב וכמו כן לבנות בעזרת בלוקים של קוד צורות גיאומטריות במרחב.