Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תצוגה חדשה במוזיאון הטבע – הכדור בצלחת שלך

תצוגה חדשה במוזיאון הטבע – הכדור בצלחת שלך
קרדיט: מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהארדט

אנחנו זקוקים למזון כמו אוויר לנשימה, אבל לוקחים אותו כמובן מאליו. בעידן שבו רוב המזון שאנו אוכלים נקנה בסופרמרקט, אין לנו זמן לעצור ולחשוב: מהיכן מגיע המזון שאנו אוכלים? היכן הוא גדל? ואיזו דרך עבר עד שהגיע אל הצלחת שלנו?

לרגל התצוגה החדשה ושבוע תזונה ובטחון תזונתי יוקדש סוף שבוע ארוך, החל מחמישי 1.6 ועד שני 5.6, לפעילויות מיוחדות למבוגרים ולכל המשפחה. הפעילויות תתקיימנה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף תוכנית "בתיאבון" של הרשות לאיכות סביבה וקיימות של עיריית תל אביב-יפו ומשרד הבריאות, לרגל שבוע תזונה וביטחון תזונתי ויום בטיחות המזון של האו"ם.

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף הפורום לתזונה בת-קיימא, מעלה תצוגה אינטראקטיבית חדשה בשישה מסכי מגע ענקיים. התצוגה מזמינה את המבקרים לגלות כיצד שינויים בתזונה שלנו יכולים לשפר את בריאותנו ולסייע לסביבה. בתצוגה מוצגים שלושה "סיפורים" על הרגלי האכילה והצריכה שלנו, ומוצעים צעדים פשוטים שבעזרתם נוכל לעשות שינוי משמעותי. התצוגה מאפשרת למבקרים לחקור את המסע שעובר המזון שלנו ואת ההשפעות שלו – עלינו וגם על הטבע. באמצעות פעילות משחקית ובשילוב אנימציה מרהיבה ניחשף למחיר הכבד של גידול בקר על המגוון הביולוגי ועל כדור הארץ; נופתע (או שאולי לא?) מכמויות המזון האדירות שנזרקות לפח ומהנזקים שיוצר הבזבוז, ולא רק לכיס שלנו; ונלמד מהו מזון אולטרה־מעובד, כיצד לזהות אותו ומהן ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות של צריכתו.

פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט: "בעולם שאוכלוסייתו עלתה פי ארבעה ויותר במהלך מאה השנים האחרונות, ושרמת החיים של חלק מתושביו גבוהה מאוד, ייצור מזון הוא פעולה עם השפעה סביבתית עצומה, בראש וראשונה בטרנספורמציה (התמרה) של שטחים טבעיים ובניצול מקורות מים מתוקים, אך גם בשימוש נרחב בחומרי דישון, קוטלי עשבים וקוטלי חרקים. מכיוון שחקלאות מצליחה תלויה בבריאות המערכת האגרו-אקולוגית, האינטרסים החקלאיים ואלו של ההגנה על מערכות אקולוגיות מתפקדות שלובים זה בזה. ההתנהלות והבחירות שלנו כצרכני מזון יכולות להשפיע השפעה עצומה הן על בריאות האדם והן על המערכת האקולוגית. הבשורה הטובה היא שבדרך כלל בחירות אישיות שהן בריאות וטובות לנו הן גם בחירות נכונות ובריאות מבחינה סביבתית".

אלון ספן, מנכ"ל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט: "הפעילות המשחקית בתצוגה והאנימציה המרהיבה יצרו חוויה אינטראקטיבית חדשה במוזיאון, המאפשרת לנו להציג דיון "טעון" לכאורה, אבל מציגה למבקרים כיצד שינוי קטן בצלחת של כל אחד ואחת מאיתנו יכול לחולל שינוי גדול! הכדור בצלחת שלך".

