Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הבוס פגע בזכויות שלך? אתה חייב לקרוא את זה

הבוס פגע בזכויות שלך? אתה חייב לקרוא את זה
קרדיט: canva

יש לכם הרגשה שהבוס או מקום העבודה פגעו באחת מהזכויות שלכם בתור עובדים? אם כך, הגעתם למקום הנכון. במאמר הנוכחי, נבין מהן זכויות עובדים, ומה קורה בעת ההפרה שלהן.

קרדיט: canva

מהן זכויות עובדים?

זכויות עובדים הן זכויות המוענקות לעובדים באמצעות דיני העבודה והסכמים קיבוציים, ועל ידי כלים אחרים להסדרת יחסי העבודה. בישראל, זכויות אלו נאכפות על ידי בית הדין לדיני עבודה, כאשר מי שמייצג משפטית את העובד שזכויותיו נפגעו, הוא לרוב עורך דין דיני עבודה המתמחה בתחום זה.

זכויות העובדים בפועל, הושגו בעיקר כתוצאה ממאבקים שונים שהתרחשו במאה ה-19, שנועדו למנוע העסקת ילדים, להגביל את שעות העבודה, לקבוע שכר מינימום ועוד. אך יש לציין שזכויות עובדים הן גם חלק מהיהדות, וזה משהו שמוזכר עוד בתנ"ך. למשל במצוות העשה "ביומו תתן שכרו", המופיעה בפרק כ"ד בספר דברים – מצווה המבטאת את זכותו של העובד לקבל את שכרו במועד, ללא הלנת שכר. וכך גם בפרק י"ט בספר ויקרא, מופיעה מצוות לא תעשה הבאה – "לא תלין פעלת שכיר אתך עד בקר", הדנה באותו הנושא.

זכויות עובדים בישראל

זכויות עובדים ויחסי עובד-מעביד בישראל כפופים לרגולציה המחייבת כל מעסיק לספק זכויות בסיסיות לעובדים שלו, כאשר קיימים גם "חוקי מגן" המונעים מהמעסיק לפגוע בזכויות העובד, גם אם העובד ויתר על זכויות אלו בכתב. זכויות העובדים הבסיסיות קובעות כי המעסיק חייב לשלם לעובד שכר שלא יפחת משכר מינימום, והוא חייב לשלם לו גם על שעות נוספות, וכן דמי מחלה וחופשה שנתית.

בנוסף, המעסיק חייב לספק לעובד הודעה בכתב בה מפורטות הזכויות שלו כחלק מתחילת הליך העסקתו, כאשר גם הודעות פיטורים חייבת לכלול הודעה בכתב. כמו כן, לפני פיטור העובד, על המעסיק לשלוח לו מכתב זימון לשימוע עם פירוט הטענות נגדו, ולערוך עימו פגישת שימוע, בה העובד יוכל להתייחס לטענות אלו. כלומר, גם בעת הליך הפיטורים יכולים לקרות פגמים פרוצדורליים, ויכולות להתרחש פגיעות בזכויות העובדים כמו: פיטורים ללא שימוע, או פיטורים עקב עילת פיטורים לא חוקית.

מה לעשות אם המעסיק פגע בזכויות שלכם?

לצערנו, פגיעה בזכויות העובדים, והפרת זכויות אלה, זהו עניין די שכיח בישראל. ולכן, חשוב מאוד שתדעו מה עליכם לעשות במקרים אלו. עובד שהזכויות שלו נפגעו רשאי להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, כאשר הוא יכול גם להגיש תלונה במשרד העבודה והרווחה. ברוב המקרים, העצה הטובה ביותר להתמודדות עם בוס שפגע בזכויות שלכם, היא להיעזר בשירותיו של עורך דין דיני עבודה ולפנות למשרד עורכי דין מוביל ומקצועי, המתמחה בדיני עבודה, כמו משרד עורכי הדין של משה וקרט (שהוא עורך דין דיני עבודה שנחשב לוותיק, אמין ומומלץ ביותר) ושות'.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...