Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בשורה חשובה לסובלים מניכור הורי: להורה משמורן יש אחריות שלא יהיה ניכור הורי

בשורה חשובה לסובלים מניכור הורי: להורה משמורן יש אחריות שלא יהיה ניכור הורי
עו"ד רפי שדמי

בהחלטה אמיצה ותקדימית קבע לאחרונה בית משפט לענייני משפחה כי אחריותו של ההורה המשמורן היא לדאוג לכך שלא יהיה ניכור הורי מצידם של הילדים, כלפי ההורה השני. עוד נקבע כי על ההורה המשמורן לוודא את התקיימותו של הקשר באופן פעיל ולא סביל.

להורה משמורן יש אחריות שלא יהיה ניכור הורי
עו"ד רפי שדמי

במקרה המדובר, מדובר בבני זוג שהתגוררו בדרום הארץ ולאחר הגירושין עברו לגור במרכז הארץ – כל אחד בעיר אחרת. במסגרת הסכם הגירושין חולק הרכוש בין בני הזוג והאם נקבעה כהורה המשמורן. אלא שבשנה וחצי מאז נפרדו ההורים נוצר נתק בין האב לבנותיו ואלה לא מקיימות שום קשר עם האב.

בצר לו פנה האב לבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב באמצעות עו"ד רפי שדמי העוסק בדיני משפחה וגירושין בתקווה כי בית המשפט יסייע.
לאחרונה כאמור קיבל השופט ארז שניה החלטה חריפה לפיה מחובתה של האם להבהיר לבנותיה שבית המשפט לא ישלים עם ניתוק קשר בינן ובין אביהן וכי אם אלה לא יקיימו קשר, ינקוט בית המשפט צעדים שונים הקבועים בחוק.
בית המשפט לא פירט אילו צעדים עלולים להינקט כנגד האם ובנותיה אולם עו"ד שדמי שייצג את האב מסביר כי בפני מערכת המשפט עומדים מספר כלים כדי להתמודד עם ניכור הורי.
כך למשל הגשת כתב אישום נגד ההורה המנכר, או ביטול חיוב האב במזונות הילדים אם מתברר שהניכור הוא פרי מעשים או מחדלים של האם. בנוסף ניתן להעביר או לבטל את המשמרת על הילדים הקטינים ולהוציאם מאחריות הורית של ההורה המשמורן עימו הם גרים ובמקרים מסויימים אף עשוי בית המשפט להורות להטיל סנקציות כלכליות על ההורה המנכר.

בית המשפט לענייני משפחה משווה את תופעת הניכור ההורי לחטיפת ילדים על פי 'אמנת האג' כאשר לדידו של  השופט שני, גם אם ההורה המנוכר פאסיבי, עדיין רובצת האחריות לפתחו של ההורה המשמורן לוודא את קיומו של הקשר בין הילדים להורה השני. בית המשפט קובע נחרצות שההורה המשמורן לא יכול להשאיר את ההחלטה על קיום הקשר עם ההורה השני לגחמות הילדים.
בהקשר המקרה שלנו קובע השופט כי כשם שהאם ידעה להפוך לאשת סודן של בנותיה , טרחה ולמדה לתקשר איתן , אותה למידה היתה חייבת לכלול גם קביעת לו"ז נראה לעין להיות בקשר עם אביהן בין רוצות ובין אם לאו

לדברי עו"ד רפי שדמי מדובר בבשורה חשובה מאד להורים מנוכרים שכן עולה ממנה שהורה אינו יכול לפטור עצמו מאחריותו ההורית המוחלטת על הילד שנמצא תחת המשמורת שלו בהנחה מוטעית לפיה "רצונו של הילד כבודו". הילד לא יכול לקבוע שום דבר ועל ההורה המשמורן להבין שבמקרה של ניכור והיעדר קשר בין הילד המשותף להורה השני – האשם יוטל לפתחו של ההורה שאותו הילד במשמורתו. ילדים יכבדו הוריהם ויישמעו להוראותיהם וההוראה הראשונה במעלה היא הקפדה על קשר תקין, רציף ומכבד עם ההורה שאינו ההורה המשמורן.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
במדבר 'פשוטי הרחוב' במופע השקת סינגל שני בהפקת עמיר לב - יום רביעי 31 ביולי - מועדון TASSA בתל אביב
פשוטי הרחוב - הרכב רוק גלילי מיוחד מאז 2009, היוצר...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
היום הארצי למודעות לנזקי הזנות - 24/7/24
"היום הארצי למודעות לנזקי הזנות"- יצוין בפעם השנייה על ידי עיריית תל...
האגף לגיל הרך יקדם איתור ילדים מעוכבי התפתחות כבר בשלבים מוקדמים
האגף לחינוך הגיל הרך מקדם יוזמה לאיתור ילדים מעוכבי התפתחות...
"שני משפחתי" לאורך אוגוסט במרכז נא לגעת - מגוון חוויות חושיות ייחודיות לכל הגילאים והצגת 'הנסיך הקטן' בשפת הסימנים
להכיר בדרך אחרת את עולמם של אנשים עם מוגבלויות ראייה...
אהרונה ישראל גאה להציג בבכורה: מדריך למתעמל - יצירה בין תנועה למילה- 13 באוגוסט בתיאטרון הבית
מדריך למתעמל יצירה בין תנועה למילה מופע שמתחקה אחר שיעוריו של המורה...