איתן בן עמי, מנהל הרשות לאיכות הסביבה וקיימות בעיריית תל אביב-יפו: "אני שמח לקיים את שיתוף הפעולה החשוב עם מוזיאון הטבע. הפעילויות הנפלאות שמציעה עיריית תל אביב-יפו בשבוע זה הן רק חלק קטן ממגוון הרצאות וסדנאות שאנו עורכים במסגרת תוכנית "בתיאבון", המקיימת לאורך השנה פעילויות לקידום המודעות והנגישות לתזונה בריאה ומקיימת בעיר, מתוך ההבנה שתזונה לקויה משפיעה על היחיד, הקהילה והסביבה גם יחד".

כרטיסים לכל הפעילויות יוצעו במחיר אחיד של 40 ש"ח (למחזיקי דיגיתל, 30 ש"ח). הכרטיס כולל כניסה למוזיאון ולתצוגה החדשה "הכדור בצלחת שלך". קניית כרטיסים באתר מוזיאון הטבע
אוצרות מדעית של התערוכה: ד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום לתזונה בת־קיימא
ניהול קריאטיבי: לירון צברי
עיצוב ואנימציה: סטודיו קאמל
התצוגה החדשה כלולה בכרטיס הכניסה למוזיאון הטבע.

יום חמישי, 1.6, החל בשעה 17:00
שינויים בהרגלי התזונה | סיור בתערוכות והרצאה
מנחה: פרופ' רחל שריג, ראש מרכז דן דוד לחקר תולדות האדם, הפקולטה לרפואה ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב
השיניים והלסתות של כל בעל חיים מותאמות לאוכל שממנו הוא ניזון. גם אצלנו, בני האדם, קיימת התאמה אבולוציונית בין מבנה מערכת הלעיסה למזון. אך מה קורה כשהאוכל שלנו משתנה? אם צורת הכנת המזון או רכיבי המזון משתנים? איך ישפיעו שינויים אלו על הלסתות והשיניים שלנו?
משך הפעילות – עד 120 דקות

יום שישי, 2.6, החל בשעה 10:00
מה ניתן ללמוד מעצמות קדומות על תזונת האדם? | סיור בתערוכות והרצאה
מנחה: ד"ר לידר ספיר-חן, המעבדה לארכיזואולוגיה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
במשך כ־2.5 מיליון שנים היה האדם הקדמון נע ונד, צייד ולקט. לפני כ־10,000 שנים התרחש המעבר לאורח חיים של חקלאי, שמגדל את מזונו ומחזיק חיות משק למזון ליד הבית. כיצד התרחש מעבר זה? מדוע דווקא אז? ומה המשמעות שלו ליחסים בין האדם לחיה? המחקר הארכיאולוגי של עצמות בעלי החיים מסייע להתחקות אחר תשובות לשאלות אלו.
משך הפעילות – עד 120 דקות

יום שישי, 2.6, החל בשעה 10:00
אוכלים מציאות אחרת | הרצאה וסדנה
מנחה: עמית מסטצ'קין, מרצה, יועץ ויזם לצמצום בזבוז מזון
כשליש מהמזון המיוצר בעולם לא נאכל או נזרק לפח. באופן מפתיע, בזבזני המזון הגדולים ביותר הם אנחנו – הצרכנים הפרטיים. לבזבוז מזון השפעה ישירה על כדור הארץ: מים ואנרגיה שמבוזבזים, יערות שנכרתים, משאיות שעומדות בפקקים ופסולת רבה המוטמנת באדמה ואחראית על 10% מסך פליטות גזי החממה. מה אפשר לעשות? הרבה! בהרצאה נבין למה נזרק כל כך הרבה אוכל מכל כך הרבה כיוונים, נלמד איך שינוי קטן בהרגלים מייצר שינוי בקנה מידה עולמי ונתנסה בהתססת ירקות עונתיים.
משך הפעילות – עד 120 דקות

