Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך להקים מרתף יינות: ארבע גישות שונות

איך להקים מרתף יינות: ארבע גישות שונות
תמונה: יח"ץ WINEBAR מקררי יין

חלמתם להקים מרתף יינות? ארבע גישות שונות יעזרו לכם להגיע למרתף היין האידיאלי לשימור והמותאם ביותר לצרכים שלכם. 

איסוף יין זהו תחביב משכר, אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד, וכדי ליהנות מאוסף נוצץ עליכם קודם כל להתחיל לצבור בקבוקים ולארגן את פתרון האחסון הטוב ביותר עבור אוסף היינות שלכם. כדי להקל עליכם, אנו מציעים לכם ארבע גישות שונות שיעזרו לכם להגדיר את המטרות שלכם ולהבטיח שמרתף היינות ימלא את כל הצרכים שלכם לאורך זמן. 

תמונה: יח"ץ WINEBAR מקררי יין

במקום הראשון: הבנת הצרכים שלכם לשימור יין

שני הגורמים העיקריים שיהיה עליכם לקחת בחשבון הם אורח החיים שלכם ועלויות. קחו לעצמכם את הרגע להבין מהי הדרך הטובה, אך גם המציאותית ביותר, ליהנות מהיינות שלכם. אין טעם לרכוש בקבוקים יקרים אם אינכם צופים הזדמנויות יוקרתיות ליהנות מהם. יינות יקרי ערך לעיתים סתם "מתבזבזים" במרתפים, כאשר אספני היינות מחכים לאירועים מרוממים שלעולם לא יגיעו. 

הבנת הרגלי צריכת היין שלכם, כמו גם ההעדפות שלכם, יכולה לחסוך לכם הרבה זמן וכסף ובסופו של דבר, גם תתגמל אתכם באוסף המתאים לכם בצורה מושלמת.

גם העלות יכולה לחרוץ את גורלו של אוסף היין שלכם

 עבור רוב האספנים, לפתוח בקבוק יין נדיר ומשובח זו לא פעולה שגרתית או טיפוסית, לכן פתרון טוב יותר יהיה לחלק את רשימת הקניות שלכם ל"טוב", "טוב יותר" ו"טוב ביותר", כאשר טווח המחירים עבור כל קטגוריה ישתנה בהתאם לסוג היין והאזורים, כמו גם לסדר גודלו של התקציב שלכם. במקרים מסוימים, יהיה פוטנציאל לתועלת כלכלית לטווח ארוך יותר מעבר לאותה השקעה ראשונית, שכן יינות משובחים נוטים לעלות בערכם ככל שהם מתבגרים. 

לאחר שלקחתם בחשבון שיקולים של אורח חיים ועלויות, תנו ליצירתיות ולתשוקות האישיות שלכם מקום.

שיטות שונות לאסוף יינות

כאמור אין שיטה אחת לארגן את אוסף היינות שלכם, אבל ללא תכנית, התהליך יכול להיות מכריע. כל אחת מהגישות שמתוארות כאן, יכולה לטוות עבורכם את הדרך למרתף היינות המושלם: המרתף המאוזן כולל סוגים שונים של יינות, בצירים, מחירים והעדפות שתייה. מרתף סיפוק מידי כולל אך ורק יינות משובחים שמוכנים לשתייה מיד. מרתף הטעימות בנוי ככלי ללמידה והעשרת הידע שלכם ומרתף ההשקעות מתמקד בפוטנציאל הרווח שלכם. 

המרתף המאוזן

מרתף מאוזן יכיל יינות שיתאימו לכל אירוע, מה שאומר שיהיו בו יינות לבנים ואדומים, יינות צעירים ובוגרים ובקבוקים יוקרתיים לעומת יותר פשוטים. 

יינות לבנים 

4 מקררים | יינות טובים וטובים יותר

מקררים אלו יכללו יינות קלילים יותר כמו סובניון בלאן, פינו גריג'יו ואלבריניו ויינות כמו שרדונה ויראון לבן. אתם יכולים לקנות בציר עדכני מתוך הבנה שחלק מהיינות עשויים להשתפר עם הגיל. 

אדומים יומיומיים צעירים

5 מקרים | יינות טובים וטובים יותר 

קנו יינות שבדרך כלל מיועדים לשתייה כשהם צעירים כמו למשל גרנצ'ה ספרדית, תוך שאתם כוללים יינות שעשויים להשתפר עם הגיל כמו קיאנטי קלאסיקו, אדומים פורטוגזיים, אורגון פינו נואר.

