Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

דרכי התמודדות עם פוסט טראומה

דרכי התמודדות עם פוסט טראומה
קרדיט: Freepik

רוב האנשים חווים כמעט מדי יום אירועים מלחיצים שונים, וכ-40% מהם יחוו אירוע טראומתי ומשמעותי לפחות פעם אחת במהלך חייהם. בעקבות האירוע הטראומתי כ-10-8% מהאנשים יפתחו תגובה נפשית ופיזיולוגית מיד לאחר האירוע, ואם התופעות החריפות אחרי הסטרס נמשכות יותר מחודש מכנים בשפה המקצועית את התגובה הנפשית והכרונית כאירוע של פוסט טראומה (PTSD – Post Traumatic Stress Disorder).

החיים בישראל מתאפיינים בריבוי מצבי סטרס, לכן המדינה נחשבת למעבדה של סטרס אנושי ויש ידע רב בנושא PTSD. בישראל ניתן למצוא לא מעט אנשים החווים אירועים טראומתיים ומצבי סטרס גבוה עקב מלחמות, פיגועים ופעולות טרור. לכן, לא מעט חיילים ואזרחים סובלים מהתופעה, אך סטרס נפשי קיצוני יכול להתפתח בעקבות מצבים נוספים בחיים כגון: מעורבות בתאונות דרכים, תאונות עבודה, התעללות מינית, אסונות טבע, מוות של אדם קרוב ואהוב, אלימות פיזית ו/או נפשית, מחלות קשות וכו'.

קרדיט: Freepik

איך להתמודד נכון עם התופעה?

רוב האנשים החווים אירוע טראומתי בחייהם יפתחו תסמינים מוכרים שיופיעו במהלך החודש הראשון לאחר האירוע, למשל נדודי שינה ומחשבות טורדניות חוזרות על האירוע הטראומתי. אנשים החווים PTSD יסבלו מהסימפטומים במשך תקופה ארוכה, גם מעבר לחודש הראשון, והסימפטומים עלולים להתגבר עם הזמן.

ראוי לציין כי אנשים רבים מתמודדים עם פוסט טראומה וסימפטומים מורכבים של התופעה, אך הם אינם זוכים לטיפול מתאים. המחקרים בתחום מוכיחים כי טיפול אישי מסייע מאוד לסובלים מפוסט טראומה.

באופן כללי, התמודדות עם PTSD מתחילה מיד לאחר האירוע הטראומתי, ובמסגרת הטיפול הרפואי הראשוני כמו במקרים לאחר פיגועי טרור, פציעה במלחמה או תקיפה מינית, הצוות הרפואי יעניק תמיכה נפשית וינקוט בטכניקות שונות להפחתת החרדה והטראומה. בשלב הבא עוברים אבחון על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר וניתן לשלב טיפול תרופתי יעיל לתקופה קצרה או ארוכה.

כיום, הגישה הטיפולית של אנשי המקצוע המתמחים ב-PTSD היא שילוב בין טיפול תרופתי לבין טיפולי פסיכותרפיה. הטיפול מותאם באופן אישי לתסמינים הקליניים מהם המטופל סובל (הפרעות שינה, חרדה, דכאון וכו'), ומעבר לשיחות עם איש מקצוע ניתן לשלב טיפולים ממוקדי טראומה כדוגמת CBT, EMDR ועוד. כיום ידוע כי גם טיפול באמצעות קנאביס יכול לסייע לסובלים מפוסט טראומה ומתבצעים מחקרים לגבי היעילות של טיפולים המבוססים על חומרים פסיכו אקטיביים כמו LSD, פטריות הזיה, MDMA ועוד.

התמודדות עם תופעת PTSD דורשת מעורבות גם של בני המשפחה והסביבה הקרובה. מומלץ לעודד את המטופלים להצטרף לקבוצות תמיכה ייעודיות, וחשוב לכבד את הגבולות שלהם ולספק להם תחושה שהם לא לבד במערכה. כמו כן, חלק מהטיפול בתופעה כרוך בשיתוף החוויה מהאירוע הטראומתי, לכן חשוב להקשיב למטופלים ולאפשר להם לחזור על הסיפור האישי שלהם כאוות נפשם.

ההתמודדות עם PTSD דורשת גם התמודדות עם הטריגרים המזכירים את האירוע הטראומתי, אך יש לבצע זאת בזמן הנכון והמתאים תוך ליווי של אנשי מקצוע מנוסים. בני המשפחה של אדם הסובל מפוסט טראומה חייבים לספק לו תחושת ביטחון ואמון מלא, גם בזמן התפרצויות רגשיות של המטופל, וחשוב לשמור על אווירה רגועה בבית, להבין את מצבו של המטופל ולקחת הפסקות מידי פעם כדי לשמור על כוחות ולהימנע מתשישות פיזית ונפשית עקב המצב המורכב.

המלצות להתמודדות נכונה

אם אדם קרוב אליכם סובל מהפרעת פוסט טראומה מומלץ לסייע לו ולהביא לשינוי משמעותי בחייו בעזרת אנשי מקצוע כמו פסיכולוג או פסיכיאטר. כיום יש טיפולים תרופתיים ופסיכותרפיים שיכולים לסייע לסובלים מ-PTSD  ולהקל על סבלם, הטיפול מסייע גם לבני המשפחה מאחר וההתמודדות עם התופעה אינה פשוטה.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
הפיתוח הישראלי שחוסך למיליוני אנשים בארץ ובעולם בדיקה פולשנית לסרטן
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתגלים בעולם...
משרד הביטחון וצה"ל בוחנים שימוש בפיתוח ישראלי חדשני הפועל נגד דכאון כבד, חרדות ופוסט טראומה
מפא"ת, המנהל למחקר במשרד הבטחון וכן בית חולים מרכזי וגדול...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...