יום שבת, 3.6 | לכל המשפחה
להציל את העולם מהמטבח | סדנה לכל המשפחה (מגיל 5)
מנחה: ד"ר חגית אולנובסקי
אורח החיים המודרני גובה מחיר כבד – מאיתנו ומהסביבה. רוצים לדעת איך מה שקורה אצלנו במטבח יכול להציל את העולם? מוזמנים להצטרף לסדנה לכל המשפחה של ד"ר חגית אולנובסקי: לקרוא בין השורות על האריזות ולגלות מאיפה מגיע האוכל שלנו; לגלות מתי האורגני בריא יותר ומתי סתם מאכילים אותנו ג'אנק; לענות אחת ולתמיד על השאלה: "לזרוק או לא לזרוק?"; ולבחון את עצמנו: האם אנחנו יודעים מה התוקף האמיתי של "פג תוקף"?
משך הסדנה – עד 60 דקות

בשעות: 10:30; 12:00 ;13:30

צמחים וביטחון תזונתי | סיור מודרך בגן הבוטני לכל המשפחה (מגיל 5)
מומחים רבים בעולם מסכימים על כך שהתזונה הים־תיכונית היא התזונה הבריאה ביותר – לנו ולסביבה. הצטרפו אלינו לסיור בגן הבוטני, בעקבות הצמחים שאכלו אבותינו באזור הים התיכון כדי לגלות את סוד הקסם של התזונה הים־תיכונית. בסיור נכיר גם צמחים מאזורים שונים בעולם ונחקור את הצמחים שאנו אוכלים כיום ואת המחיר הסביבתי והבריאותי של גידולם.
משך הסיור – עד 60 דקות

מועד הפעילות: שבת, 3.6 בשעות 09:45, 16:00

יום ראשון, 4.6, בשעה 16:00
צמחים וביטחון תזונתי | סיור מודרך בגן הבוטני
מומחים רבים בעולם מסכימים על כך שהתזונה הים־תיכונית היא התזונה הבריאה ביותר – לנו ולסביבה. הצטרפו אלינו לסיור בגן הבוטני, בעקבות הצמחים שאכלו אבותינו באזור הים התיכון כדי לגלות את סוד הקסם של התזונה הים־תיכונית. בסיור נכיר גם צמחים מאזורים שונים בעולם ונחקור את הצמחים שאנו אוכלים כיום ואת המחיר הסביבתי והבריאותי של גידולם.
משך הסיור – עד 60 דקות

יום שני, 5.6, בשעה 18:00
חיידקים? לא מה שחשבתם! | סדנת יסוד בהתססה, כבישה ושימור מזון
מנחה: ד"ר אורי מאיר-צ'יזיק
מחקרים עדכניים מלמדים כי למזון מותסס יש השפעה חיובית על הבריאות שלנו. בסדנה יסביר ד"ר מאיר-צ'יזיק על מערכת החיידקים שבגוף האנושי, בייחוד זו שבמערכת העיכול שלנו, מהי התססה לקטית, על הקשר בינה לבין מערכת החיידקים בגוף ומדוע היא חשובה לנו. נלמד טכניקות התססה פשוטות בירקות, ללא צורך בכלי מטבח מיוחדים, שקל ליישם אותן בכל מטבח ביתי רגיל.
משתתפי הסדנה יתנסו בהתנעת תהליך התססה בירק ויקבלו בסופה את הצנצנת לבתיהם, שם יוכלו להמשיך בתהליך. מהסדנה ייצאו המשתתפים עם כלים פרקטיים, שאותם יוכלו ליישם בביתם, בכל עת, וליהנות מטעמים חדשים ומגוונים.
משך הסדנה – כ-180 דקות

