Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סין יוצאת בתוכנית חדשה לעידוד מכירות הרכב החשמלי הסיני בעולם

סין יוצאת בתוכנית חדשה לעידוד מכירות הרכב החשמלי הסיני בעולם
קרדיט תמונה: Shutterstock

אחרי שנים של מאמצים לחדירה אל שווקי אירופה, ארה"ב והמזרח, מוציאה ממשלת סין את התותחים הכבדים: שיפור שותפויות, סיוע ליבואנים, קיצור זמני משלוח ועוד. האם התוכנית החדשה תוביל להוזלת הרכב החשמלי הסיני גם אצלנו?

אורן הדר

חדשות טובות לנהגי ישראל: סין השיקה פרויקט ממשלתי חדש שנועד להאיץ מכירות רכב חשמלי סיני בחו"ל, ולהביא מכוניות חשמליות זולות ומתקדמות לכל מקום.

ב-2023 זינק ייצוא הרכב מסין ב-62%, והגיע ל-5.56 מיליון כלי רכב שנמכרו בחו"ל – מה שהפך את סין ליצואנית הרכב הגדולה בעולם – והישג זה הגיע לא מעט בזכות הדגמים החשמליים. התוכנית החדשה של ממשלת סין נועדה לנצל את ההצלחה ולפרוץ חסמים, בעזרת הטלת מלוא כובד משקלה להוזלת שירותים ותשתיות.

המהלך צפוי להתחיל השנה, מה שמגיע בתזמון מצוין לשוק הישראלי. המכוניות החשמליות עומדות להתייקר בארץ בגלל שינוי מדיניות משרד התחבורה בדבר סבסוד נסיעה חשמלית. איך תשפיע הרפורמה הסינית על עולם הרכב החשמלי בארץ ובעולם?

איך הפכה סין למעצמת תחבורה?

לסין יש קשר מיוחד לרכב חשמלי, שנבנה אחרת לחלוטין משל כל מדינות העולם: הוא נולד בתור אילוץ ולא התפתחות מוצר רגילה. בתחילת שנות האלפיים חל זינוק בתיעוש הסיני, שיצר זיהום אוויר אדיר. התיעוש העצים במהירות את מעמד הביניים המקומי, שרכש מכוניות סטנדרטיות בקצב חסר תקדים – מה שהאיץ את הזיהום אף יותר. אחרי שתועדו מדדי זיהום מסוכנים ביותר ברחבי סין, החליטה הממשלה לדחוף את מגזר הרכב לעבר תחבורה חשמלית דרך מענקים ראשונים בהיקפם. היצרניות המקומיות השיקו עוד ועוד דגמי רכב חשמלי, ובנו עצמן סביב הטכנולוגיה, החומרים ופרקטיקות הייצור הייחודיות של מכוניות אלה.

לעומת זאת, באירופה, ארה"ב, קוריאה ויפן הסתכלו היצרניות על רכב חשמלי בתור גימיק נחמד, שפונה אל קהל שהפרוטה בכיסו ולכן קיבל גם מחיר פרימיום. להן היה קטלוג שלם של מכוניות היברידיות ועם מנועי בעירה פנימית שצריך למכור, ולא היה להן תמריץ להתאים את פסי הייצור או להתחרות בעצמן.

כך, עד שהגיעו יצרני רכב חשמלי סיני למערב עם דגמים משתלמים ונוחים, שעלו הרבה פחות מכל טסלה ועדיין סיפקו את אותם יתרונות: עלויות נסועה נמוכות ב-80% משל מכונית בנזין, פשטות תחזוקה ותיקונים, ואמינות לאורך זמן. ובניגוד ליצרניות אחרות, החברות מסין יודעות לבנות מכונית חשמלית יותר מהר ויותר בזול, מה שמתבטא במגוון גדול של דגמים שלחלקם מחיר עממי ביותר.

יצרניות הרכב באירופה וארה"ב זעקו לעזרה. החדירה הסינית היוותה איום מהותי על עסקיהן. בתגובה, הועמסו קשיים רבים על יצרניות מסין באירופה וארה"ב – רגולציה, מגבלות תקינה, ועלויות שונות שנובעות מביטול הטבות שקשורות לעידוד תחבורה חשמלית.

למשל, נציבות האיחוד האירופי הודיעה בספטמבר שעבר שתפעל לביטול סובסידיות שקיבלו יצרני רכב חשמלי סיני במסגרת תוכניות לצמצום פליטות פחמן של מכוניות פרטיות. ניתן להבין את המניע התחרותי-כלכלי, אף שמי שנפגע מכך הוא הצרכן האירופי.

