Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך לבחור עורך-דין לייצוג בתביעת לשון הרע והוצאת דיבה?

איך לבחור עורך-דין לייצוג בתביעת לשון הרע והוצאת דיבה?
עורך דין בן קרפל

העובדה שבחירת עורך-דין היא משימה מורכבת ומשמעותית שמשפיעה לאורך זמן, אינה מפתיעה כלל. אך כשמדובר בבחירת עורך-דין לשון הרע, ישנם פרטים ייחודיים שחשוב לקחת בחשבון. ישנן עצות ספציפיות, חשובות ומועילות לבחירת עו"ד לשון הרע; בקצרה? חפשו את ה"קליק" עם עורך-הדין, הרי אין מחיר לכימיה, בוודאי כשמדובר בסכסוך אמוציונאלי; בחרו עו"ד שעוסק מידי יום בדיני לשון הרע ומסוגל להצביע על הצלחות בתחום; עדיף לשכוח משכר-טרחה באחוזים ולא להסתנוור משכר-טרחה נמוך; חפשו בן-אדם ולא רק גלימה, התעקשו על איכות האדם שמולכם, על הגינותו ועל המכובדות והמקצועיות שהוא מקרין. ובפירוט? הנה 4 טיפים חשובים במרוכז:

איך לבחור עורך-דין לייצוג בתביעת לשון הרע והוצאת דיבה?
עורך דין בן קרפל
  1. סוג המשרד: הגודל לא קובע, אלא תחומי העיסוק של המשרד, חוג לקוחותיו והישגיו בתחום. מערכת דיני לשון הרע היא מערכת מורכבת ומיוחדת בנוף המשפטי. מדוע? שתי סיבות עיקריות: (א) חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 הוא חוק ישן ש"מדבר" במונחים כלליים שאינם חד-משמעיים על פניו. למשל "תום-לב", או "אמת" אינן מילים סתם, אלא מילים מלאות בתוכן. משך 6 העשורים שחלפו, בתי-המשפט עוסקים בפרשנות החוק ויוצקים תוכן אל תוך כל מילה חקוקה. לכן, כדי להבין את חוק איסור לשון הרע אין ברירה אלא להכיר ולהבין את אין-ספור פסקי-הדין וההלכות שנכתבו במרוצת השנים.

(ב) מן הצד השני בדיוק – הדינמיות של התחום. למרות שמדובר בתחום וותיק כאמור, השינויים מתרחשים בקצב מסחרר; בעיקר בעת הנוכחית – עידן הרשתות החברתיות והטלפונים הסלולריים – בה המשפט הישן והכבד רודף באופן קבוע אחרי הטכנולוגיה המשתנה והמתחדשת בקצב שהמשפט כלל לא מכיר.

לכן, המלצה ראשונה לבחירת עו"ד לשון הרע היא לבחור עורך-דין שתחום עיסוקו המרכזי הוא לשון הרע. מעטים המשרדים שאכן עוסקים אך ורק בתביעות לשון הרע, אך הם ישנם. כמובן שהעיסוק בתחום – כשלעצמו – אינו ערובה לכך שמדובר בעו"ד שבאמת בקיא בדיני לשון הרע, אך על פניו הסיכוי לבקיאות אמיתית גדול ביחס לעורכי-דין שעוסקים במקרקעין ובדיני מס.

חידוד נוסף וחשוב: לצערנו, יש פער אמיתי בין הדרך בה עורכי-הדין מציגים עצמם, לבין המציאות בשטח. עו"ד לא מהססים להציג את עצמם כ"מומחים" ללשון הרע והוצאת דיבה, ולא תמיד יש כיסוי למילים הגדולות. אולם באמצעות 2 שאלות בלבד, ניתן לפזר מעט את הערפל ולהבין מי ניצב מולך. השאלה הראשונה: מי הם לקוחותיך הגדולים והמוכרים? השאלה השנייה: מה הישגיך כעורך-דין שעוסק בלשון הרע? גם תשובות לשאלות הללו לא תספקנה ערובה לייצוג מעולה, אך אם מדובר בעורך-דין שמייצג או ייצג גופים או אנשים משפיעים, ייצג בתביעות חשובות ובעלות פרופיל תקשורתי וציבורי גבוה ומסוגל להצביע על הישגים משמעותיים בתחום, סביר להניח שמדובר בבחירה נבונה.

  1. כימיה: הקשר הבין-אישי עם עו"ד לשון הרע, עשוי לחרוץ גורלות. כמובן שתקשורת עם כל נותן שירות היא עניין חשוב. אך כשמדובר בהתנהלות בפני בית-משפט במדינת ישראל (שבדרך כלל נמשכת חודשים ארוכים) הכימיה חשובה יותר; וכשמדובר בתביעת לשון הרע – אשר תמיד מכילה מטענים אמוציונליים – הדבר נכון פי כמה וכמה.