תזונה ב־1,000 הימים הראשונים לחיינו (עברית / ערבית) | מפגש מקוון (וובינר)
התזונה ב־1,000 הימים הראשונים לחיי תינוקות מהווה חלון הזדמנויות בלתי הפיך לבריאות לכל החיים.
לתזונה בגיל הרך השפעה בעלת השלכות מרחיקות לכת על הבריאות בהמשך החיים. על פי מחקרים מדעיים, הנקה ומעבר הדרגתי לטעימות ולאכילת מזונות בריאים תורמים לגדילה מיטבית ולמיצוי ההתפתחות הפיזית והקוגניטיבית, בעוד שצריכת מזונות מזיקים כבר מגיל הינקות קשורה בסיכון מוגבר להרגלי תזונה לקויים, השמנה, סוכרת, פגיעה בבריאות העצמות ועוד. לאחרונה התפרסמו תוצאות סקר מב"ת (סקר בריאות ותזונה לאומי) של משרד הבריאות לגיל הרך על הרגלי ההנקה והתזונה של תינוקות עד גיל שנה. מתוצאות הסקר עולים ממצאים מדאיגים, המצביעים על צריכת משקאות ממותקים ומזונות אולטרה־מעובדים כבר בגיל הרך.

המפגש יציג את תוצאות הסקר וכן המלצות אנשי מקצוע. המפגש המקוון ללא תשלום, אך בהרשמה מראש באתר המוזיאון.

המפגש המקוון בשפה הערבית יתקיים יום חמישי, 1.6, בשעה 16:00
מנחת המפגש בשפה הערבית: התזונאית רנאא מחג'אנה יונסה, رناء محاجنه يونس, מפקחת ארצית תזונה בחברה הערבית – אגף התזונה, משרד הבריאות
לפרטים נוספים ולהרשמה באתר מוזיאון הטבע (קישור?)

המפגש המקוון בשפה העברית יתקיים ביום שני, 5.6, בשעה 10:30
מנחת המפגש בשפה העברית: ד"ר דורית אדלר, אוצרת מדעית של "הכדור בצלחת שלך" ונשיאת הפורום לתזונה בת־קיימא
לפרטים נוספים ולהרשמה באתר מוזיאון הטבע (קישור?)

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הסיבות הטובות ביותר להתקנת מערכת אזעקה ביתית
למרות שהתקנת מערכת אזעקה לבית לא תמיד זולה, האלטרנטיבה יכולה...
מבצע קיץ בקניון עופר רחובות: רוכשים מעל 349 ₪ במגוון החנויות בקניון ומקבלים במתנה תיק חוף מהודר ואופנתי המשולב בו צידנית
המבצע החל מה 28.07.24 ועד ה 31.07.24 קניון עופר רחובות, מקבוצת...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
אדום עולה- על הקיר: הוקמה הפועל תל אביב בטיפוס
אוהדי הפועל- יש לכם עוד ענף ספורט לעקוב אחריו; מטפסות...
במדבר 'פשוטי הרחוב' במופע השקת סינגל שני בהפקת עמיר לב - יום רביעי 31 ביולי - מועדון TASSA בתל אביב
פשוטי הרחוב - הרכב רוק גלילי מיוחד מאז 2009, היוצר...
היום הארצי למודעות לנזקי הזנות - 24/7/24
"היום הארצי למודעות לנזקי הזנות"- יצוין בפעם השנייה על ידי עיריית תל...
האגף לגיל הרך יקדם איתור ילדים מעוכבי התפתחות כבר בשלבים מוקדמים
האגף לחינוך הגיל הרך מקדם יוזמה לאיתור ילדים מעוכבי התפתחות...
"שני משפחתי" לאורך אוגוסט במרכז נא לגעת - מגוון חוויות חושיות ייחודיות לכל הגילאים והצגת 'הנסיך הקטן' בשפת הסימנים
להכיר בדרך אחרת את עולמם של אנשים עם מוגבלויות ראייה...
אהרונה ישראל גאה להציג בבכורה: מדריך למתעמל - יצירה בין תנועה למילה- 13 באוגוסט בתיאטרון הבית
מדריך למתעמל יצירה בין תנועה למילה מופע שמתחקה אחר שיעוריו של המורה...
בכורה עולמית ליצירתו של מרק לברי בניצוחו של דניאל רייסקין, קונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי והחמישית של פרוקופייב
התזמורת הסימפונית ראשון לציון חותמת את עונתה ה-35 בקונצרט מיוחד...