Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

רוצים להוציא דרכון פורטוגלי? כדאי שתכירו את החוק החדש שהועבר בממשלת פורטוגל

רוצים להוציא דרכון פורטוגלי? כדאי שתכירו את החוק החדש שהועבר בממשלת פורטוגל
קרדיט לתמונות PIXABAY

בשנת 2015 ממשלת פורטוגל העבירה חוק המאפשר לישראלים רבים שהם צאצאים למגורשי ספרד להוציא דרכון פורטוגלי – וזהו חוק שהיה רלוונטי להרבה ישראלים יוצאי מרוקו, יוון, בולגריה ומדינות רבות אחרות. את הדרכון היה אפשר להוציא בקלות יחסית, אך לא מזמן ממשלת פורטוגל החליטה להקשות על ישראלים את תהליך הוצאת הדרכון בגלל המקרה שבו רומן אברמוביץ', שכנראה אין לו זיקה לפורטוגל, קיבל דרכון בכל זאת. האם עדיין אפשרי להוציא דרכון פורטוגלי? בואו לגלות את התשובה במאמר שלפניכם.

הוצאת דרכון פורטוגלי

לפני כשמונה שנים, ממשלת פורטוגל החליטה לחוקק חוק המאפשר ליהודים מגורשי ספרד להוציא דרכון פורטוגלי, ובכך להחזיר להם את הזכות של אבותיהם לחיות בפורטוגל. תהליך הוצאת הדרכון היה קל יחסית – כל מה שהיה צריך לעשות הוא להציג את שם המשפחה, הזהה לזה של יהודים שגורשו מספרד, להגיש מסמכים שמגבים את הקשר המשפחתי, לעבור דרך המשרדים הממשלתיים בפורטוגל ודרך הקהילה היהודית, והתהליך ארך כ-30 חודשים בסך הכול, ובדרך כלל שכרו את שירותיו של עורך דין לטיפול בתהליך כדי לוודא שהכול עובר כשורה. הדרכון הפורטוגלי הפך לפופולרי מאוד בקרב הישראלים הזכאים אליו ובצדק, משום שהוא מקנה פריווילגיות נהדרות לאנשים המחזיקים בו, כמו אפשרות למגורים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, לימודים במוסדות האקדמיים בכל המדינות האלו, כניסה לארצות הברית בלי צורך בוויזה, הקלות בקבלת ויזה למדינות אחרות כמו אוסטרליה, ניו זילנד, הודו, תאילנד ועוד. כמו כן, הדרכון מאפשר גם לבני הזוג ולילדים שלכם להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי. האם כל החגיגה הזו הולכת להיגמר?

תקנות חדשות בחוק הפורטוגלי

לפני שנתחיל לציין את התקנות החדשות, חשוב שתדעו שמי שהתחיל את התהליך לקבל אזרחות פורטוגלית לפני מרץ 2022, הבקשה שלו אינה צפויה להיפגע משום שהתקנות אלו החלו לצאת לפועל רק ממרץ 2022. ממשלת פורטוגל קבעה את התקנות החדשות בעיקר בעקבות המקרה של האוליגרך רומן אברמוביץ', שעלה לכותרות ברחבי פורטוגל משום שהרב של פורטו עזר לו להוציא דרכון פורטוגלי, על אף שאין לו זיקה למגורשי ספרד. האישור של הרב גרם לממשלת פורטוגל לחשוד שיש עוד מקרים כאלו, ושייתכן שרבנים מאשרים לישראלים לקבל אזרחות אירופאית בלי שיש להם זיקה ממשית לפורטוגל. לכן, ממשלת פורטוגל החליטה להחמיר את ההנחיות. בשלב הראשון הודיעה הקהילה היהודית בפורטו כי יש השהיה זמנית בתהליך של הוצאת הדרכונים, אך לאחר זמן קצר התוודענו כי מדובר בעצירה מוחלטת. כלומר, הקהילה היהודית החליטה להפסיק באופן קבוע את מתן האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד. המשמעות היא שבקשות חדשות לדרכון פורטוגלי לא יתקבלו דרך הקהילה היהודית בפורטו, אך כאמור בקשתו של מי שכבר התחיל את התהליך איתם לפני ההודעה שלהם על ההשהיה לא תיפגע.  

כיצד אפשר להוציא דרכון פורטוגלי?

אם תרצו להוציא דרכון פורטוגלי תצטרכו לעשות זאת דרך הקהילה היהודית בליסבון. כל מי שהגיש בקשה עד 31 באוגוסט 2022 יוכל להנפיק את הדרכון לפי ההנחיות הרגילות, אך מי שיבקש להנפיק את הדרכון לאחר תאריך זה יצטרך להוכיח זיקה לפורטוגל:

  • תתבקשו להוכיח קשר לפורטוגל – בעקבות ירושה שקיבלתם בפורטוגל של נכס מקרקעין, או בעלות על מניות של חברה פורטוגלית, או להוכיח קיום של נסיעות תכופות למדינה. 
  • תתבקשו להוכיח מוצא ספרדי – באמצעות מסמכים משפטיים ובאמצעות הוכחות המתבססות על שמות משפחה וארצות מוצא מסוימות המעידות על "ספרדיות". למשל, אם במשפחה משתמשים בשפת לדינו, אם יש כתובה בנוסח ספרד, רישומי צוואות, צילומי קברים, רישומים מבית כנסת ועוד. 

לסיכום

בעבר היה אפשר להוציא אזרחות פורטוגלית בקלות יחסית. אך כעת, ממשלת פורטוגל החליטה להקשות על צאצאי מגורשי ספרד המעוניינים לממש את זכותם לאזרחות, ויש צורך להוכיח מוצא ספרדי וקשר מוצק לפורטוגל.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מטענים למחשב נייד: חיבור הכוח שלכם לעולם בלתי נגמר של אפשרויות
בעידן הדיגיטלי של ימינו, המחשב הנייד הפך לכלי חיוני לעבודה,...
לאכול טוב ולחסוך כסף: טיפים לקניות בסופרמרקט
אין דבר מספק יותר מארוחה טובה שמכינים לבד ממצרכים שרוכשים,...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
AHM: מרכז תיקון ושירות הרכב המוביל בירושלים
כשמדובר בטיפול ברכב שלכם, אתם רוצים את המוסך הכי טוב...
היתרונות של מכירת אלומיניום לקונה בתל אביב
הטבות סביבתיות לקניית אלומיניום בתל אביב ולמיחזורו יש יתרונות סביבתיים רבים....
איך להקרין בקלות בכל אירוע את המצגות שלכם?
אתם מכינים מידי פעם מצגות לאירועים שונים? מכינים קטעי וידאו...
הרמת כוסית עם אוכל נהדר
החלטתם לעשות הרמת כוסית בחברה שלכם עם כל העובדים? אם...