Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אילו תנאים מקבלים עובדי מדינה

אילו תנאים מקבלים עובדי מדינה
מקור: Pixabay

עובדי מדינה מהווים אחוז גבוה מכלל העובדים במדינת ישראל. למעשה, ניתן לומר שהמדינה עצמה היא המעסיק הגדול ביותר במשק. למרות הניסיונות שבוצעו על ידי קברניטי הכלכלה והמדינה להקטין את המגזר ולהפחית את מספר העובדים, הרי שבדיקה מעמיקה ויסודית מעלה שהמגמה היא הפוכה – מספר עובדי המדינה עולה בהתמדה, והאחוז שלהם מבין כלל המועסקים במשק נמצא גם הוא במגמת עלייה מתמשכת. זאת, מעבר לעלייה המתבקשת בהתאם לגידול במספר התושבים במדינת ישראל. באשר לתנאי שכר – עובדי מדינה נהנים ממגוון הטבות, שבמרבית המגזרים האחרים במשק אינן קיימות. ואם הן קיימות – הרי שהן פחותות במידה ניכרת מאלה שמקבלים עובדי מדינה. ההטבות שמקבלים עובדי מדינה נחלקות לתנאי העבודה המשופרים מצד אחד ולתמורה הכספית הגבוהה יחסית למקובל במשק מצד שני. בנוסף, ישנן הטבות ייחודיות. בתחום ביטוח רכב עובדי מדינה נהנים, לדוגמה, מהטבות שמעניקות חברות הביטוח הגדולות, הזוכות מעת לעת במכרז ביטוח הרכבים של עובדי המדינה. מיהו עובד מדינה? מהם התנאים הייחודיים שמהם נהנים עובדי המדינה כמגזר ייחודי? בשורות להלן נשיב לשאלות הללו בהרחבה.

מקור: Pixabay

עובד מדינה – מה זה בעצם

עובד מדינה הוא עובד שהמעסיק הישיר שלו היא המדינה, באמצעות אחד ממשרדי הממשלה או הגופים השייכים למדינת ישראל. לדוגמה – עובדי משרד החינוך נחשבים לעובדי מדינה, כמו גם עובדי משרד האוצר, התחבורה, משרד הפנים והמשרד לאיכות הסביבה וכן משרד החוץ. מאליו מובן שגם שאר משרדי הממשלה שייכים לאותה הקטגוריה. בנוסף, ישנם גופים שונים השייכים לאחד ממשרדי הממשלה, שהמועסקים בהם נחשבים לעובדי מדינה מן המניין. כל מי שמועסק בצה"ל, למשל, הוא עובד מדינה. כך גם ההעסקה בגופים כדוגמת רפא"ל וגופים אחרים השייכים למדינה, מקנים לעובדים שלהם תנאי העסקה דומים או זהים לאלה של כלל עובדי המדינה.

בעשורים האחרונים ניכרת בישראל מגמה לנסות ולצמצם את אחוז עובדי המדינה מכלל המועסקים במשק. מצד אחד, הקטנת מספר עובדי המדינה עלולה לפגוע בשירותים שהמדינה מעניקה לאזרחים. מצד שני, העלות של סעיפי השכר והתנאים הסוציאליים ותנאים אחרים הנלווים לשכר עובדי המדינה, מסתכמת במאות מיליארדי שקלים מדי שנה. חיסכון בתחום הזה, יכול להיות מתורגם להורדת מיסים לכלל האזרחים.

תנאי שכר ייחודיים לעובדי המדינה

העסקה בתור עובד מדינה נושאת בחובה מגוון רחב של הטבות. באשר לתנאי העבודה – עובדי מדינה נהנים משעות עבודה מקוצרות, בהתאם לאופי התפקיד שלהם. רבים מהם נהנים מתנאים נלווים, כגון תוספת כוננות או שעות עבודה נוספות גלובליות. עם ההטבות הפיננסיות שלם ניתן למנות קרנות השתלמות וכן הפרשה גבוהה יחסית לפנסיה. באשר לשכר – השכר הממוצע של עובדי המדינה גבוה יחסית לשכר הממוצע במשק. עם זאת, ולמען ההגינות, חשוב לציין גם שיש משרדי ממשלה שבהם השכר הממוצע נמוך, גם אם משווים אותו לכלל המועסקים במשק.

בנוסף להטבות הישירות, נהנים עובדי מדינה גם מהטבות עקיפות. הטבות כאמור מגיעות בצורת עסקאות שנקשרות עם חברות שונות, המעניקות שירות בתנאים מועדפים לעובדי מדינה. דוגמה טובה לכך כבר הוזכרה לעיל – ביטוח רכב עובדי מדינה, שניתן בתנאים טובים לרכבים של עובדי מדינה. חברות הביטוח משפרות את התנאים של ביטוחי רכב, ובתמורה זוכות לנתח גדול מאד מחוזי ביטוח הרכב שנחתמים בישראל. על פי אותו העיקרון, נחתמים חוזים והסכמים עם גופים גדולים, שכל מטרתם לסייע לעובדי המדינה. בנקים שונים מתמודדים על הזכות לארח את החשבונות של עובדי מדינה, בתנאים מעולים. בתי מלון נלחמים לקבל הסכמי אירוח וכמוהם גופים עסקיים שונים. מספר עובדי המדינה מגלם כוח פיננסי אדיר, ולפיכך גופים עסקיים שונים מוכנים למכור את השירותים או המוצרים השונים שלהם במחירים נמוכים וברווח נמוך. זאת, במטרה למשוך אליהם מספר גדול ככל האפשר של לקוחות מקרב עובדי המדינה.

ההיגיון העומד מאחורי תנאי השכר הטובים של עובדי מדינה ברור, והוא הרצון להביא לשירות המדינה את העובדים הטובים ביותר. אמנם קיימים במשק קבוצות עובדים שהשכר הממוצע שלהם גבוה יותר, בעיקר בתחומי ההייטק או מקצועות הרפואה ותחומים נוספים. עם זאת, השכר והתנאים שמעניקה המדינה לעובדים שלה עושים את שלהם, ומעלים את הרמה האנושית והמקצועית של העובדים. וככל שהרמה גבוהה יותר, כך רמת השירות אמורה להשתפר.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...
למה כדאי ללכת לטיפול אצל פסיכיאטר פרטי
סיוע פסיכיאטרי נדרש במגוון רחב של מצבים נפשיים, בין היתר...
אוטובוסים לתל אביב - כל מה שצריך לדעת כדי להגיע לעיר הגדולה
תל אביב היא העיר הגדולה והמרכזית ביותר בישראל, ולכן היא...
משמעות צילום אירועים חשובים
בר מצווה הוא אירוע משמח בקהילה היהודית, המציין את הגעתו...
הדרך לחיים חופשיים מהתמכרות
התמודדות עם ההתמכרות - האתגר והפתרון ההתמכרות היא מצב מורכב המשפיע...