Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומחירי הדירות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומחירי הדירות
מקור: Pixabay

מחירי הדיור בישראל היו מאז ומעולם נושא חשוב, המעסיק הן רוכשים פוטנציאליים של דירות ובתי מגורים והן בעלי נכסים המעוניינים למכור אותם או לכל הפחות לגבש הערכה מושכלת באשר לשווי שלהם. בעלי דירות למכירה בתל אביב ובאזור המרכז, נהנו בשנים האחרונות מהעליות החדות והמשמעותיות ביותר במחירים. עם זאת, גם אזורים אחרים בארץ, הן בצפון והן בדרום, נהנים בשנים האחרונות מגאות במחירים. זאת, הן בעקבות השיפורים בנתיבי התחבורה והגישה והן בעקבות השינויים במפת התעסוקה. ברובם המכריע של המקרים, מסתמכים כל המתעניינים במחירי הדירות בישראל, על הנתונים והמדדים שמפרסמת מעת לעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מהי בדיוק הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומה החשיבות שלה? מה הקשר בין הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומחירי הדירות? אילו מדדים נוספים קיימים למחירי הדירות? בשורות להלן ננסה לעשות סדר בנושא חשוב, שכל כך הרבה אנשים מתעניינים בו וכל כך מעט מכירים את מגוון האפשרויות הקיימות להערכת מחיר הנכס.

מקור: Pixabay

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והחשיבות שלה

כאמור, מי שמעוניין לדעת את המחירים של דירות למכירה בתל אביב ובכלל, מסתייע בדרך כלל במדד מחירי הדירות שמפרסמת מדי חודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הגוף הזה הוקם מספר חודשים לאחר הקמת המדינה, ותחום האחריות העיקרי שלו הוא פרסום נתונים סטטיסטיים ומדדים שונים בכל תחומי החיים. מרבית הנתונים מתפרסמים באופן שגרתי ובדרך קבע, אבל מעת לעת מתבצעים גם ניתוחים סטטיסטיים שונים על פי בקשות מיוחדות של גורמים ממשלתיים שונים. בכל חודש מפרסמת הלשכה ירחון המסכם את הפעילות שלה. בכל שנה מתפרסם שנתון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הכולל את כלל השינויים הסטטיסטיים, כמעט בכל תחום אפשרי במשק. הנתונים כשלעצמם משמשים בסיס להערכות המדינה ככלל ושל גופים שונים בפרט למצבים עתידיים: גידול האוכלוסין, העלייה באחוז הקשישים בישראל, העלייה בילודה בקרב קבוצות אוכלוסיה מסוימות ועוד. ואולם הנתון המוכר ביותר כמעט לכל ישראלי, הוא מדד המחירים לצרכן המתפרסם מדי חודש, וכל מדד מחירי הדירות המתפרסם גם הוא באותה התדירות. אין להפריז בחשיבות של הנתונים הסטטיסטיים כבסיס להערכות המדינה להתפתחויות עתידיות.

הלמ"ס ומחירי הדיור בישראל

כאמור, מפרסמת הלמ"ס מדי פעם את מדד מחירי הדיור בישראל. מדובר במדד הרשמי, והוא זה הקובע בדרך כלל הן את ההתייחסות של המדינה לנושא והן את האווירה הכללית מסביב לו.המדד מתבסס על נתונים רבים שנאספים באופן שגרתי ובהתמדה מגופים שונים, בדגש על הצורך במהימנות ונכונות הנתונים. המומחים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקללים את כל הנתונים ומייצרים בסיכומו של עניין את מדד מחירי הדירות והנדל"ן החודשי. הערכת המחירים של דירות למכירה בתל אביב ובכל מקום אחר למעשה, מתבססת במידה רבה על נתוני המדד כאמור לעיל.

פרסום המדדים של הלמ"ס אמור לשקף מציאות קיימת, אבל החשש הגדול בקרב אנשי מקצוע וקברניטי המדינה כאחד, הוא שפרסום המדד עלול לייצר מציאות חדשה. לדוגמה, פרסום מדד המצביע על עלייה מואצת במחירים, עלול לגרום גם לאזרחים שישבו על הגדר, לקבל החלטה לרכוש דירות למכירה בתל אביב ובכלל, מה שעלול להעצים עוד יותר את העליות.

מדדים נוספים למחירי הדירות בישראל

למרות המרכזיות של מדד המחירים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ישנם במדינת ישראל עוד מדדים העוסקים בנושא הזה. מדדים נוספים, במיוחד בנושא נכסי נדל"ן, הם המחירים המתפרסמים על ידי השמאי הממשלתי, מנהל הכנסות המדינה הכפוף למשרד האוצר וכן מדד המתפרסם באופן קבוע על ידי משרד השיכון. לא אחת קורה שההבדלים בין המדדים השונים הוא משמעותי, מה שעלול ליצור בלבול וחוסר הבנה אצל הלקוחות העיקריים המשתמשים בנתונים הללו – רוכשי הדירות מצד אחד והמוכרים מצד שני.

הגורם העיקרי לשוני בין המדדים הוא אופי הנתונים הנאספים מצד אחד, והתקופה שעבורה בוצעה הסטטיסטיקה מצד שני. לדוגמה – אם נאספו נתונים מאזורים שבהם העלייה חדה במיוחד, או שהם מתייחסים לתקופה שבה היו עליות מחירים חריגות, התוצאה הסופית יכולה לשקף לכאורה עליות חדות. לעומת זאת, מתן משקל עודף לנתונים המתייחסים לאזורים שבהם היתה עלייה מתונה או אפילו ירידת מחירים, ושיקוף נתונים המתייחסים לתקופה שבה יש בדרך כלל ירידות מחירים (כמו תקופת חדים, שבה יש מיעוט עסקאות) עלול להיווצר רושם מוטעה, שמחירי הנדל"ן נמצאים בירידה. הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביחס למחירי דירות למכירה בתל אביב ובכלל הם המהימנים ביותר ובוחנים את הנושא על פי אמות מידה זהות לאורך תקופה מבלי לנסות "לשחק" עם הנתונים. לא בכדי נחשב המדד של הלמ"ס לאמין ביותר המשקף בצורה הנכונה ביותר את מחירי הדיור בישראל.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...
למה כדאי ללכת לטיפול אצל פסיכיאטר פרטי
סיוע פסיכיאטרי נדרש במגוון רחב של מצבים נפשיים, בין היתר...
אוטובוסים לתל אביב - כל מה שצריך לדעת כדי להגיע לעיר הגדולה
תל אביב היא העיר הגדולה והמרכזית ביותר בישראל, ולכן היא...
משמעות צילום אירועים חשובים
בר מצווה הוא אירוע משמח בקהילה היהודית, המציין את הגעתו...
הדרך לחיים חופשיים מהתמכרות
התמודדות עם ההתמכרות - האתגר והפתרון ההתמכרות היא מצב מורכב המשפיע...