אדומים בוגרים

3 מקרים | יינות טובים 

יינות אדומים שעדיף לשתות לאחר 6 עד 10 שנים מתאריך הבציר. בציר ישן יותר של בורדו, ברולו וריוחה זמינים בדרך כלל בחנויות קמעוניות כאלו ואחרות. 

יינות יוקרה

4 מארזים | היינות הטובים ביותר

בחרו ביינות צעירים אך מיושנים שיש להם משמעות עבורכם, תוך שאתם מתבססים על טעם וחווייתכם האישית. דוגמאות ליינות כאלו יהיו גראנד קרו בורגונדי, ברונלו די מונטלצ'ינו רזרבה, קברנה סוביניון פולחן או שמפניה יוקרתית.

נקודות למחשבה

בהחלט יכול להיות שהמרתף שלכם יהיה מלא ביינות ועם זאת, יהיו לכם מעט מאוד אפשרויות לשתייה מידית, כי תכולת המרתף תהיה מורכבת מיינות שנרכשו לאחרונה אך דורשים יישון מושך, ולכן הם לא יתאימו לשימוש יומיומי. 

אף אספן יין, מנוסה ככל שיהיה, לא רוצה להגיע למצב הזה, לרבות אספנים טירונים, שמקווים לבנות אוסף רציני ולאתר הזדמנויות השקעה. לכן המרתף המאוזן מציע את הדרך הטובה לצלול למים ולהתחיל. 

רוב האספנים מחפשים ליצור מגוון נקודות מחיר וחיי מדף שונים באוסף היינות שלהם, המשתרע על אזורים, סגנונות ובצירים שונים. המטרה כאן היא ליצור את אבני הבניין עבור אוסף מתמשך, לכן שילוב בין יינות מוכנים לשתייה יחד עם יינות בעלי חיי מדף ארוכים הוא המפתח. גמישות זו מציעה לכם הזדמנות מצוינת לחקור יינות מגוונים. 

כלל אצבע טוב הוא להתחיל את האוסף שלכם עם כ- 16 מארזים (כמעט 200 בקבוקים) ואם הרעיון של רכישת כמות גדולה כל כך של יין מרתיע אתכם, צמצמו את הכמות לכדי 6 מארזים מעורבים (72 בקבוקים). תכננו לצרוך את הכמות ההתחלתית שלכם במשך תקופה של 6 עד 12 חודשים, בהתאם לגודלה ולהרגלים שלכם, וקבלו את החלטות הקנייה הבאות על סמך ההתנסות שלכם. ברגע שתרגישו בנוח, המגבלה היחידה שתתמודדו אתה היא התקציב שלכם. 

מרתף סיפוק מידי

מרתף שהוקם לצרכי סיפוק מידי יכלול יינות שנמצאים בשיא שלהם, לרבות סוגי יינות שידועים ביכולתם להשתפר עם הגיל, כמו גם בצירים מצוינים שנמצאים כעת בשיאם או קרוב לשיאם. 

נסו כמה בצירים ישנים של יינות שמסבים לכם הנאה בדרך כלל כשהם צעירים. יינות שישתבחו עם הגיל תוך 5 עד 10 שנים יהיו שיראז וסמיון מאוסטרליה, פינו נואר מאורגון ומלבק מארגנטינה. 

חלק מהקמעונאים יציעו יינות בוגרים ומדי פעם יינות אלו יהיו זמינים ישירות מיקבים, אבל לרוב המקור העיקרי ליינות אלו יהיה מכירות פומביות. 

יינות לבנים

  • בורגונדי – 2007, 2004, 2002
  • ריזלינג גרמני –  2005, 2001, 1990

יין אדום קליל יותר

  • בורגונדי –2002, 1996, 1993, 1990 
  • ריוחה – 2005, 2004, 2001, 1995

יין אדום עשיר יותר

  • בורדו, במיוחד הגדה השמאלית – 2000, 1995, 1990, 1989, 1988, 1985, 1982
  • קליפורניה קברנה סוביניון – 2009, 2008, 2007, 2006, 2004
  • ברונולו די מונטלצ'ינו – 2003, 1999, 1995, 1991, 1990

יינות קינוח

  • פורט בציר – 1994, 1985, 1977, 1970, 1966, 1963
  • שאטו ריוסק – 2001, 1997, 1990, 1989, 1983

נקודות למחשבה

חלפו הימים שבהם יישון יין במערת האבן המשפחתית היתה הדרך היחידה ליהנות מבקבוקים ישנים יותר. השם שמגדיר את הגישה הזאת לאיסוף יין כבר אומר הכל: אוהבי יין שיש להם את האמצעים הנדרשים ייהנו ליצור את מרתף סיפוק מידי, אוסף שבדרך כלל כולל קרוב ל- 26 מארזים ומציע מבחר מהודק של יינות בוגרים, שלעיתים קרובות, אך לא תמיד, מיועדים לשתייה בטווח הקצר. 

