Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

גוזלים נדירים של עיטם לבן זנב בקעו בספארי ברמת גן

גוזלים נדירים של עיטם לבן זנב בקעו בספארי ברמת גן
צילום טום טיאר

שני גוזלים נדירים של עיטם לבן זנב בקעו במרכז הזואולוגי, ספארי, ברמת גן.
ההורים הם זוג שחזר לספארי לאחר שנתיים של שהייה בחי בר כרמל.
עיטמים לבני זנב הם דורסי יום גדולים שהיו פעם חלק מנוף ארצנו אולם נכחדו לגמרי כמקננים בטבע הישראלי אחרי יבוש החולה ומאז רק פרטים בודדים חולפים בשמי ארצנו לעיתים רחוקות.
מאז שנות ה-80 נעשים מאמצים כבירים להשבת המין הזה לנופי הארץ, בשיתוף עם גני חיות בעולם, גני חיות מקומיים ובכללם הספארי, ובניצוח רשות הטבע והגנים.
למרות מאמצים גדולים, לא התבססה אוכלוסיית העיטמים לבני הזנב בארץ. לאחרונה הוחלט להגדיל את גרעין הרבייה במתקנים השונים, לחדול לעת עתה מניסיונות ההשבה לטבע, ולטפל קודם בגורמי הפגיעה: הרעלות, התחשמלות וציד.

בתחילת שנת 2024 מטפלי מחלקת הציפורים הבינו, כי מועד הקינון של זוג העיטמים לבני הזנב מתקרב בצעדי ענק והחלו להכניס לחצר ענפים כדי לעודד את הצמד לבנות קן ולהטיל בו ביצים. מאמציהם של המטפלים לא העלו חרס, ובתחילת חודש פברואר זוג העיטמים החלו לבנות קן על מדף גבוה בחצר, שם הוצבה גם מצלמה המאפשרת לצוות לעקוב בזמן אמת אחר הקינון ובעתיד גם אחרי הטיפול ההורי.
לשמחת כולם נקבת העיטם הטילה שתי ביצים, אולם עשתה זאת על מדף העץ מחוץ לקן. מאחר שהיה חשש שהביצים תפגענה הן הועברו למדגרה בגן החיות התנ"כי בירושלים, ובמקומן "הושתלו" בקן ההורים שתי ביצי דמה מגבס. ביצי הדמה נועדו לגרום להורים להמשיך ולדגור על הביצים ולא לנטוש את הקן. כך, שכשיגיע הזמן אפשר יהיה להחזיר את הגוזלים שיבקעו במדגרה אל הקן.

זוג העיטמים דגרו על ביצי הדמה למשך קצת יותר מחודש, עד שהגוזלים בקעו במדגרה בירושלים. ימים ספורים לאחר בקיעתם הוחזרו הגוזלים על ידי המטפלים לקן ההורים יחד עם שברי ביצה כדי לדמות בקיעה אמיתית.
מספר דקות, זה פרק הזמן שלקח להורים להבחין בגוזלים ולשוב לקן. הם גילו בהם עניין רב מאוד תחת עיניהם המפקחות של מטפלי מחלקת הציפורים. אך אלו שמו לב, כי על אף העניין הרב, זוג העיטמים לא מאכיל את הגוזלים. כשהשעות ארכו ולאחר ניסיונות להאכיל את הגוזלים בתוך הקן, חרף ניסיונותיה של האם להרחיק את המטפלים, הבנו שאין מנוס אלא להוציא את הגוזלים למקום מוגן על מנת שישרדו.

כך במשקל זעום של כמאתיים גרם, שני הגוזלים הנדירים הועברו לאומנת מחוממת ובטוחה. בזמן ההאכלות התכופות המטפלים עמדו מאחורי פרגוד שמסתיר אותם. הם האכילו את הגוזלים בעזרת "בובת כפפה" בדמות ראש של עיטם כשהם מוציאים את הבובה דרך חור בפרגוד ומציצים על הגוזלים דרך חרך. את בובת העיטם, נתן לנו יגאל מילר המיתולוגי מרשות הטבע והגנים. הפרגוד כמו גם הבובה נועדו למנוע החתמה של הגוזלים על בני אדם, דבר שעלול לפגוע בהצלחתם העתידית בתקשורת, בהשתלבות עם בני מינם וברבייה.

