תערוכה חדשה של הפסל רמי אטר

תערוכה חדשה של הפסל רמי אטר
צילום שרון זינדאני

הפסל והאומן רמי אטר מוצא בברזל את החומר המתאים ביותר עבורו, חומר המאפשר לו לבטא עולם פנימי מורכב, לעיתים תוך מאבק ולעיתים תוך דיאלוג עם הברזל. יצירתו אישית מאוד ונובעת מתוכו כביטוי צורני לעולמו הרגשי.

התחושה העולה מכל אחת מעבודותיו המופשטות של רמי אטר כפולה כפי שכותבת אוצרת התערוכה דניאלה שלו "רגע אחד נופלים בשביו של הברזל המוצק, הכבד והנוכח, וברגע אחר נראה כי הצורות הגולמיות נעדרות קיום של ממש ועוד מעט קט ייאבדו את נוכחותן הפיזית ויהיו כלא היו".

דניאלה שלו מוסיפה: "מהו אותו דבר חמקמק שמאפיין את דמויותיו של אטר, אותו צל עובר? – אולי זאת האמורפיות של הצורות, אולי התחושה שאף דמות לא עשויה עד הסוף, שכולן מופשטות ונטולות פרטים; מין גולם שטרם קם על יוצרו. הדמויות היחידאיות, שאף אחת מהן אינה עותק של חברתה ושלמותן טמונה בחוסר השלמות שלהן, נוצרו בלי תבנית ובלי שכפול, בחיתוך ידני וכמעט תמיד בעזרת פטיש, אזמל ומבער.

אלה מהן השטוחות על הרצפה מנסות להתרומם ונראות בשלבים שונים של התהוות. כאילו באו מן העפר, והן בדרכן להיות יצור אנושי, עוד בטרם היווצרות הפרטים האישיים והזהות המסוימת. דמויות, שיכולות להיות כל אדם ובאופן מסוים גם בכל זמן. דמויות נבראות, שכמו מתמלאות חיים לנגד עיניו של הצופה – קשות וכבדות ובו־בזמן גמישות ורכות למראה.

שני קירות במרכז החלל שחזיתם צבועה זהב מקדמים את פני המבקרים בתערוכה. הבחירה בזהב, המייצג איזה סדר שמימי, מכוונת לרעיון הנצחיות ונושאת בחובה משמעויות של טוהר, שלמות ואלוהיות. אך מרגע שעוברים אל מאחורי הקירות האלה, נראה שעומדים בשערי הגיהינום. שתי שורות של דמויות תלויות על אנקולים, כמו בשר שחוט בבית המטבחיים. דמויות התלויות מראשן, מצווארן, מכף רגלן נתלות, נאחזות זו בזו, משוועות להצלה. המעבר ביניהן מעורר חרדה, טורד מנוחה ומעורר מחשבות על חיינו הארעיים, על נזילות הזמן, על הקיום לצד אובדן וחסר, על זיכרון ושכחה, חיים ומוות. העבודות בתערוכה עוסקות בסוגיות אוניברסאליות ובשאלות קיומיות. הן נוגעות באדם המחפש משמעות".

רמי אטר, 61, אומן ופסל ישראלי ותיק ומפורסם מפסל בברזל, לעיתים עם נגיעות פליז, בטכניקות שפיתח בעצמו במאמץ להוסיף רבדים ליצירתו. פסליו המדהימים והמרגשים מתאפיינים בשימוש בתנועה ובחלל, ונוצרים מתוך שפה שגבולותיה אינם ברורים, באמצעותה מוזמן הצופה לפרש את הדיאלוג בין הגשמי לנראה לעין ובין החלל החסר הנוצר בתוכו. יצירתו האקספרסיבית מושפעת מחייו, מהאנשים הסובבים אותו, מאלה הקיימים ושאינם קיימים עוד. כל אלה מתווים את קווי פסליו, כך שלעיתים החסר יוצר בהם את הקיים, והמסה המלאה מעצבת ויוצרת את הסביבה העוטפת את העבודה.

התערוכה "כצל עובר" מוצגת בבית האומנים בראשון לציון. פתיחה במוצ"ש, 13 בנובמבר למשך  שלושה וחצי שבועות. אוצרת: דניאלה שלו.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה חוגגת 100% זכאות לבגרות במחזור המאה בטקס מרגש ומלא משמעות.
בטקס חגיגי ומלא גאווה, חגגה קריית החינוך "בן גוריון" את...
עיריית תל אביב-יפו: ״בחוצה״ – סיורי אוזניות שכונתיים
לתושבי העיר המחפשים להתאהב מחדש בשכונתם ולמבקרים המבקשים לגלות צדדים...
מכללת אמית פ"ת - המכללה המצטיינת בארץ
במשרד החינוך העניקו השבוע בטקס מיוחד למכללת אמית פתח תקווה...
לזכרו: תלמידי אמית בר אילן פתח תקוה חגגו את מבצע דוגו
גם השנה, תלמידי בית החינוך אמית בר אילן פתח תקווה...
רשת 'ביטבוקס' פותחת את מתחם הקריוקי הגדול והמשוכלל ביותר בישראל
הסניף החמישי של הרשת יפתח בראשון לציון, על שטח של...
פברואר יוצא מן הכלל - חודש להעלאת המודעות לאנשים עם מוגבלויות
כמדי שנה נציין את חודש העלאת המודעות לאנשים עם מוגבלויות,...
אירוע גאלה והוקרה לתרבות השחורה בישראל - חמישי 23.1.2025 האנגר 11 תל אביב
  אירוע גאלה והוקרה לתרבות השחורה בישראל במסגרת פסטיבל  BE.MC Live 2025...
טל מור - תערוכת יחיד: "שכרון צבעים"
התערוכה היא הזמנה לעולם של צבעים, חלומות, ונופים שנצפים מזוויות...
להקת המחול קמע גאה להציג: פנים לבנות - White Face יצירות מאת תמיר גינץ ונאצ'ו דואטו
להקת המחול קמע גאה להציג את "פנים לבנות" ערב ובו...
מדייקים מטרות בדרך להצלחה
כל עסק, מוסד, ארגון או חברה, יודעים היטב שכדי להישאר...
דילוג לתוכן