Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תערוכה חדשה של הפסל רמי אטר

תערוכה חדשה של הפסל רמי אטר
צילום שרון זינדאני

הפסל והאומן רמי אטר מוצא בברזל את החומר המתאים ביותר עבורו, חומר המאפשר לו לבטא עולם פנימי מורכב, לעיתים תוך מאבק ולעיתים תוך דיאלוג עם הברזל. יצירתו אישית מאוד ונובעת מתוכו כביטוי צורני לעולמו הרגשי.

התחושה העולה מכל אחת מעבודותיו המופשטות של רמי אטר כפולה כפי שכותבת אוצרת התערוכה דניאלה שלו "רגע אחד נופלים בשביו של הברזל המוצק, הכבד והנוכח, וברגע אחר נראה כי הצורות הגולמיות נעדרות קיום של ממש ועוד מעט קט ייאבדו את נוכחותן הפיזית ויהיו כלא היו".

דניאלה שלו מוסיפה: "מהו אותו דבר חמקמק שמאפיין את דמויותיו של אטר, אותו צל עובר? – אולי זאת האמורפיות של הצורות, אולי התחושה שאף דמות לא עשויה עד הסוף, שכולן מופשטות ונטולות פרטים; מין גולם שטרם קם על יוצרו. הדמויות היחידאיות, שאף אחת מהן אינה עותק של חברתה ושלמותן טמונה בחוסר השלמות שלהן, נוצרו בלי תבנית ובלי שכפול, בחיתוך ידני וכמעט תמיד בעזרת פטיש, אזמל ומבער.

אלה מהן השטוחות על הרצפה מנסות להתרומם ונראות בשלבים שונים של התהוות. כאילו באו מן העפר, והן בדרכן להיות יצור אנושי, עוד בטרם היווצרות הפרטים האישיים והזהות המסוימת. דמויות, שיכולות להיות כל אדם ובאופן מסוים גם בכל זמן. דמויות נבראות, שכמו מתמלאות חיים לנגד עיניו של הצופה – קשות וכבדות ובו־בזמן גמישות ורכות למראה.

שני קירות במרכז החלל שחזיתם צבועה זהב מקדמים את פני המבקרים בתערוכה. הבחירה בזהב, המייצג איזה סדר שמימי, מכוונת לרעיון הנצחיות ונושאת בחובה משמעויות של טוהר, שלמות ואלוהיות. אך מרגע שעוברים אל מאחורי הקירות האלה, נראה שעומדים בשערי הגיהינום. שתי שורות של דמויות תלויות על אנקולים, כמו בשר שחוט בבית המטבחיים. דמויות התלויות מראשן, מצווארן, מכף רגלן נתלות, נאחזות זו בזו, משוועות להצלה. המעבר ביניהן מעורר חרדה, טורד מנוחה ומעורר מחשבות על חיינו הארעיים, על נזילות הזמן, על הקיום לצד אובדן וחסר, על זיכרון ושכחה, חיים ומוות. העבודות בתערוכה עוסקות בסוגיות אוניברסאליות ובשאלות קיומיות. הן נוגעות באדם המחפש משמעות".

רמי אטר, 61, אומן ופסל ישראלי ותיק ומפורסם מפסל בברזל, לעיתים עם נגיעות פליז, בטכניקות שפיתח בעצמו במאמץ להוסיף רבדים ליצירתו. פסליו המדהימים והמרגשים מתאפיינים בשימוש בתנועה ובחלל, ונוצרים מתוך שפה שגבולותיה אינם ברורים, באמצעותה מוזמן הצופה לפרש את הדיאלוג בין הגשמי לנראה לעין ובין החלל החסר הנוצר בתוכו. יצירתו האקספרסיבית מושפעת מחייו, מהאנשים הסובבים אותו, מאלה הקיימים ושאינם קיימים עוד. כל אלה מתווים את קווי פסליו, כך שלעיתים החסר יוצר בהם את הקיים, והמסה המלאה מעצבת ויוצרת את הסביבה העוטפת את העבודה.

התערוכה "כצל עובר" מוצגת בבית האומנים בראשון לציון. פתיחה במוצ"ש, 13 בנובמבר למשך  שלושה וחצי שבועות. אוצרת: דניאלה שלו.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
טקס יום הזיכרון המרכזי תשפ"ד
אמש, ערב יום הזיכרון, התקיים הטקס העירוני המרכזי בבית יד...
בעקבות האימפרסיוניסטים - האמנית יפה בן דיין בתערוכת יחיד בתל אביב!
יפה בן דיין - תערוכת יחיד פתיחה חגיגית : יום שלישי,...
רצים לזכרם בישיבת אמית כפר גנים
השבוע יזמה ישיבת אמית כפר גנים מרוץ לזכר חללי צה"ל...
יום המוזיאונים בפ"ת
כמיטב המסורת, גם השנה המוזיאונים בפתח תקווה פתחו את שעריהם...
העולות החדשות פקדו את קברי הנצר האחרון וחללי המלחמה
במהלך עשרת ימי התשועה, לקראת יום הזכרון לחללי צה"ל יצאו...
עשרת ימי האומה - ברשת אמית לומדים עם ההורים השכולים וקרובי החטופים
לצד המורים ברשת אמית ילמדו גם הורים שכולים שאיבדו את...
על גיוס חרדים, השכלה גבוהה לחרדים ועל השבת החטופים הרבנית עדינה בר-שלום בשיחה אינטימית עם מנכ"לית מרכז מורשת יהדות בבל
"כל מי שאינו תלמיד חכם שלומד ברצינות מבוקר עד לילה,...
שתי תערוכות חדשות העוסקות בנושאי החברה הישראלית ונופי ארץ ישראל יפתחו לרגל יום העצמאות ה 76 למדינת ישראל
"ריטואל" ו"עוד לא תמו כל פלאייך" התערוכות פתוחות לקהל הרחב החל...
אביב כחול לבן בעופר קניותר: מגוון הופעות, הצגות, ופעילויות לכל המשפחה לרגל יום העצמאות ה 76 למדינה ישראל
עופר קניותר יחלק דגלי ישראל לרכבים המבקרים בקניון הכניסה לאירועים חינם...
'אנסמבל פספורט' בבכורה חגיגית: "נופל מחוץ לזמן"
עפ"י ספרו של דויד גרוסמן בימוי ועיבוד: יעל קרמסקי 4 ביוני...