בשנים האחרונות ניסו הסינים להכניס את הדגמים ולתת לצרכן לראות את היתרונות ולהחליט בעצמו, ועתה הוחלט לאמץ את גישת שווקי היעד: להשתמש בכוחה והשפעתה של הממשלה כדי לאזן את התחרות.

איך תעבוד התוכנית החדשה של ממשלת סין?

התוכנית הסינית נשענת על 18 המלצות לשיפור הייצוא, שכולן נשענות על כוחה של ממשלת סין בזירה הבינלאומית כדי לתת יותר כוח ליבואנים, שירות טוב יותר לנהגים, והשקעה בשותפויות מקומיות בכל מדינה. למשל, תוכל ממשלת סין לשפר את השרשרת הלוגיסטית של היצרניות הסיניות ולהוזיל הובלת רכב וחלפים. בתחום הכספים, תוכל הממשלה לספק ביטחונות עבור יבואנים ושותפים בשווקים רגישים, לשמירה על מחירים נגישים בסיוע מוסדות פיננסיים חזקים מסין.

עוד שינוי משמעותי צפוי להיות מימון של הליכי תקינה אירופיים סדורים עבור כל יצרן. היעדר תקן אירופי ייקר ועיכב השקת דגמים, והקשה על הסינים להתחרות בשווקים כמו גרמניה, צרפת ואיטליה למרות יתרונות מורגשים של המכוניות עצמן.

כיצד תשפיע התוכנית הסינית על רכב חשמלי בישראל?

מדינת ישראל היא מקום שנהדר לקנות ולמכור בו רכב חשמלי: שיעור המסירות של המכוניות החשמליות צפוי להוות לפחות 25% מהשוק הישראלי בינואר, נתון פחות מרשים משל השנה שעברה אך עדיין חיובי עבור היבואנים בהתחשב באי הוודאות הכלכלית שמביאה עמה המלחמה. אחת הסיבות היא שינוי מדיניות מס הרכישה של רכב חשמלי בארץ, שיבטל סבסוד ממשלתי שהונח במקור כדי לעודד אימוץ תחבורה חשמלית; החל מהחודשים הקרובים, יתייקרו המכוניות וישראלים רבים ממהרים לחבוק רכב חדש לפני שזה קורה.

במבט ראשון, השינויים שמתכננת ממשלת סין אינם רלוונטיים לארץ; אצלנו אין חסמים ומגבלות שהוטלו כדי למנוע מהסינים לעשות חיל בשוק המקומי. אצלנו ישנם כבר זמני אספקה קצרים ויבואנים מבוססים, אצלנו יש ביקוש גדול לרכב חשמלי סיני, ואין מגבלות שנובעות משאיפה להימנע מתחרות עם יצרנים מקומיים. כמו כן, הנהג הישראלי שם דגש על הביצועים, הבטיחות, הנוחות והמחיר – ולא על מיתוג ודעות קדומות; לא צריך לשכנע אותו ביתרונות של רכב חשמלי סיני.

אבל במבט שני, רואים שינוי גדול אחד שנכלל בתוכנית הסינית, ודווקא מאוד ישפיע על השוק הישראלי. שימוש בהסכמי סחר חופשי שיכולים לייעל מכירות רכב חשמלי – בדגש על רכיבים. ישראל הייתה כפסע מחתימה על הסכם סחר חופשי עם סין, צעד שנדחה בשל פרוץ מלחמת עזה. אם וכאשר ייחתם ההסכם, יוכלו יבואנים להכניס ארצה כלי רכב וסוללות הרבה יותר זול והרבה יותר מהר. המשמעות היא הוזלה פוטנציאלית במחיר הרכב החשמלי ורכיביו, קיצור זמני תיקונים, ושיפור התמורה לנהג.

סיכום

בשורה התחתונה, כנראה שנראה רכבים חשמליים סינים גם בכבישי אירופה, על אף התנגדות המוסדות המקומיים; היתרון לצרכן גדול מדי, וליצרנים המתחרים אין עדיין מענה הולם. ואנחנו פה בישראל הקטנה יכולים רק ליהנות מההתגוששות שבין המעצמות, ולהמשיך לרכוש רכב חשמלי סיני בראש שקט ויתכן שבעתיד אף יותר בזול.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...