Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בחינות הבגרות במתמטיקה בצל משבר קורונה

בחינות הבגרות במתמטיקה בצל משבר קורונה
קרדיט צילום: יפעת פאר

בחודש פברואר ייערכו בחינות בגרות החורף במתמטיקה, לאחר שמרבית הלמידה השנה הייתה בהוראה מרחוק לאור משבר קורונה. ד"ר טלי דבורה, מרצה להוראת מתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך ומורה למתמטיקה בתיכון כצנלסון בכפר סבא:  "במשך 20 שנה הורגלתי ללמד בכיתה שמקבלת אופי וחיים משלה עם כניסתם של 30 תלמידים. השנה נאלצתי בפעם הראשונה לשבת מול מסך עם 30 קוביות שחלקן שחורות, כשאת רוב התלמידים לא פגשתי כלל ולהמציא את עצמי מחדש", כך מתארת את חוויית ההוראה מרחוק ד"ר טלי דבורה, זוכת פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2015. 

 

על אילו קשיים מדווחים התלמידים בשנה האחרונה בכל הקשור ללימודי מתמטיקה?

קשיים בריכוז, קשיים בקבלת אחריות, קשיים בהכנת שיעורי בית ובהגשת מטלות וחוסר בקשר אישי.

 

מהם האתגרים בלמידה מקוונת לקראת בחינות הבגרות במתמטיקה? 

  1. חוסר בקשר אישי – בכל עבודה חינוכית הקשר האישי הוא המפתח ליצירת כל שינוי, ולו הקטן ביותר. כשהתלמידים רואים אותך בבוקר ואומרים לך "בוקר טוב" אין לזה תחליף. אין הודעת ווטסאפ שתצליח להעביר את הרגש שחווים מול מבט וחיוך. 

     

  1. תחושה של חוסר שליטה – כשאני נמצאת בכיתה ומלמדת החושים שלי מתחדדים, אני נעה בחלל הכיתה ומשתמשת בקול שלי כדי לעורר עניין. כל רחש בחדר נותן לי משוב על המתרחש בשיעור. מאחורי מסך, כל הדברים האלה אינם באים לידי ביטוי.

קשה מאוד לקבל תמונת מצב אמיתית לגבי מה שקורה עם התלמידים.

 

  1.  שיתוף פעולה – בהוראה קלסית ישנם תלמידים שאם לא אגש אליהם פיזית במהלך השיעור ואומר להם להוציא את הספר והמחברת, הם לא יעשו זאת בעצמם. איך אני אמורה לעשות זאת מאחורי מסך כשהילד נמצא בביתו הפרטי, מול הטלפון הנייד, הטלוויזיה וכל הסחות הדעת מסביבו? 

מאחורי המסך, תלמידים לרוב מתביישים לדבר, חלקם חשים חוסר ביטחון לומר "לא הבנתי", או לשתף רעיונות. בעוד שבהוראה בכיתה לא תמיד יש צורך לשאול אם החומר ברור כי חשים את התלמידים, רואים את המבטים ואת שפת הגוף. 

 

אילו תחומים הכי קשה ללמד במתמטיקה דרך הזום?

אחד ממאפייני ההוראה העיקריים שלי הוא העברת מידע וחומר לימודי בתחילת השיעור ולאחר מכן התלמידים עובדים בעבודה עצמית. לתלמיד העבודה העצמית מהווה הזדמנות ליישם את מה שלמד ומאפשרת לי לגשת לכל תלמיד ולהנחות אותו באופן אישי. כשאני ניגשת לתלמיד ואנו מתמודדים יחד עם השאלה, מתרחש יותר מאשר תהליך לימודי. זו הדרך להביע אכפתיות, ולהעביר לתלמיד מסר שהמורה מתעניין בו, ושהם עוברים את התהליך יחד.

 

באילו שיטות הוראה וטכנולוגיות חדשות השתמשת?

דגם ההוראה נע על הרצף שבין שיעור סינכרוני לשיעור אסינכרוני. שיעור סינכרוני מתקיים לרוב בהוראת נושא חדש, בדיונים או במתן מענה לקשיים. שיעור אסינכרוני מתקיים לרוב ביישום ובהפנמה של נושא .שנלמד בעזרת חומרי הוראה והגשת מטלות.

