Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כל המידע על איך לעשות הצהרת הון

כל המידע על איך לעשות הצהרת הון
קרדיט: Pixabay

דוח הצהרת הון נועד לשקף את ההון נטו של הנישום בתאריך מסוים, בדרך כלל הדוח נשלח לבעלים עסקים אף גם חלק מהשכירים נדרשים למלא ולהגיש אותו. ההון נטו הוא סך הנכסים לאחר ניכוי סך ההתחייבויות. רבים מהעצמאים אינם מבינים מדוע עליהם למלא את הדוח ולהגישו לפקיד השומה במס הכנסה כיוון שהם שולחים דוח שנתי בסוף השנה, לכן חשוב להבין כי הדוח נשלח אליכם ישירות מפקיד השומה על מנת לאמת את הכנסים שברשותכם.

הסמכות לדרוש מילוי הצהרת הון הוענקה בפקודת מס הכנסה לפקיד השומה, הוא רשאי לדרוש מכל אזרח במדינת ישראל להגיש את הדוח. למעשה, כל בעלי העסקים בישראל חייבים להגיש את הדוח אחת לכמה שנים, על פי דרישת מס הכנסה. לכן, אם אתם עצמאים ויש לכם עסק, גם אם זה עסק קטן, ועדיין לא קיבלתם דרישה למילוי הדוח לרשות המיסים, רוב הסיכויים כי תקבלו בעתיד הקרוב את הדרישה למלא את ההצהרה. אם הקמתם עסק חדש ופתחתם תיק במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי – פקיד השומה ישלח אליכם דרישה למילוי ההצהרה תוך 24-12 חודשים ממועד הקמת העסק. את הדוח מומלץ למלא ולהגיש בעזרת רואה חשבון מוסמך בגלל חשיבות הדוח והשלכותיו.

 

השימושים של הצהרת הון מבחינת רשויות המס

הצהרת הון היא טופס שעליכם להגיש לפקיד השומה במס הכנסה, באפשרותכם להגיש את הדוח עצמאית אך עדיף להגישו בעזרת מייצג כמו רואה החשבון שלכם. הדוח קרוי טופס 1219 וניתן להורידו גם באתר של רשות המיסים. ההצהרה היא כלי חשוב עבור רשויות המס בארץ מאחר והדוח מאפשר לפקיד השומה לאמת את הנכסים שבבעלותכם. הדוח משקף את ההון נטו שלכם, כלומר את סך הנכסים בניכוי סך ההתחייבויות.

את הדוח יש להגיש תוך 120 ימים ממועד קבלת הדרישה מפקיד השומה, ברוב המקרים העצמאים מקבלים דרישה למילוי הדוח אחת לכמה שנים, לכן עליכם לשמור את המסכים הרלוונטיים, כולל מסמכים שאינם קשורים בהכרח לפעילות בעסק, למשל קניית רכב פרטי, ריהוט חדש לבית ולגן, קניה ומכירה של ניירות ערך, אישורים המעידים על קבלת פיצויים, פדיון תוכנית חיסכון, קבלת ירושה ועוד.

קרדיט: Pixabay

הצהרת הון משמשת את רשויות המס בדרכים הבאות:

 

  • איתור הכנסות שבעל העסק לא דיווח עליהם באמצעות הדוחות השנתיים.
  • איתור נכסים שבעל העסק לא דיווח עליהם
  • הצלבת מידע בין מדינות לצורך חשיפה הכנסות לא מדווחות ועוד (מדינת ישראל חתמה על הסכמים רבים לחילופי מידע בין רשויות המס).
  • איתור הכנסות פטורות ממס שיש עליהם מחלוקת מול רשות המיסים.
  • הצלבת מידע מול נישומים אחרים שדווחו כחייבים, כלווים וכו'.

 

 

הפרטים החשובים בהצהרת הון שלא כדאי ליפול בגינם

דוח הצהרת הון כולל פרטים על הרכוש שבבעלותכם ועל ההתחייבויות הכספיות שלכם לחברות ולאנשים. הדוח כולל פירוט על הון המושקע בעסק, רכוש קבוע כמו כלי רכב וציוד כבד, רכוש שוטף כמו מלאי מוצרים וחומרי גלם, נכסי מקרקעין כמו דירות ומגרשים, רכוש כמו תכשיטים וריהוט, הון עצמי כמו מזומן, חסכונות, חיסכון פנסיוני וכו', התחייבויות של הנישום כמו הלוואות, משכנתא, חיובים בכרטיסי האשראי וכו'.

ההון נטו עליו מצהירים הוא ההפרש בין סך הנכסים שבבעלותכם בניכוי סך ההתחייבויות שיש לכם.

פקיד השומה משווה את ההצהרה העדכנית להצהרה הקודמת ואם הוא מגלה הפרשי הון הוא ידרוש מכם הסברים משכנעים עם מסמכים המוכיחים את מקורות ההכנסה שיצרו את ההפרש, ואתם עלולים להפוך לחשודים בהעלמת מס ולעבור חקירה קפדנית.

 

חשיבות מומחה למילוי ולהגשת הצהרת הון

מומלץ למלא ולהגיש את הצהרת ההון הראשונה, וגם את ההצהרות הבאות שתידרשו למלא, רק בעזרת אנשי מקצוע מיומנים כמו רואי חשבון. מילוי והגשת הדוח על ידי מומחה מונעת עיכובים וקנסות מיותרים ובגלל מורכבות הדוח יש לדייק במילוי השדות השונים אחרת אתם עלולים לעבור חקירה ברשויות המס ולקבל דרישה לתשלום הפרשים.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...