Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הפקת בר מצווה בבית כנסת

הפקת בר מצווה בבית כנסת
קרדיט: freepik

הגיעה השנה המרגשת והחשובה בחייו של כל מתבגר- שנת בר המצווה. מזל טוב לנער המצווה, להורים ולמשפחה. חגיגת בר מצווה היא מרגשת, אולם דורשת הרבה ארגונים. לרוב נער המצווה אינו חוגג בחגיגה אחת אלא מציין את חגיגת בר המצווה במספר טקסים, וביניהם עליה לתורה בבית כנסת. כיצד יוצרים הפקת בר מצווה בבית כנסת בצורה מיטבית, קלה וכזו שתתאים להוויית הנער ומשפחתו וגם לאורחים ותרגיש מספקת ומשמעותית? פרטים במאמר זה.

קרדיט: freepik

הפקת בר מצווה בבית כנסת- מדריך להורים מתחילים

מזל טוב, הבן הבכור או הראשון במשפחה מבין האחים חוגג בר מצווה והמשפחה מסכימה כי חשוב שיעלה לתורה בבית כנסת. המדריך הזה נועד לכם הורים צעירים שמכינים הפקת בר מצווה בבית כנסת בפעם הראשונה. חשוב לחשוב על כל הפרטים, וזאת בנוסף לסוג בית הכנסת שיתאים לכם מהזרמים השונים, על כך נדון בהמשך.

שלבים חשובים בהפקת בר מצווה בבית הכנסת

זו יכולה להיות חוויה מלמדת ומרגשת, במיוחד אם בחרתם בבית כנסת שלו צוות מסור שילווה אתכם.

  • יצירת קשר עם בית הכנסת- בשלב הראשון כמובן, יש לבחור את בית הכנסת וליצור קשר עם הרב. כמובן כדאי להיפגש עם הצוות. כדאי לעשות זאת כמה חודשים לפני האירוע ואף חצי שנה קודם ויותר מכך.
  • הכרות עם הרב המכין לעליה לתורה- בשלב השני, תכירו את הרב המלמד את בנכם את שיעורי העלייה לתורה. חשוב לקבוע זמני שיעורים קבועים, להבין בכמה זמן מדובר בתהליך, ומה גובה התשלום שדורש התהליך.
  • הכנת תרומה- ישנם בתי כנסת שהתהליך אינו עולה כסף, אולם מקובל לתרום סכום כסף נאה לבית הכנסת. לרוב, גם אם השיעורים הם בעלות, מקובל לתרום לבית הכנסת.
  • עליה של קרובים לתורה- מקובל כי בני משפחה עולים לתורה לברך ולקדש ואף לקרוא פרשות קצרות. כדאי לסגור מראש עם בני משפחה קרובים שמעוניינים בכך (כגון סבא, דוד ואף בנות משפחה בזרם הרפורמי).
  • הפקת הזמנות לאורחים – לא לשכוח לשלוח הזמנות, כמה שיותר מוקדם ולא יאוחר מחודש מראש כדי שהאורחים יוכלו להיערך לכך. מקובל להזמין גם שכנים ואנשים בקהילה. ניתן ליצור הזמנה מודפסת או הזמנה דיגיטלית.
  • הכנת כיבוד – מקובל להגיש כיבוד בחדר ייעודי בבית הכנסת. יש שבוחרים להזמין לאולם או אליהם הביתה להמשך חגיגה, כך או כך מקובל להביא אוכל לבית הכנסת עצמו. מדובר במזון המתאים לבראנץ' חגיגי כגון ירקות, בורקסים, קוגל ירושלמי (אהוב מאוד באירועים כאלה), ג'חנון, ביצים ועוד.
  • כדאי להיוועץ בצוות בית הכנסת אם יש הערכות נוספת שכדאי להתכונן אליה.

בחירת בית כנסת

ביהדות כיום יש מספר זרמים אשר כל אחד מהם מאפשר עליה לתורה בצורה קצת אחרת. בהפקת בר מצווה בבית כנסת, חשוב שתבחרו את הזרם המתאים לכם. להלן פירוט קצר:

  • הזרם האורתודוקסי- זהו הזרם המסורתי ביותר והמוכר ביותר. הוא שומר על חוקי הדת בקפידה, כפי שאנו מכירים אותם. ישנה הפרדה בין גברים ונשים בישיבה בבית הכנסת, והקפדה יתרה על תפילות ועל צניעות. מתאים מאוד למי שדוגלים בחגיגה המסורתית ובזיקה חזקה לדת.
  • הזרם הקונסרבטיבי- נחשב לזרם מתקדם יותר. גם בו ישנה הקפדה על חוקי הדת ועל התפילות המסורתיות, אולם ניתן לראות כי יש דגש חזק יותר על קהילתיות ותפילה של משפחות, והקלה מסוימת בחוקים ובקריאה הלכתית. מתאים למי שדוגלים במסורת, אך בצורה מאפשרת יותר, לרוב חילונים בעלי זיקה לדת.
  • הזרם הרפורמי- נחשב ליהדות מתקדמת ולזרם הכי מאפשר. זרם בעל זיקה לדת אך מאפשר תפילה משותפת בין גברים ונשים, ויותר מכך הוא היחיד שמאפשר עליה לתורה בקרב בנות, דבר שנפוץ מאוד בקהילה בארצות הברית. מתאים בעיקר לחילונים שחשוב להם לקיים עליה לתורה אך לא בצורה הנחשבת שמרנית.
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...