עיריית פתח תקוה תחל להכשיר בקרוב שביל אופניים, שיחל במעבר התת קרקעי, מתחת לפסי הרכבת, ליד רחוב בן חור, שיעבור לאורך הרחובות ראשון לציון, חנו לויתן, קרול, עד ז'בוטינסקי. התב"ר לעבודות אושר בישיבת מועצת העיר האחרונה.
תוואי השביל נבחר ביחד עם משרד התחבורה לאור מדיניותם בנושא שבילי אופניים ותוקצב על ידם בסכום של 2 מיליון ₪ לתכנון.
תכנית אב לשבילי אופניים הוכנה על ידי אגף איכות הסביבה ומינהל הנדסה לפני כשמונה שנים ומתעדכנת לפרקים. כיום יש בפתח תקווה כ – 40 ק"מ של שבילי אופניים.
בשנים האחרונות בוצעו השבילים הבאים:
א. שביל אופניים שנמצא כעת בסיום ביצוע הוא קו U של איגודן שניים וחצי ק"מ מעמישב ועד כביש 40 לאורך נחל מזור.
ב. שביל אופניים בין הרב חפותא לרבניצקי בוצע לפני שנה.
ג. שביל אופניים ליד בית ספר עוזי חיטמן. מקשר את גיסין עד גרינשפן בעתיד עד לפארק נווה גן והפארק הגדול.
כזכור, לפני מספר שנים העירייה קבלה 1.2 מליון ₪ עבור תכנון 3 שבילים של אופניים ממשרד התחבורה.
תוואי השבילים נבחרו בשיתוף משרד התחבורה מאחר והיו צריכים לענות על קריטריונים של המשרד:
- תוואי מוביל למרכז תחבורה ציבורית והסעת המונים
- תוואי מוביל למרכזי תעסוקה
- תוואי מוביל למוסדות חינוך
תוואי א – מתחנה המרכזית אל עבר תחנת הרכבת סגולה לאורך כביש 40
תוואי ב – מהמעבר התת קרקעי ליד רחוב בן חור אל רחוב ז'בוטינסקי לאורך ראשון לציון
תוואי ג – מתחנת הרכבת קריית אריה אל אזור רחוב היצירה ז'בוטינסקי.
העירייה הכינה תכנון לתוואים ולתוואי א ו-ב יש גם תכניות לביצוע. תוואי ג נמצא בשלבי תכנון התואם את תכנית קריית אריה שהוחלט להפקידה. בנוסף מתוכננים בעיר עוד 2 שבילים במסגרת פרויקט ה"אופנידן". מדובר בשבילים מהירים שמתכנן משרד התחבורה לשנת 2019 , האחד בצפון פתח תקוה והשני לאורך כביש מכבית.
יש לציין שבניית שביל אופניים במרקם בנוי עם רוחב רחובות נתון הוא ענין לא פשוט. בדרך כלל המדרכה צרה ואז שביל האופניים יכול לבוא על חשבון נתיב נסיעה או חניות, כך שההחלטות לביצוע שביל אופניים הינן מורכבות.