חלק מהאספנים בוחרים במסלול של סיפוק מידי בשל שטח אחסון מוגבל. אחרים עושים זאת מכיוון שקיבלו החלטה מודעת לדלג על תהליך היישון של היינות לטובת בצירים קלאסיים שכבר בשלים. אם זה המקרה, וודאו שאתם נהנים מהטעם של יינות בוגרים. 

עם זאת, גישה זו אינה מחייבת אתכם לקנות רק יינות בוגרים. ליינות פולחן של בלו צ'יפ וקליפורניה שמוכנים לשתייה עם או בסמוך לשחרור, יש מקום באוסף שלכם, בדיוק כמו ליינות ישנים יותר. כמו בכל סגנון של מרתף יינות, המפתח הוא להכיר את ההעדפות האישיות שלכם. 

במקרה הזה, מקרר יין בודד של 200 בקבוקים עם בקרת לחות וטמפרטורה יהיה מושלם עבור האוסף שלכם. בעת רכישת יינות למרתף סיפוק מידי, חשוב לגוון ואתם יכולים לזכות להתאמה אישית כל עוד תבחרו בסוחרי יינות משובחים. 

מרתף הטעימות

מרתף טעימות יכלול יינות שניתן להשתמש בהם עבור טעימות השוואתיות. בחרו כמה יינות שעשויים להעמיק את הידע שלכם על היינות שאתם אוהבים, ואחרים שירחיבו את האופקים שלכם. 

הנה כמה גישות לטעימות השוואתיות מאלפות ומהנות כאחד:

  • טעימות אנכיות – בוחנות יקב או יצרן אחד באמצעות בצירים מרובים. רכשו עד 10 בצירים מאותו יין, כמו למשל קברנה בורדו, קליפורניה או ברולו וראו איך הם משתווים.
  • טעימות אופקיות – חוקרות סוג יין אחד, בדרך כלל מאותו הבציר, אך של מגוון יצרנים. כאן תוכלו לנסות את שיראז מבארוסה, מקלארן וייל ומעמק קלייר באוסטרליה או סובניון בלאן מניו זילנד, מקליפורניה ומעמק הלואר בצרפת. 
  • טעימות היררכיות – חוקרות את פירמידת האיכות של יצרן אחד שמוצגת באמצעות מגוון רחב. כאן תוכלו לנסות את הכפרים של יצרן בורגונדי, או זינפנדל מכרמי גפנים ישנים ברחבי קליפורניה. 

נקודות למחשבה

מרתפי היין הטובים ביותר מעשירים את הידע של בעליהם על יין, וכמה מאוהבי היינות המושבעים מעצבים את האוספים שלכם בדיוק למטרה זו – שיפור ההבנה שלהם ביין, על כל המורכבות והמגוון שלו, ולעיתים קרובות, גם כדי להעריך את פוטנציאל ההתיישנות שלו. 

הגישה של מרתף הטעימות גם מאפשרת לכם ליהנות מגמישות רבה יותר, שכן ההרכב והגודל של המרתף יכולים להשתנות באופן דרמטי, בהתאם למטרות שלכם. 

ישנם אספני יין שמשתמשים במרתף הטעימות ככלי דידקטי כדי ללמוד את המאפיינים הבולטים של יין, בציר או אזור ספציפי. כיוון נוסף יכול להיות בדיקה אנכית ואופקית של יצרן יין אחד. כמו כן, אספנים רבים משתמשים בגישת מרתף הטעימות כדי לאמוד אם יינות מסוימים ראויים לשתייה עתידית, תוך שהם מניחים בצד בקבוקים שונים באופן שיטתי כדי להעריך את פוטנציאל אריכות הימים שלהם, על סמך משתנים שונים וקריטריונים שלעיתים משתנים, כאשר הם מתמקדים ביינות ישנים יותר.

אלו שבוחרים במרתף טעימות אינם צריכים לקנות מארזים אלא יכולים להסתפק בכמה בקבוקים בכל פעם, מכיוון שהמטרה היא להשוות בין מגוון מצומצם של מועמדים, כאשר מחירם של היינות עצמם יכול להיות גבוה או נמוך. 

