Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

האם מזג אוויר גשום יכול להשפיע על חיבור האינטרנט?

האם מזג אוויר גשום יכול להשפיע על חיבור האינטרנט?
קרדיט: Shutterstock

מה השפעות הגשם והסערות על חיבורי האינטרנט בבית והאם זו הסיבה שהאינטרנט מקרטע?

אור גרין

בימים של מזג אוויר סוער, עם רוחות מנשבות וגשם מצליף, כשכל מה שרוצים זה להיכנס מתחת לפוך החם ולהתפנק עם מול הטלוויזיה החכמה או לעבוד עם הלפטופ במיטה, אפשר לגלות שהאינטרנט פתאום לא זז מהר במיוחד או סובל מניתוקים ושיהוי. כלומר לא מה שאני רגילים אליו. האם ייתכן שהאינטרנט הביתי מושפע ממזג האוויר הסוער והגשמים?

איך עובדת רשת האינטרנט?

בואו ונניח שאנחנו גולשים במיטה עם הסמארטפון, איך המידע מגיע אליו? אם נדמה את רשת האינטרנט לרשת כבישים, אז נראה כי רשת הכבישים בהם המידע זורם, אינה אחידה. בין הארץ וחו"ל המידע עובר בכבלים אופטיים הטמונים עמוק בים. כבלים אלו מוגנים על ידי שכבות חיצוניות עמידות ואטומות והם מאחדים סיבים רבים המגיעים מכל קצוות הארץ. גם המידע בכבלי הנחושת מוגן, אך הוא עובר כזרמים חשמליים.

אפשר לחשוב על הכבלים הבינלאומיים כעל כבישים מהירים בינעירוניים. גם את הסיבים שעוברים מחוץ לבית אפשר להקביל לרשת כבישים, אבל עירוניים. מרגע שהכבלים מגיעים אלינו הביתה, המידע מופץ למכשירים והמשתמשים השונים באמצעות רשת אלחוטית או ה- WiFi באמצעות גלי רדיו.

בניגוד למיגון שיש לסוגי הכבלים השונים, רשת ה- WiFi חשופה להפרעות שונות שבהן היא עשויה להיתקל, בניהן – פגעי מזג האויר. בהקבלה לרשת הכבישים, הרשת האלחוטית היא שביל גישה לא סלול – כזה שבגשם שוטף יכול גם להפוך לבוץ טובעני.

איך הגשם עשוי להשפיע על הרשת האלחוטית?

המידע עובר באינטרנט בחלקים, כל חלק נקרא פאקט (Packet). אפשר לחשוב על זה כמו על פאזל – על מנת להציג תמונה שלמה יש צורך לקבל את כל החלקים ורק אז ניתן להרכיב את התמונה כולה. יש שיטות לבדוק האם כל החלקים הגיעו והאם ישנם חלקים שנפגעו בדרך. הרכבת הפאזל מתבצעת רק ברמת המכשיר הסופי כך שכל חלקי המידע שנשלחים רגישים לשינוי או איבוד בכל אחד מקטעי הדרך.

שיבושים ברשת האינטרנט יכולים להתבטא בעוצמת האות שנקלט, ביחידות מידע שהולכות לאיבוד בדרך או במרחק שהאותות מסוגלים לעבור ללא עזרה נוספת.

במצבי מזג אויר סוערים, עוצמת הרשת האלחוטית עלולה להיפגע כיוון שמשקעים מפריעים למעבר ומנחיתים גלי רדיו. התוצאה היא עוצמה נמוכה יותר של אותות המגיעים למכשירים וטווח שידור קטן יותר. מדובר בתופעת דעיכת גשם (Rain Fade).  זאת תופעה המתארת את הפגיעה של משקעי מזג האויר בהתפשטות תדרי רדיו באטמוספירה, במיוחד באותות רדיו בעלי תדרים גבוהים מ- 1.1 GHz. פגיעה זו יכולה לפגוע בתקשורת יבשתית או לוויינית ויכולה לפגוע בדרכים שונות כמו שיבושי אותות, איבוד נתיב, החדרת רעשים ועוד.

זאת  לא הדרך היחידה בה משקעים יכולים להשפיע על תפקוד האינטרנט הביתי. כאשר כמות הגשמים גבוהה, הלחות באוויר עולה. הלחות באוויר סופגת את גלי הרדיו ומאיטה את מעבר המידע. מלבד כל אלו ישנם ברקים אשר גם עשויים לגרום לשיבושים אלקטרומגנטיים.  ברקים מייצרים שדות מגנטיים אשר עשויים להפריע לרשתות אלחוטיות. ברקים לבדם יכולים להוריד את מהירויות האינטרנט הביתי ב-30% ואף לגרום לניתוקים והפרעות בהעברה השוטפת של הנתונים.

חום או קור קיצוניים גם הם יכולים לשבש את הקליטה. בחום רב ייתכן שהרכיבים האלקטרונים מתחממים חימום יתר ופוגעים בביצועים, קור קיצוני (שפחות סביר בארץ) יכול לקצר את תוחלת חיי הסוללות ולפגוע ביעילות מכשירי החשמל.

איך ממזערים את השפעות מזג האוויר על האינטרנט הביתי?

אין הרבה מה לעשות ביחס להפרעות חיצוניות לבית, אבל כאשר הדברים מגיעים לרשת הביתית האלחוטית – אפשר תמיד לעזור לה להתמודד עם ההפרעות שנוצרות.

דרך אחת להתמודד עם הפרעות מזג האויר היא להתקין מגדילי טווח ברשת הביתית. מגדיל טווח אינטרנט, עוזר להגביר את עוצמת התדרים המועברים ואת מרחק ההעברה. כאשר מזג האויר פוגע בעוצמה ובטווח, מגדילי טווח יעזרו בהשבת המצב לקדמותו.

דרך נוספת הוא שינוי אופן הגלישה בבית באופן זמני. ככל שהקירבה לנתב האינטרנט גדולה יותר, כך המרחק שגלי הרדיו צריכים לעבור לפי שהם מגיעים למכשיר היעד קטן יותר. אם יש אפשרות כזו, נסו לגלוש בזמני סערה קרוב יותר לנתב.

ניתן תמיד לעקוף את הרשת האלחוטית בבית ולחבר את המכשיר, שבאמצעותו גולשים, ישירות אל הרשת הביתית באמצעות כבל. גלי הרדיו המשמשים להעברת המידע הם הנפגעים העיקריים ממזג האויר, כך שחיבור באמצעות כבל יכול לפתור את בעיות קליטה.

לסיכום

מזג האויר בישראל הוא ברובו מתון, אך גם פה אפשר לחוות לעתים סערות, גשמים וברקים הגורמים לשיבושים – לא רק ברשת הכבישים, אלא גם ברשת האינטרנט. ישנן פעולות ואמצעי מנע שיכולים לעזור לנו להתמודד עם המצב במטרה למזער את השיבושים.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...