Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בין קלאסיקה לרומנטיקה – אנסמבל סולני תל אביב בקונצרט חדש

בין קלאסיקה לרומנטיקה – אנסמבל סולני תל אביב בקונצרט חדש
צילום: Roderik Kucavik

לאחר תקופה ממושכת וכואבת, אנסמבל סולני תל אביב חוזר לבמה ויקיים כמתוכנן את הקונצרט השני לעונה, "בין קלאסיקה לרומנטיקה", ב-21 בינואר בהיכל התרבות , אולם צוקר בתל אביב. בקונצרטים אלה, ישוב אל אנסמבל סולני תל אביב הפסנתרן הסיני הבינלאומי ג'יה יואן, לקונצרט שבמרכזו שניים מגדולי המלחינים בהיסטוריה – בטהובן ושוברט. למרות ששניהם חיו ופעלו באותה עיר (וינה), ובאותן שנים (ראשית המאה ה-19), ולמרות שהם נפטרו בהפרש של שנה בלבד זה מזה – בטהובן נחשב עד היום למלחין של התקופה הקלאסית, ואילו שוברט נחשב למלחין מהתקופה הרומנטית. היצירות שתבוצענה בקונצרט הזה יכולות להמחיש היטב את הדומה והשונה בין שני המלחינים הענקים האלה. ועוד בתכנית, יצירה של מלחין "קלאסי" נוסף, מדור המייסדים של המלחינים הישראליים – מרק לברי – סויטה יהודית לתזמורת.

אנסמבל סולני תל אביב יקיים כמתוכנן את הקונצרט השני לעונה, "בין קלאסיקה לרומנטיקה", ב-21 בינואר בהיכל התרבות, אולם צוקר בתל אביב.
אל האנסמבל, בניצוחו של ברק טל, יצטרף הפסנתרן הסיני הבינלאומי ג'יה יואן, לקונצרט שבמרכזו שניים מגדולי המלחינים בהיסטוריה – בטהובן ושוברט. למרות ששניהם חיו ופעלו באותה עיר (וינה), ובאותן שנים (ראשית המאה ה-19), ולמרות שהם נפטרו בהפרש של שנה בלבד זה מזה, בטהובן נחשב עד היום למלחין של התקופה הקלאסית, ואילו שוברט למלחין מהתקופה הרומנטית. היצירות שתבוצענה בקונצרט הזה, קונצ'רטו לפסנתר מס' 3 בדו מינור של בטהובן והסימפוניה מס' 5 של שוברט, יכולות להמחיש היטב את הדומה והשונה בין שני המלחינים הענקים האלה.

עוד בתכנית, יצירה של מלחין "קלאסי" נוסף, מדור המייסדים של המלחינים הישראליים – מרק לברי – "סויטה יהודית לתזמורת". לברי נחשף אל המוזיקה והמורשת היהודית כבר מבית אביו, שנהג לפזם תפילות ומנגינות יהודיות.
בתקופה הברלינאית שלו, הלחין לברי מספר יצירות שלהן זיקה ברורה אל המוזיקה והתרבות של יהדות מזרח אירופה. באופן לא מפתיע, "סוויטה יהודית" שואבת השראה מן המנגינות והמקצבים האופייניים למוזיקת הפולקלור היהודית. הפרק השלישי זכה אף לכותרת "ריקוד חסידי", ובהמשך בחר לברי לבסס עליו את הסצנה ב"דן השומר" שבה נזכרים הזקנים בחגיגות 'שמחת תורה' כפי שנחוגו בעיירה היהודית בגלות. היצירה בוצעה לראשונה בברלין באפריל 1931, ושוב על-ידי תזמורת הרדיו של פלשתינה ב-1936 וב-1937.

"אנחנו נרגשים לשוב ולהופיע מול קהל לאחר תקופה ממושכת וכואבת, ולקיים כמתוכנן את הקונצרט השני לעונה. יש במוסיקה את הכח לנתק את המאזינים לשעה קלה מכל הכאב והעצב אותו אנו חווים בארץ, ולהביא אותם אל עולמות אחרים, רגשיים, חווייתיים. בקונצרטים האלה ננסה להביא מעט רוגע, שלווה וגם שמחה לקהל מאזינינו" אומר ברק טל, המנהל האמנותי של האנסמבל. מרגש מאד עבורי לשוב ולשתף פעולה עם הפסנתרן הסיני הבינלאומי ג'יה יואן, שחוזר לנגן עם האנסמבל לאחר הופעות בלתי נשכחות שלו בארץ ב2019", מוסיף טל, "ג'יה ואני הופענו יחד גם בסין, ברומניה ובקוריאה, ונוכחתי לראות שבכל מקום שבו הוא מופיע, הוא מתקבל בתשואות רמות, ממש כמו כוכב רוק".

