Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

טל קנב חושף מה מפעיל וקובע את התנהגותנו בחיים?

טל קנב חושף מה מפעיל וקובע את התנהגותנו בחיים?
דוקטור טל קנב: צילום יחצ

כיצד אנו מתנהגים? מודלים שונים מסבירים את ההתנהגות בדרכים שונות. אחד הבסיסיים מבניהם הינו מודל א.פ.ר.ת (ראשי תיבות ל: אירוע – פרוש – רגש – תגובה). מודל זה מסביר את תגובתנו לקורה בחיים, כתוצר של הרגש שהתעורר בעקבות פרושנו את האירוע הספציפי שחווינו. כך שפרוש כזה או אחר לאותו האירוע מייצר רגש שונה ומכאן ישפיע ואף יכריע את דרך תגובתנו.

דוקטור טל קנב: צילום יחצ

מודלים שונים של התנהגות מבססים את תגובתנו/התנהגותנו על הבנות, תחושות, רגשות, אינסטינקטים וניסיון מצטבר. את התוצאה של התמודדות עם מקרים שונים נוכל לקטלג באופן חלקי וחסר על צירים שבין סובלנות לאגרסיביות, התמודדות להכחשה (או התבודדות), ביטחון עצמי נמוך ועד גבוה, התחשבות נמוכה ועד גבוהה בעצמי ובזולת, משבירות ועד עמידות, מפסימיות ועד אופטימיות וצירים נוספים. אנו בני האדם מכילים את כל אלו ועוד. ומאחר וכך, נשאלת השאלה: איזה חלק ממני מחליט ומבצע את התגובה? מסתמן שהתגובה מופעלת על ידי שילוב השפעתם של חלקים מודעים לחלקים פחות מודעים. בנוסף, היות ומצב הרוח אחראי באופן חלקי אף הוא על תגובה ברגע מסוים, מעניין לבדוק איך נקבע מצב הרוח ועד כמה ביכולתנו להשפיע עליו ועל ההתנהגות שלנו? כיצד נגדיל את השפעתנו? כלומר: כיצד נגיב באופן שנכון לרגע הנוכחי בנוסף למטרותינו לטווח הבינוני והארוך? אחד המודלים המטפלים בנושא נקרא: 'אותנטיות מושכלת'. בכדי להתקדם וליישומו, אפשר ואף כדאי להכיר את שיטת 'הדיאלוג הפנימי'. שיטה הנותנת מקום לכל החלקים באישיות, כולל לביקורת העצמית כמו גם ליכולת לפרגן, לאסרטיביות לצד הצורך לרצות, להתכנסות לצד הצורך להישמע ולהראות, לחלקים הנשיים לצד הגבריים, לחלקים אותם אנו מחשיבים רצויים לצד אלו שאינם ומכאן לחלקים הזוכים ליחסי ציבור חיוביים לעומת המוסתרים וכיוצא באלו.

מהי שיטת 'הדיאלוג הפנימי'? כיצד נכנס למסגרת טיפולית מתאימה באמצעות שיטה זו? על כך ועוד בכתבה הבאה.

מהי שיטת הדיאלוג הפנימי על פי טל קנב

מאז תחילת דרכה של הפסיכולוגיה המודרנית דובר באופנים שונים על 'פסיכולוגית העצמי' (פרויד, קוהוט ונוספים). בסוף שנות השבעים של המאה ה20' נולדה תפיסה חדשה הנקראת 'פסיכולוגיית העצמיים' (האל וסידרה סטון) מיד לאחריהם, בתחילת שנות ה '80, התפרסמה תפיסתו של סטיבן מיטשל לגבי 'מצבי העצמי' השונים כחלק מהגישה ההתייחסותית.

בשתי תפיסות אלו מובנת האישיות כבנויה מחלקים שונים המרכיבים אותה. 'פסיכולוגית העצמיים' מדברת על תתי אישיות בעוד הגישה ההתייחסותית מדברת על 'מצבי עצמי' מגוונים. דוגמאות לחלקי העצמי השונים: החלק המבקר / השיפוט העצמי (או 'המבקר הפנימי'), החלק המרצה, האסרטיבי, התוקפן, המתמסכן, הגאה, הביישן, המוחצן, החלק הילדי, החלק הבוגר, החולמני, החרד, השחקן ועוד רבים אחרים. כאשר לכל חלק כזה משויכות תכונות, חזקות וחששות, מוטיבציות שונות וקול ייחודי. כל זאת בדומה למה שקורה בסרט 'הקול בראש' שיצא לאקרנים בשנת 2015 ואף הרבה קודם לכן, בסדרה הטלוויזיונית 'הראש של הרמן' שהוקרנה בתחילת שנות ה '90.

