Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

זכויות יוצרים, זכות ששווה כסף

זכויות יוצרים, זכות ששווה כסף
מקור freepik

עורך דין זכויות יוצרים

להיות מקורי דורש לא מעט מאמץ, כישרון והתמדה. ואם אתם גם רוצים להתפרנס מהיצירות שלכם, או שאתם צרכנים של יצירות שונות, אתם חייבים בארגז הכלים שלכם ידע בסיסי על זכויות יוצרים, מה זה אומר ואיך להימנע מהפרות של זכויות יוצרים. עולם הקניין הרוחני, אשר זכויות היוצרים נמנה עליו, מנסה לתמרץ יצירה מקורית, ולכן מקנה ליוצר ולבעל זכות היוצרים זכות בלעדית ביצירה שלו, כולל הזכות להתפרנס ממנה והזכות לקרדיט ולשלמותה של היצירה. אז אספנו לכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם מפני הפרה של זכויות יוצרים.

זכויות יוצרים, זכות ששווה כסף
מקור freepik

טיפ 1: היצירה שייכת ליוצר

כל יצירה, פשוטה ככל שתהיה, זכאית להגנה. ככלל, הבעלים שם היצירה הוא היוצר שלה. רק במקרים מסוימים הקבועים בחוק, דוגמת עריכת פורטרט או מתן שירות לאירוע משפחתי או פרטי, היצירה שייכת למזמין היצירה. בחוק גם קמה חזקה כי מי שחתום על היצירה הוא בעל זכות היוצרים. כלומר, אם אתם היוצרים, כדאי לחתום על היצירה, ואם אתם רוצים לברר למי שייכת היצירה ומופיע עליה קרדיט, היא שייכת לבעל הקרדיט.

טיפ 2: פרסום היצירה אינו הופך אותה לשייכת לכלל

ליוצרים שחוששים לפרסם את יצירתם, ולצרכנים, חשוב להבהיר: פרסום היצירה והופעתה באינטרנט או בכל פלטפורמה אחרת אינו הופך אותה ל"נחלת הכלל". להיפך, עצם הפרסום מגבש את ההגנה עליה כיצירה. כך לגבי מוסיקה ושמע, באומנות ויזואלית, בספרות ובתחומים נוספים. לכן, אם ראיתם יצירה שאתם רוצים להשתמש בה לפרסום העסק שלכם או לשלב אותה ביצירה אחרת, תחפשו את היוצר או את בעל זכות היוצרים, זה מהטיפ הראשון שכאן. לא מצאתם? רק במצבים חריגים ניתן להשתמש ביצירה, ומוטב להתייעץ עם עו"ד מתחום זכויות היוצרים לפני שהחלטתם בכל מקרה להשתמש בה.

טיפ 3: הפרה של זכות יוצרים יכולה לעלות המון למפר

הוראות חוק זכות יוצרים מאפשרת לבעל זכות היוצרים לזכות לפיצויים של עד מאה אלף ₪ על כל הפרה של זכות היוצרים שלו. פיצוי זה מתקיים מעבר לנזק הממשי שאולי נגרם לבעל זכות היוצרים וזאת מאחר ויש קושי בקביעת גובה הנזק בפועל. הפיצוי נקבע בידי בית המשפט ובהתאם למידת ההפרה, המפר, הפגיעה ביוצר ושיקולים נוספים. הפרו את זכות היוצרים שלכם? תפנו לעורך דין כדי לבחון את זכותכם.

טיפ 4: לא כל הפרה או מפר מחויבים בפיצויים

ישנם מצבים בהם שימוש ביצירה ללא רשות או מבלי מתן קרדיט ליוצר הוא מותר. ככה הוא כאשר מדובר בשימוש במוסד לימודי מוכר, כשההפרה היא בתום לב ובסוגים שונים של מפרים כגון אנשים פרטיים ועמותות קטנות. לכן גם אם הפרתם זכות יוצרים ובעל הזכות פנה אליכם בדרישת תשלום, מומלץ להתייעץ לפני שאתם משלמים פיצוי.

טיפ 5: מקורי זה הכי

אם אתם צריכים קטעי תוכן, וידאו או תצלומים כדי לקדם את העסק שלכם, תוכן מקורי הוא הטוב ביותר עבורכם. מעבר לפן השיווקי שבכך, תוכן מקורי אשר רכשתם רישיון שימוש בו או תוכן אותו יצרתם בעצמכם מונע עלויות יקרות אשר עלולות להיגרם בשל הפרות. בכל מקרה, אם רכשתם רישיונות שימוש ביצירות שונות, שימו לב כי תנאיי הרישיון מתאימים לשימוש המתוכנן ושאתם עומדים בתנאיי הרישיון.

נתקלתם בבעיה בתחום זכות היוצרים, או שאתם מרגישים שאתם צריכים לדעת יותר, משרד עו"ד זיו אנג'ל העוסק בקניין רוחני ומשפט מסחרי ואזרחי מעניק יעוץ בתחומים אלו לעסקים קטנים, יוצרים, יזמים ואמנים.

זיו אנג'ל, משרד עורכי דין

כתובת: דרך מנחם בגין 55, תל-אביב

03-9507170

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...