Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך להתמודד עם אכילה רגשית ולרדת במשקל

איך להתמודד עם אכילה רגשית ולרדת במשקל
מקור pixabay

אכילה רגשית יכולה להתבטא בכל מיני היבטים, החל מנחמה מהאוכל שמספק לנו צורך רגשי מסוים, דרך מניעים רגשיים דווקא משמחים, כמו הנטייה לאכול עוד ועוד אוכל טעים שמסב לנו עונג כחלק מבילוי  חברתי או משפחתי. לעומת זאת יהיו אנשים שיאכלו רגשית במצבים של מתח, עייפות, או כדי למסך תחושות של ריקנות ובדידות. מדובר בדפוס אכילה המונעת מרגש, שגורמת לנו לעונג ולסיפוק מיידיים וקל מאוד להישאב אליה. כשאנו מלעיטים את עצמנו מתוך אכילה רגשית מספר פעמים בשבוע באופן עקבי, התוצאה הבלתי נמנעת תהיה עלייה משמעותית במשקל.

איך להתמודד עם אכילה רגשית ולרדת במשקל
מקור pixabay

בואו נבין למה זה קורה

הבחירה באוכל כדרך התמודדות, היא בגלל שאוכל נתפש בעיננו כמשהו שממלא. כשמדובר בתחושת ריקנות פנימית, האוכל מייצר תחושה מזויפת של מילוי. אוכל יכול לשמש כאמצעי למיסוך של רגשות הנובעים מתחים ועומסים רגשיים, דאגות כלכליות, בריאותיות ואחרות וגם כשיש בעיות הנובעות מעניינים שבלב.

לפעמים אכילה רגשית היא בעצם אכילה שמחבלת במטרות ויעדים שהצבנו לנו בתחום של תזונה נכונה. כך קורה שאם אנחנו חורגים מעט מהגבולות שהצבנו לעצמנו בכל הקשור לתפריט, נבחר לחבל בתהליך שעשינו עד עכשיו מתוך נטייה לפרפקציוניזם. לכן נזלול ונהרוס הכל רק בגלל שסטינו מעט מיעדי האכילה שקבענו לנו, ואז נתחיל שוב בתהליך מחדש. כך נמצא את עצמנו במעגל קסמים של אכילה רגשית-חבלנית, התחלה מחדש וחוזר חלילה, מה שכמובן עלול להוביל להשמנה.

אז איך תזהו אם אתם סובלים מאכילה רגשית שכזו? שימו לב האם אתם נוהגים להגיד לעצמכם משפטים כמו היום אני אשתולל ואוכל הכל מהכל וממחר דיאטה,  או – אם ממילא "שברתי" את הדיאטה אז כבר כדאי לי לאכול עוד, וגם – אם ממילא לא ממש ירדתי במשקל עד עכשיו, אז כדאי לי לשבור לגמרי את הכלים ולחסל את העוגה.

כך יוצא שדפוס זה של אכילה רגשית מחבל לנו בניסיון לאכול בצורה מאוזנת ונכונה באופן שיוצר מעין כדור שלג, ולאט לאט נבחין כי אירועי ה"שבירה" והזלילה הפכו בעצם להיות השגרה שלנו.

איך מטפלים בהשמנה על רקע אכילה רגשית?

קודם כל חשוב להבין שברמה הפיזיולוגית, כשאנו מפצים את עצמנו באוכל שמכיל הרבה סוכרים ושומנים, משתחררים אצלנו במוח חומרים כימיים שמשפרים לנו את מצב הרוח וגורמים לנו לעונג, אבל רק באופן זמני. לעומת זאת, כשאכילה כזו חוזרת פעמים רבות על עצמה, עשויות להיות לה השלכות בריאותיות ארוכות טווח. אמנם בהתחלה לרוב נחווה רק עודף משקל כלשהו, אך בסופו של דבר העניינים יכולים לצאת משליטה ולהתבטא בהתקפי זלילה חוזרים ונשנים שיגרמו להשמנת יתר – שמוגדרת כיום כמחלה.

לכן אם זיהיתם שאיבדתם שליטה על הצורך למלא באוכל חסך רגשי, ואם התקפי הזלילה גורמים לעלייה משמעותית במשקל, כדאי לגשת לקבלת  טיפול  בהשמנת יתר על ידי צוות מקצועי רב- תחומי, שיסייע להחזיר את העניינים שוב לשליטה ולאזן את המשקל.  היתרון המובהק הוא הליווי הצמוד והתמיכה האישית שמעניקים אנשי המקצוע לאורך כל התהליך.  כשאת הטיפול מוביל רופא, הוא יוכל להמליץ על  טיפול בהשמנת יתר על בסיס תרופתי, גם אם קצר מועד, כדי לאפשר לשלוט בתיאבון, לחוש שובע לאורך זמן וכך להפסיק את מעגל הקסמים של אכילה ריגשית ולסגל תזונה בריאה כאורח חיים. הליווי המקצועי יסייע בהתמודדות גם עם ירידה במוטיבציה ודפוסי חשיבה חבלניים וייתן כלים לשינוי אמיתי בגישת החשיבה כדי שניתן יהיה לרדת במשקל באופן יציב, ללא מעידות וגם לשמר את התוצאות.

מאמר זה נכתב על ידי רז הגואל, רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ- 15שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...