מרתף זה יהיה מצוין עבור טעימות קבוצתיות של 10 עד 12 אנשים. 

מרתף ההשקעות

כאשר אתם בוחרים יינות למרתף השקעות עליכם להתמקד בטעם האישי שלכם ובהיצע הקיים בשוק. רק אחוז קטן מהיינות המיוצרים ברחבי העולם עולה בערכו ככל שיחלפו השנים, וכדי שתוכלו למכור אותם בהצלחה, עליכם לאחסן אותם ללא דופי, במארזי העץ המקוריים שלהם ותחת בקרה ומעקב. כאשר אתם רוכשים יינות כאלו הקפידו לבדוק את מצבם ומוצאם, וודאו שהבצירים זוכים להערכה.

כמה יינות עם רקורד של השתבחות לאורך זמן:

  • בורדו – הגידולים המסווגים של מדוק, צרפת, במיוחד חמשת הגידולים הראשונים; וכן יקבים ואחוזות יין בגדה הימנית כולל שאטו שאבל בלאן, לה פין ושאטו פטרוס.
  • בורגונדי – גראנד קרוס אדום, במיוחד מיקבים כמו פונסו, דומן לרואה, ג. רומיאר ורומאנה קונטי. 
  • איטליה – סופר טוסקן כולל אנטינורי סולאיה וסאסיקאיה, ברונלו די מונטלצ'ינו כולל ביונדי-סנטי וסולדרה, ופיימונטה, כולל ג'אקומו קונטרנו ופאלטו דה ברונו ג'יאקוסה.
  • קברנה סוביניון קליפורניה – במיוחד הרלן, שרדר ורכס מונטה בלו.

נקודות למחשבה

בתיאוריה יצירת מרתף השקעות מאוד פשוטה: קנו יין בעל דירוג גבוה, רצוי בעת מועד השחרור. אחסנו אותו בזהירות למשך חמש שנים לפחות, או עד שהוא מתקרב לבגרות, ואז מכרו אותו במכירה פומבית. 

יש לציין שמרתף השקעות הוא אינו הבחירה הטובה ביותר עבור מתחילים, בעיקר בשל העלות של היינות, שיכולה להגיע לכדי כמה מאות אלפי שקלים לבקבוק. מרתף השקעות רציני שכולל את היינות הטובים ביותר בעולם עשוי לדרוש מכם השקעה רצינית לאורך זמן. 

כמו כן חשוב לא פחות להבין ביין ולדעת כיצד מקור היין ומצבו ישפיעו על ערך המכירה החוזרת. כאשר היין מגיע ישירות מהיקב או מהמרתפים של אספן מהולל, מחירו עשוי לעלות בכ- 100%. אם המטרה היא לקבל החזר בעבור ההשקעה, לכו עם העיקרון של "פחות זה יותר". 

חשוב כמובן שמרתף היין שלכם יהיה בנוי כך שיוכל לשמר את היינות לאורך זמן.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...
למה כדאי ללכת לטיפול אצל פסיכיאטר פרטי
סיוע פסיכיאטרי נדרש במגוון רחב של מצבים נפשיים, בין היתר...
אוטובוסים לתל אביב - כל מה שצריך לדעת כדי להגיע לעיר הגדולה
תל אביב היא העיר הגדולה והמרכזית ביותר בישראל, ולכן היא...
משמעות צילום אירועים חשובים
בר מצווה הוא אירוע משמח בקהילה היהודית, המציין את הגעתו...
הדרך לחיים חופשיים מהתמכרות
התמודדות עם ההתמכרות - האתגר והפתרון ההתמכרות היא מצב מורכב המשפיע...
נסיעת עסקים בסטייל: כרטיסי האשראי שיקלו לכם את הנסיעה
מתכוננים לעוד נסיעת עסקים משעממת? הנסיעה הבאה שלכם יכולה להיות...
החשיבות של בדיקות ליקויים לפני הכניסה לבית
יש חשיבות מכרעת לכל דירה או בית לעבור בדיקת ליקויים...
כירופרקטיקה: טיפול אלטרנטיבי לכאבי גב כרונים
בעולם המודרני בו אנו חיים, לא מעט אנשים סובלים מכאבי...
פתרון סכסוכים בתחום הנדל"ן בבית המשפט- מה חשוב לדעת.
מקרקעין הוא תחום סבוך במיוחד. לא רק הערך הגבוה של...
הפתרון המושלם להשחלה וקישוט
איבקות הן טבעות עם חור המשמשות לטכניקה של השחלה –...