הפסנתרן הווירטואוז ג'יֶה יואן (Jie Yuan) נחשב לאחד הפסנתרנים המצליחים ביותר בסין ופרסומו התפשט מחוץ לארצו לאחר שהופיע בקונצרטים ביותר מ-40 מדינות ובכמעט 500 ערים ברחבי העולם, בין היתר באולמות קונצרטים חשובים כגון קרנגי בניו יורק, המוזיקפריין בווינה והמרכז הלאומי לאמנויות הביצוע בסין, ועם תזמורות כגון הפילהרמונית של ניו יורק, הפילהרמונית של דרזדן, הסימפונית של רדיו בוואריה, הסימפונית הלאומית של סין ועוד כמאה תזמורות אחרות ברחבי העולם. ה"ניו יורק טיימס" כתב בשבחו: "הטכניקה המעולה והמוסיקליות של יואן מעמידים אותו כמוביל בקרב הפסנתרנים בדורו". לא אחת הוא כונה בתקשורת "משורר על פסנתר". הוא נחשב למוסיקאי הצעיר ביותר המכהן כשופט בתחרויות פסנתר נחשבות בסין ובעולם. הוא מונה לשגריר האמנות של סין ע"י מועצת המדינה ואוחז בשלוש משרות בכירות בשלושת המוסדות החשובים לחינוך מוסיקלי בסין. בנוסף הוא מכהן כמנהל אמנותי של ארבעה פסטיבלים בינלאומיים בסין.

צילום: Hangchuan Zuo

בין קלאסיקה לרומנטיקה
מנצח: ברק טל
סולן: ג'יה יואן (סין) – פסנתר
התכנית: מרק לברי: סויטה יהודית
בטהובן: קונצ'רטו לפסנתר מס' 3 בדו מינור אופ.37
שוברט: סימפוניה מס' 5

תל אביב ה: מיום א' , 21.1.24, בשעה 20:30, היכל התרבות, אולם צוקר

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מבצע קיץ בקניון עופר רחובות: רוכשים מעל 349 ₪ במגוון החנויות בקניון ומקבלים במתנה תיק חוף מהודר ואופנתי המשולב בו צידנית
המבצע החל מה 28.07.24 ועד ה 31.07.24 קניון עופר רחובות, מקבוצת...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
אדום עולה- על הקיר: הוקמה הפועל תל אביב בטיפוס
אוהדי הפועל- יש לכם עוד ענף ספורט לעקוב אחריו; מטפסות...
במדבר 'פשוטי הרחוב' במופע השקת סינגל שני בהפקת עמיר לב - יום רביעי 31 ביולי - מועדון TASSA בתל אביב
פשוטי הרחוב - הרכב רוק גלילי מיוחד מאז 2009, היוצר...
היום הארצי למודעות לנזקי הזנות - 24/7/24
"היום הארצי למודעות לנזקי הזנות"- יצוין בפעם השנייה על ידי עיריית תל...
אהרונה ישראל גאה להציג בבכורה: מדריך למתעמל - יצירה בין תנועה למילה- 13 באוגוסט בתיאטרון הבית
מדריך למתעמל יצירה בין תנועה למילה מופע שמתחקה אחר שיעוריו של המורה...
בכורה עולמית ליצירתו של מרק לברי בניצוחו של דניאל רייסקין, קונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי והחמישית של פרוקופייב
התזמורת הסימפונית ראשון לציון חותמת את עונתה ה-35 בקונצרט מיוחד...
קניון עזריאלי אילון "נצבע בירוק"
השבוע הושקה בקניון עזריאלי אילון אפליקציה חדשנית לשימוש מבקרי הקניון...
איך עורכים טקס בר מצווה בכותל בצורה הטובה ביותר?
אין ספק כי הגעה למצוות מהווה ציון דרך משמעותי וחשוב...
שלישי בפשפשים 2024
בואו ליהנות בערבי הקיץ של יולי- אוגוסט ממוזיקה חיה באוויר הפתוח...