Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סוגי בדיקות סקר גנטיות במהלך ההריון

סוגי בדיקות סקר גנטיות במהלך ההריון
credit: canva.com

בדיקות סקר גנטיות בהריון הן בדיקות רפואיות שיכולות לסייע בזיהוי הסיכון של מצבים גנטיים מסוימים בעובר מתפתח. בדיקות אלו אינן פולשניות ומומלצות בדרך כלל לנשים הנמצאות בסיכון גבוה יותר ללדת תינוק עם הפרעה גנטית. במאמר זה, נדון בסוגים השונים של בדיקות סקר גנטיות הזמינות במהלך ההריון, כיצד הן פועלות, והיתרונות והמגבלות שלהן.

ישנם מספר סוגים של בדיקות סקר גנטיות זמינות במהלך ההריון, כל אחת עם היתרונות והמגבלות שלה. חלק מהסוגים הנפוצים ביותר של בדיקות סקר גנטיות כוללים:

בדיקה טרום לידתית לא פולשנית (NIPT) – NIPT היא בדיקת דם המנתחת את ה-DNA העוברי בדם האם. בדיקה זו יכולה לזהות את הסיכון להפרעות גנטיות מסוימות, כגון תסמונת דאון, והיא מוצעת בדרך כלל לנשים שנמצאות בסיכון גבוה יותר ללדת תינוק עם הפרעה גנטית.

בדיקת סרום אימהית (MSS) – MSS היא בדיקת דם המודדת את הרמות של חלבונים והורמונים מסוימים בדם האם. בדיקה זו יכולה לזהות את הסיכון להפרעות גנטיות מסוימות, כגון תסמונת דאון, והיא מוצעת בדרך כלל לנשים שנמצאות בסיכון בינוני ללדת תינוק עם הפרעה גנטית.

בדיקת נשאים – בדיקת נשאים היא בדיקה שיכולה לזהות האם ההורים נושאים גן להפרעה גנטית מסוימת. בדיקה זו מוצעת בדרך כלל לזוגות שנמצאים בסיכון גבוה יותר ללדת תינוק עם הפרעה גנטית.

כיצד פועלות בדיקות סקר גנטי

בדיקות סקר גנטיות במהלך ההריון עובדות על ידי ניתוח החומר הגנטי של העובר המתפתח או ההורים. בדיקות אלו יכולות לזהות את הסיכון להפרעות גנטיות מסוימות, כגון תסמונת דאון, מומים בצינור העצבי וסיסטיק פיברוזיס. הבדיקות אינן פולשניות ומהוות סיכון מועט לאם או לעובר המתפתח.

NIPT ו-MSS מנתחים שניהם את הדם של האם, ומחפשים סמנים גנטיים ספציפיים שעשויים להצביע על סיכון גבוה יותר להפרעה גנטית. בדיקת נשאים כוללת ניתוח ה-DNA של שני ההורים כדי לקבוע אם הם נושאים גן להפרעה גנטית מסוימת.

יתרונות ומגבלות של בדיקות סקר גנטיות

לבדיקות סקר גנטיות במהלך ההריון יש מספר יתרונות, כולל:

זיהוי מוקדם של הפרעות גנטיות: בדיקות סקר גנטיות יכולות לזהות את הסיכון להפרעות גנטיות מסוימות בשלב מוקדם, מה שמאפשר הכנה וניהול טוב יותר של כל דאגה בריאותית אפשרית.

הפחתת חרדה ואי ודאות: לנשים שנמצאות בסיכון גבוה יותר ללדת תינוק עם הפרעה גנטית, בדיקות סקר גנטיות יכולות לספק שקט נפשי ולהפחית חרדה ואי ודאות.

קבלת החלטות מושכלת: בעזרת המידע המסופק על ידי בדיקות סקר גנטיות, הורים לעתיד יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי ההיריון שלהם ולתכנן בהתאם.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
קניון עזריאלי אילון "נצבע בירוק"
השבוע הושקה בקניון עזריאלי אילון אפליקציה חדשנית לשימוש מבקרי הקניון...
מה אתם חייבים לדעת על הקמה של תשתית תקשורת
מאז שאתם מנהלים את העסק שלכם התקשורת בו לא מספיק...
איך שומרים על סטריליות בשטח?
אם בעידן טרום קורונה היינו צריכים להסביר לילדינו מדוע האחות...
שואפים גבוה
20 תלמידות ותלמידים שאפתנים ומוכשרים השתתפו בקורס הכנה לצבא בתחום...
לראשונה בענף הפרסום הישראלי: HIT מכון טכנולוגי חולון יוצא בקמפיין רדיו דיגיטלי ב-SPOTIFY שכולו נוצר על ידי AI
הקמפיין נוצר על ידי משרד הפרסום טוויסטד, במסגרתו בינה מלאכותית...
החשיבות של גינוי ענן לעסק שלכם
אתם מנהלים את אותו עסק כבר לא מעט שנים, אך...
הפלטפורמה הדיגיטלית החדשנית 'המסייעת' של מרכז השלטון המקומי זכתה במקום הראשון בתחרות השנתית והיוקרתית למצוינות במשאבי אנוש
'המסייעת', פלטפורמה דיגיטלית שפותחה לצורך תגבור כוח אדם במוסדות חינוך...
א.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון, משיק מכון שמיעה ושיווי משקל - One stop shop לכל בעיות השמיעה
א.ר.ם H.ear מציע לצד בדיקות השמיעה גם בדיקות חדשניות בתחום...
ביקור שרת החינוך של מדינת באדן וירטמברג בגרמניה ברב תחומי עמל א'
בשבוע שעבר ביקרה שרת החינוך הנוער והספורט של מדינת באדן...
בשורה לאיכות חיי התושבים בעיר: לראשונה בישראל - עיריית פ"ת תחל לאכוף רעש מרכבים ואופנועים בעזרת אמצעים טכנולוגיים ייחודיים
ועדת חוקה בכנסת אישרה היום 21/11/23 את הצו המאפשר לעירייה...