אלו שיטות ההוראה שבהן השתמשתי השנה:

  • שימוש בטלפון הנייד בשיחות וידיאו, בקבוצת ווטסאפ פעילה מאוד, שבה תלמידים לומדים ומשתפים דרכי פתרון.
  • למידה שיתופית – תלמידים מלמדים תלמידים, תלמידים מצטיינים עוזרים לחברים מתקשים 
  • דגם הכיתה ההפוכה – התלמידים מקבלים נושא ללמוד בעצמם, ובשיעור הבא דנים בו יחד. 
  • למידת עמיתים – דגם הוראה שאני משתמשת בו בו גם בשגרה אשר מתבסס על שילוב תלמידים בהעברת החומר הלימודי כחלק מפעילות למידה. 
  • שימוש בזום – מערכת שמאפשרת שיחות וידיאו מתקדמות, שיתופים של קבצים וסרטונים. 
  • מרחבי למידה מקוונים כגון Classroom שמאפשרים תקשורת, משימות מגוונות, ארגון החומר הלימודי בתיקיות המקושרות לכונן, שניתן לתפעול מכל מכשיר כולל אפליקציה לנייד ומאפשר לכל תלמיד גישה לכל נושא לפי קצב הלמידה שלו. 

מהן ההמלצות שלך להכנה טובה לבחינת הבגרות במתמטיקה?

  1. הדבר החשוב ביותר הוא להקדיש מספיק זמן ללמידה. בלמידה מרחוק ישנם גירויים רבים והסחות דעת, ותמיד נמצא משהו חשוב יותר לעשות. אך כדי להצליח חייבים להקדיש מספיק זמן ללמידה שצריכה להיות תהליכית וממושכת. 
  2. מומלץ לארגן דף כללים וחוקים לכל נושא בבחינת הבגרות. 
  3. בכל שלב בתרגול, יש לזהות את המוקשים – המקומות שבהם אנו נוטים לטעות, הנתונים שהחמצנו בשאלה – ולהמשיך לתרגל לאחר למידה מחודשת. 
  4. כדאי להקפיד ולתרגל במגבלת זמן. אם בבחינת הבגרות עומדות לרשותנו 120 דקות, נתרגל בזמן הלמידה פתרון של בעיות במגבלת הזמן הזו. כך נתאמן לעבודה בתנאים נכונים. 
  5. מומלץ לפתור בחינות בגרות משנים קודמות. כך נלמד את הרמה הנדרשת וניחשף למגוון שאלות.
קרדיט צילום: יפעת פאר
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תזמינו לי אמבולנס: ערב הוקרה למתנדבי נוער מד"א בפארק הירקון עם הזמרת נועה קירל
מרחב דן של מד"א אירח ערב הוקרה ומסיבת מתגייסים לכ-500...
בואו לקחת חלק בלחימה - יחד ננצח!
אוגדת ׳דוד׳ היא אוגדה לוחמת חדשה הקמה בימים אלו בצה״ל...
וואלקם טו דה מידל איסט! תפריט חדש המציע מגוון מנות, מגש הצגה לחלוקה וארוחה עסקית צהריים שווה במיוחד!
מידל איסט בסניף מנחם בגין משיק מגוון מנות חדשות שמתאימות...
"עיר קיבוץ" - תערוכה חדשה של נשות קהילת קיבוץ רעים
העבודות נוצרו בהנחיית איתמר שמשוני ממיזם "עיר מפעל" בשיתוף עמותת...
מסעדת FLAME במלון קרלטון ת"א מציגה: תפריט חדש בהובלת השף אורן אסידו
אסידו: "כשסיפרתי לקרובים אליי על כניסתי להובלת מסעדת פליים בחלל...
לכבוד יום הכלב הבינלאומי "קפה עוטף – נתיב העשרה" יקיים הפנינג חגיגי המוקדש להולכים על ארבע ויארח כלבים מהעוטף ומכל אזורי הארץ
קפה עוטף נתיב העשרה מזמין כלבים ובעליהם לבוא להתארח בבית...
הכנסיה האריטריאית בדיון בכנסת: אנו לא חלק ממלחמת האזרחים באריטריה
בדיון בוועדה הכנסת לעובדים זרים שבהם נידונה בעיית האלימות בקהילה...
אמנות מרימה לעיתות מלחמה! פרחי ופרפרי ארץ ישראל הנפלאים בתערוכת יחיד של האמנית ונדה קרן בבית האמנים בתל אביב!
ונדה קרן מעבר לקשת תערוכת יחיד אריה ברקוביץ אוצר: בבית האמנים בתל אביב פתיחה...
נשיא המדינה ורעייתו ביקרו בבית החולים השיקומי בשיבא ונפגשו עם הפצועים שבשיקום
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו הבוקר, יום רביעי,...
אגף השיקום במשרד הביטחון מעדכן: 10,056 פצועות ופצועי "חרבות ברזל" נקלטו באגף מ-7 באוקטובר
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, כינס את הנהלת...