Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מהי קונדילומה בנשים ואיך ניתן למנוע את זה

מהי קונדילומה בנשים ואיך ניתן למנוע את זה

קןנדילומה הינה יבלת המופיעה על איבר המין. הקונדילומה יכולה להופיע אצל נשים וגברים כאחד והיא עשויה להיות גלויה לעיין או חבויה, כתלות במיקום בו היא התפתחה. 

ממה נוצרת קונדילומה

קונדילומות נגרמת כתוצאה מנגיף הפפילומה (HPV). מדובר במשפחה של כ-200 וירוסים אשר גורמים להופעתן של היבלות. רק חלק מן הווירוסים במשפחת הפפילומה גורמים ליבלות, חלק אחר מהם הוא אלים יותר ויכול להוביל לסרטן בצוואר הרחם. 

מהי קונדילומה בנשים ואיך ניתן למנוע את זה

תסמינים של המחלה

התסמין העיקרי והמובן מאליו, הוא הופעתן של יבלות באיבר המין. היבלות יכולות להופיע בכל אחד מחלקיו של איבר המין (הנשי והגברי) ואף באזור פי הטבעת. צורתן של היבלות משתנה בין גברים לנשים, לפי מיקום היבלות וכן לפי משך הזמן מאז ההדבקה. ישנם אף מקרים רבים בהם היבלות אינן נראים לעין כלל אך ניתנים לזיהוי בבדיקה גופנית שגרתית אצל רופא הנשים. 

כיצד נדבקים

כדי להבין איך למנוע את הופעתן של הקונדילומות יש להבין תחילה כיצד נדבקים. וירוס הפפילומה מועבר באמצעות מגע מיני לכל סוגיו. הווירוס חי בתוך תאי העור ולכן הוא יכול לעבור גם במגע מיני חלקי, ביחסי מין אוראליים, אנאליים ווגינליים. בנוסף לכך, חשוב לזכור שכמו כל מחלות המין גם נגיף הפפילומה יכול לעבור במגע חד פעמי, כמו גם במגע עם פרטנר קבוע. 

שתי סיבות נוספות הגורמות לכך ששיעור ההדבקה בווירוס זה נחשב לגבוהה הינן העובדות שרוב מקרי ההדבקה מאובחנים רק בשלבים מאוחרים יחסית וכן ההגנה של קונדום אינה מושלמת. שני אלו יחד מגדילים את מעגל ההדבקה, בעיקר בקרב האוכלוסיות הצעירות אשר נוטות יותר לקיום יחסי מין עם מספר רב של פרטנרים. 

כיצד נמנעים

ראשית אני רוצה לחדד ולומר, הקונדילומה לכשעצמה אינה מזיקה באופן חריג ולרוב היא אפילו אינה מורגשת, הבעיה נוצרת בכך שווירוס הפפילומה עצמו הוא ווירוס מאוד מדבק והוא עשוי לגרום לסרטן צוואר הרחם. כיום קיימים מספר רב של דרכי טיפול מקומיים כנגד היבלות. עם זאת, חשוב מאוד לזכור שדרך הטיפול הטובה ביותר היא במניעה. במקרה זה יש שתי דרכים עיקריות למניעה. 

הדרך הראשונה, שלצערי הרב היא אינה מגינה ב-100% מפני הידבקות, הינה שימוש בקונדום. השימוש בו מפחית משמעותית את הסיכויים להדבקה (מעבר לעובדה שהוא מגן משאר מחלות המין ומהריון בלתי רצוי), אך הוא אינו מוריד את הסיכוי הזה ל-0. 

חיסון נגד וירוס הפפילומה

הדרך השנייה וניתן לומר, היחסית חדשה הינה חיסון כנגד וירוס הפפילומה. מדובר בחיסון המכיל בתוכו הגנה כנגד מספר זנים אלימים אשר יכולים להוביל גם להופעת סרטן צוואר הרחם בגילאים מבוגרים יותר. כיום החיסון ניתן כחלק ממערך החיסונים במסגרת הבית ספרית והוא ניתן לנערים ונערות כאחד. 

את החיסון מומלץ לעשות בגיל 14, לפני תחילת הפעילות המינית וזאת בכדי למקסם את ההגנה. כמו כן, הוא ניתן לנערים גם כן וזאת בכדי שהם לא ידבקו בווירוס, כך הם לא יעבירו אותו אל בנות זוג עתידיות (שלא חוסנו למשל) ולא ידבקו בקונדילומות בעצמם. 

בימים אלו בהם נפוצה האג'נדה של מתנגדי החיסונים גם חיסון זה מקבל ביקורת ציבורית בקרב מתנגדי החיסון וזאת בטענה שהוא גורם לשתוקים ופגיעות בקרב הנערות וכן באי ההבנה מדוע יש לחסן גם נערים. 

כנגד דעות אלו יש לבוא ולזכור, גם כנגד קנדילומות וגם כנגד סרטן צוואר הרחם לא קיימים טיפולים אשר מעלימים את ההידבקות בוןירוס. הטיפולים הם מקומיים ונקודתיים וכמובן שאם נסתכל על כמה יבלות באיבר המין לא מדובר בסוף העולם אך אישה צעירה שנדבקת תצטרך כל חייה לחשוש שמה יום אחד היא גם תפתח סרטן שעשוי להיות קטלני. ולכן אני מאוד מאמינה שדרך ההגנה הטובה ביותר היא מניעה! 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא בכיר מעל 20 שנה.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...