מרבית סכסוכי לשון הרע עוסקים בסיפורים אמוציונליים; עלבונות אישיים, תלונות-שווא, הכפשה במסגרת העבודה, ביזוי על רקע גזעני או חשיפת פרטים אישיים כמוסים ומביכים. מטבע הדברים, כשאלו הנושאים, לא תמיד פשוט ומובן מאליו להיפתח בפני עורך-הדין בצורה מלאה.

לכן, לכימיה בין עו"ד לשון הרע לבין לקוחו חשיבות יתרה. כימיה – מטבעה – מייצרת אמון, והאמון הוא הבסיס לפתיחות מלאה עם עורך-הדין; לקוח שיסתיר מידע מעורך-דינו, עלול לחרב לעצמו את התיק לחלוטין. אם כן, לו בחרת להגיש תביעה בגין עלבון אדיר שלא נותן לך מנוח, או אם נתבעת על התבטאות עקרונית שבערה בך, מומלץ לשכור שירותיו של עורך-דין שנוצרה עמו כימיה מן הרגע הראשון. איש לא יכול להתווכח עם תחושת הביטחון שחשת בעצמך; אסור לזלזל בעצמך ובתחושות הבטן שלך.

  1. מבטיחים לך ניצחון חד משמעי? בדקו שוב. עורך-דין בקיא ומנוסה בלשון הרע ובהוצאת דיבה, יידע להציג ללקוחו את מערכת הסיכונים והסיכויים ביחס לתביעה ספציפית; וכמובן שאין תביעת לשון הרע – פשוט אין – נעדרת כל סיכון. לכן, כנקודת מוצא, עו"ד לשון הרע שמבטיח ב"100%" תוצאה מסוימת חוטא; או בשקר, או בחוסר בקיאות של ממש.

עורך-דין לשון הרע שעוסק בכל יום בתחום ובעברו הצלחות מוכחות, ידע להסביר לכל תובע מה סיכויי התביעה, ומהם סכומי הפיצוי הריאליים שניתן לצפות להם. אך חשוב לא פחות, עו"ד לשון הרע מוצלח והגון, יידע גם להסביר ללקוחו כי במקרה ספציפי לא ניתן לחוות דעה ביחס לסיכויי ההגנה או לסכומי הפיצוי. אם כן, עדיף לחפש אחר עורך-דין הגון, מכובד ומקצועי, ולהניח למפזרי ההבטחות.

  1. עלות הייצוג; קונים בזול? תשלמו ביוקר. כמובן שהאמרה הידועה אינה כלל גורף ונכון תמיד. אך בסופו של דבר, עורך-דין שמרשה לעצמו לדרוש שכר גבוה יחסית ככל הנראה אינו נואש לקבל את הייצוג; וזו התחלה טובה. אך חשוב בהרבה לשים את הדגש לא רק על גובה שכר הטרחה המבוקש, אלא על שיטת התשלום.

חשוב לחדד: מעטים האנשים שיתעשרו מהגשת תביעת לשון הרע. סכום הפיצוי הגבוה ביותר שנפסק מאז נחקק חוק איסור לשון הרע, עומד על כ-600,000 ₪ (מדובר במקרים נדירים). כמובן שישנם חריגים, אך ככלל עורך-דין לשון הרע שמסכים לקבל את שכרו באחוזים בלבד, למעשה מסכים לקבל שכר נמוך מאוד (אם בכלל).

אם כן, ולמרות שמדובר רק באחת מיני אינדיקציות רבות (ולעמדתנו הכימיה והניסיון המוכח בתחום חשובים בהרבה), אסור להסתנוור משכר-טרחה נמוך או שכר-טרחה באחוזים. בסוף זה עלול לעלות ביוקר.

הכתבה נכתבה על ידי בן קרפל ושות' משרד עורכי דין.

**אין בתוכן האמור לעיל המלצה, חוות-דעת או עצה משפטית, ואין בתוכן משום תחליף ליעוץ משפטי מקצועי. תוכן משפטי לא יכול להיות מדויק לחלוטין, והאמור אינו מתיימר להקיף את כל קבוצות המקרים או להיות עדכני בצורה מוחלטת. מידע משפטי מתיישן באופן טבעי, ולכן אין להסתמך על תוכן הדברים; המסתמך בניגוד להוראה הברורה שלא להסתמך על התוכן, עושה כן על דעתו בלבד, ולפיכך תוצאות ההסתמכות על אחריותו הבלעדית**

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...