Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי
קרדיט: canva

האבחון הפסיכודידקטי הוא הליך המתאים לילדים ולמתבגרים בגילאי היסודי, החטיבה והתיכון. מאבחן דידקטי מוכשר עורך את השלב הראשון, האבחון הדידקטי. החלק הדידקטי של אבחון פסיכודידקטי מעריך את הכישרון האקדמי והאינטלקטואלי של הילד, נותן הסבר מפורט יותר של מצבו, האתגרים שהוא מתמודד איתם והמלצות טיפוליות. לרוב, אנשי המקצוע החינוכיים מפנים את הילד לאבחון. עם זאת, ההורים יכולים לעשות זאת גם ללא הפנייתם, אם יבחרו בכך. מכון תושיה, ברשות חביב טרמנס, מאבחנים ילדים ומתבגרים כבר מעל 20 שנה, ומאפשרים להם לקבל את כל הטיפולים והעזרה לה הם זקוקים לאחר האבחון.

החלק השני של האבחון – האבחון הפסיכולוגי

המרכיב השני עליו מתבסס אבחון פסיכודידקטי, מספק מידע פסיכולוגי מכריע ומתנהל על ידי פסיכולוג חינוכי. בדרך כלל, מאבחן דידקטי מוסמך אחראי על המרכיב הדידקטי, בעוד שפסיכולוג חינוכי אחראי על המרכיב הפסיכולוגי. הליך האבחון מעריך מגוון יכולות תפיסה, כולל רצף, זמן, מרחב, שמיעתי ואחרות. הוא קובע את הנקודות הפגיעות של הילד, היכן יש צורך בסיוע ואיזה סוג סיוע נדרש. האבחון הפסיכודידקטי בוחן את היכולות והתפקוד הרגשי של הילד, בנוסף למנת המשכל וההיבט הפסיכולוגי של הילד.

מהו משך האבחון?

האבחון דורש בדרך כלל שלושה מפגשים הנערכים על ידי איש מקצוע מוסמך:

מטרת המפגש הראשוני היא להכיר את ההורים ולאסוף מידע מעמיק על הנבדק. שני המפגשים הנותרים הם עם הילד, והאבחון מסוכם בתום הפגישה השלישית. לעיתים נדרשות עוד פגישות, אך בכל מקרה, התהליך לא יימשך יותר מחמש פגישות.

מתי מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי?

  • כאשר הביצועים הלימודיים של ילדיכם בעייתיים או שיש ירידה משמעותית בהישגיהם, כדאי לפנות לעזרה מקצועית.
  • כאשר יש נתק בין יכולות קוגניטיביות להישגים בפועל.
  • כאשר קשיים במוטיבציה פוגעים בתפקוד.
  • כאשר יש צורך לשנות את המבנה החינוכי של הילד.
  • לפני תחילת טיפול פסיכולוגי (במידת הצורך, כאשר הנושא כרוך בקשיים לימודיים).
  • סימפטומים של התנהגות חריגה או הרסנית.

זה מאתגר ביותר לספק רשימה של "נורות אדומות" המאפיינות ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית. זוהי רשימה כל כך רחבה המותאמת באופן שונה לכל גיל ורמת מיומנות צפויה. ילד שמתקשה לרכוש את יכולת הכתיבה בחודשים הראשונים של כיתה א' בדרך כלל אינו מצריך אבחון, בניגוד לילד שמתקשה לרכוש את יכולת הכתיבה בכיתה ג', ובמקרה זה הוא דורש ללא ספק אבחון פסיכודידקטי. אם אתם זקוקים לפרטים נוספים בנושא, צרו קשר עם מכון תושיה.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ליווי משפטי שוטף של העסק שלכם: צעד חשוב בדרך להצלחה
ככל שפעילותו של עסק היא רחבה יותר וככל הוא מצליח...
מועדון בת מצווה
מועדון בת מצווה גליס: המקום המושלם לחגיגת בת מצווה בלתי נשכחת!
אם אתן מחפשות מקום מיוחד שיאפשר לכן לחגוג בת מצווה...
איך מעצבים ומקימים ביתן לתערוכה?
בדרך כלל המטרה של תערוכות שעוסקות בתחומים שונים היא להציג...
טעם של מסורת עם נגיעה של חדשנות
האם אי פעם חלמתם על אירוע שבו האוכל לא רק...
החשיבות בבחירת המזון הנכון לחיית המחמד שלכם
אם תשאלו כל ילד קטן, כנראה שאחד הדברים שהם מבקשים...
האם אפשר להפוך את האימון לפעילות מהנה?
אנחנו מצד אחד חיים בעולם בו לכל אחד מאיתנו יש...
מה כולל טקס גילוי מצבה
30 ימים לאחר יום הקבורה נהוג לקיים בבית הקברות טקס...
ריהוט לבית – איך רוכשים ריהוט מתאים לבית
כל בית, גדול או קטן, חדש או ישן, צריך להיות...
הפיכת הבית לירוק ועצמאי מבחינה אנרגטית
בעידן הנוכחי שבו קיימת מודעות סביבתית גוברת והולכת, חשש מפני...
מה המפתח לעסקת נדלן מוצלחת
למשקיעים רבים יש את החלום להצליח בגדול. משקיעים רבים חולמים...