הקולות השונים שיש לנו בראש (או חלקי האישיות) מנסים לנהל לנו את החיים מתוך תפיסות עולם שונות ודרכי התמודדות שונות. אך מי אמור לנהל את כל המערך המורכב הזה? לאותו חלק קוראים האל וסידרה סטון 'האני המודע'. זה אותו חלק שאמור להיות בעל הבית ולנווט את מערך היועצים (הקולות השונים שבראש). לטענת הזוג סטון, 'האני מודע', לרוב אינו משתלט על תפקידו ולכן יועציו (הקולות או החלקים השונים) מנהלים את החיים במקומו. מכאן הסיקו שיש להוציאו לאור, להבחין בינו לבין הקולות האחרים וללמדו לנהל את המערכה – מערכת החיים. לימוד זה מתורגל בעבודה בקליניקה ולאחר מכן, בחיים עצמם.

"אין דבר כזה חלק באישיות שהינו טוב או רע, אלא רק כאלו שיוצאים מאיזון ולצדם חלקי אישיות מודעים יותר או פחות, מהם שתלטנים ואחרים מודחקים במלואם או חלקית" כך אומר לנו טל קנב, ד"ר לפסיכולוגיה ופסיכותרפיסט מוסמך ובעל ניסיון רב שנים בתחום. באמצעות שיטת 'הדיאלוג הפנימי' תמצאו את החלקים הפנימיים הללו בכם באופן מודע, תלמדו לקבלם ולהשתמש בהם בתבונה. תוכלו להתבונן על הדברים מזוויות שונות ולאפשר יותר מקום לחלקים שנהגתם להדחיק (לרוב מסיבות היסטוריות ולא עכשוויות). כך תוכלו להיכנס לתהליך של הרחבת האישיות, אשר משנה את מאזן הכוחות הפנימי המקרין על החיים בחוץ. ניסיון קליני ארוך שנים בנושא הראה שקבלה של יותר חלקים באישיות והבנתם מקדמת בריאות נפשית המתורגמת לשביעות רצון רבה יותר מהחיים.

מי יוכל להיתרם מטיפול זה?

כל אחד ואחת מאתנו עשויים בשלב כזה או אחר בחיים להיעזר בטיפול נפשי / רגשי / פסיכולוגי. טיפול שיאפשר לנו לשתף ולעכל את ההיסטוריה האישית כמו גם ללמוד כלים חדשים אשר יאפשרו לפעול באופן מתאים יותר ל'אני האותנטי והמושכל' בעתיד. אנשים שונים העשויים להיעזר בטיפול:

  • אנשים המעוניינים להרגיש טוב יותר בחייהם.
  • אנשים המעוניינים לבצע חישוב מסלול מחדש.
  • מי שסופג מכה מוראלית, טראומה או חווה דבר לא נעים שמפריע לו לתפקוד היומיומי.
  • אנשים שמרגישים שהם זקוקים לפריצת דרך רגשית/רוחנית כדי לפרוץ את תקרת הזכוכית שלהם.
  • אנשים המעוניינים לעשות סדר ברגשות שלהם.
  • אנשים הזקוקים לכלים להתמודדות עם סיטואציות שונות בחייהם.

לסיכום, באמצעות שיטת 'הדיאלוג הפנימי' תוכלו להרחיב ולהעמיק הכרות עם חלקי האישיות, להרחיב את קבלתם ולגייסם להתמודדות עם הקורה. תוכלו להיות שלמים יותר עם עצמכם ועם החיים שלכם כך שתוכלו להיות מדויקים יותר לעצמכם ולרצונותיכם. טל קנב הינו ד"ר לפסיכולוגיה ופסיכותרפיסט עם קריירה טיפולית עשירה ומגוונת וקליניקה פרטית הפועלת מאז שנת 2005. אם אתם רוצים לעשות סדר, להבין גם את השיפוטיות ומורת הרוח, לפרוץ את תקרת הזכוכית האישית, לטפל בסיטואציות שונות ועוד – אתם מוזמנים להגיע לטיפול בקליניקה ולהתחיל לעשות את השינוי.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...