במשך כחודש וחצי המטפלים האכילו את הגוזלים. ניקו, סידרו ודאגו לשמירה על טמפרטורה מתאימה באומנת. בזמן הזה הגוזלים הקטנטנים שבקעו במשקל של 80 גרם בלבד, גדלו והתפתחו וביום רביעי שעבר שקל כל אחד כשלושה קילוגרם! בשבוע שעבר הועברו הגוזלים לחצר במשעול הדורסים בגן החיות, הצמודה לחצר של הוריהם. הם הושמו בקן גדול ומפנק במיוחד. ג'ניה נגר הספארי בנה להם קן גדול ונוח לזוג גוזלים ענקיים.

עיטמים לבני זנב הם דורסים גדולים שקיבלו את שמם בשל בית הגידול האופייני להם: ימים, אגמים ובתי גידול לחים. העיטמים צדים את טרפם בדריסה- כלומר בשימוש ברגליהם החזקות והמצוידות בטפרים אימתניים ולצד דגים, יונקים, ציפורים, זוחלים ושאר בעלי חיים השוכנים בסביבות בית הגידול שלהם. הם גם לא בוחלים באכילת פגרים. ישראל מהווה קצה גבול התפוצה הדרומי של מין זה ובאזורנו הם רגישים במיוחד לכל פגיעה בבית הגידול והשבתם לטבע הישראלי מאתגרת במיוחד. כולנו תקווה שהגוזלים יסייעו להרחבת גרעין הרבייה המקומי, שהאיומים על קיום העיטמים בטבע הישראלי יוסרו ושבעתיד הקרוב נוכל להמשיך בתהליך ההשבה לטבע, והפעם נצליח לבסס את המין המרהיב הזה כשוכן של קבע בארץ.

צילום טום טיאר
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
פסטיבל אביב ה - 15 של תיאטרון הסימטה
הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 9-13.7 בתיאטרון הסמטה קאנטרי קהילתי גורן...
נפתח "קפה עוטף – רעים" הסניף השני ברשת בתי הקפה החדשה 'קפה עוטף'
"קפה עוטף – רעים" הסניף השני ברשת בתי הקפה החדשה 'קפה...
בר הקיץ של מלון קרלטון תל אביב נפתח מחדש! Contento בר שקיעות קו ראשון לים
המקום מציע תפריט קוקטיילים יצירתי ומדויק, תפריט אוכל חדש ומרגש...
מארחים את תערוכת "לב פועם": יצירות של אמנים תושבי העוטף, שורדי מסיבת הנובה, מפונים מהצפון, חיילים ומילואים שנפגעו במלחמה
כל ההכנסות מהתערוכה יוקדשו לעמותת וראייטי ישראל אנשי עסקים, בכירי המשק...
חברת אורון נדל"ן וחברת סיירוס קפיטל זכו במכרז דיירים להתחדשות עירונית במתחם נחשק בלב גבעתיים
החברות יחדשו יחד את מתחם ויצמן-שינקין בגבעתיים * ארבעה בנייני...
סלבס, מובילי דעת קהל, כוכבי רשת ומפונים מצפון הארץ הגיעו להקרנת בכורה ללהיט החופש הגדול: "גנוב על החיים" – מיניונים הגיעו בחום הגדול לקניון הממוזג: ליאת הר-לב, יניב ביטון, אנה אהרונוב ובנה אדם, השורדת גל רובין עם חמש ילדיה, לירון טנג'י, אמירה בוזגלו ועוד..
שיירה של סלבס, מובילי דעת קהל, כוכבי רשת ומשפחות מפונות...
אורון נדל"ן מצדיעה למשרתי המילואים וכוחות הביטחון: הנחות של עד 300,000 ₪ לדירה חדשה, לרוכשים דרך מועדון 'בהצדעה'
מאז תחילת המלחמה, משרתים עשרות מעובדי חברת אורון נדל"ן במילואים...
גיבורי ה-7 באוקטובר רפ"ק אייל אהרון ואפק לבני שהצילו צעירים מהנובה, הגיעו לחתום על הספר "יום אחד באוקטובר"
הגיבור רפ”ק אייל אהרון שחילץ את בניו ו-11 ניצולים נוספים...
Tales from the Amazon – Evelyn Anca: תערוכת יחיד לאמנית אווי אנקה
גלריית GLOBAL ART רח' מרכז בעלי מלאכה 13 תל אביב אוצרות :...
אירועי שבוע הספר העברי ברחבי העיר תל אביב- יפו
#יריד הספרים המסורתי בשרונה #שבתות בסימן "ספרים מתוקים" בנמל יפו # הספריות...