Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

חובה עליכם: כל מה שעצמאי צריך לדעת על חובת חיסכון פנסיוני ולמה זה כדאי

חובה עליכם: כל מה שעצמאי צריך לדעת על חובת חיסכון פנסיוני ולמה זה כדאי
קרדיט shutterstock

עצמאים? אתם המעסיקים של עצמכם. פועל יוצא מזה הוא שאתם אמורים לדאוג לתנאים הסוציאליים שלכם בהווה – אך גם בעתיד. כדי לדאוג לאיכות החיים שלכם אחרי הפרישה מהעבודה, זה הזמן להתחיל להפקיד לחיסכון פנסיוני, וקופת גמל היא אחת הדרכים לעשות זאת

אביבה טנא

חובה עליכם: כל מה שעצמאי צריך לדעת על חובת חיסכון פנסיוני ולמה זה כדאי
קרדיט shutterstock

החל מ-2017 מחייבת המדינה גם את העצמאים להפקיד כספים לחיסכון פנסיוני – על מנת שכספים אלה ישמשו אותם לאחר פרישתם מהעבודה במטרה לכלכל אותם. המדינה מעודדת את העצמאים לחסוך בגישה משולבת, של מקל וגזר – כשהמקל הוא קנס שיירשם לחובת כל עצמאי שלא הפקיד כספים לחיסכון, ואילו הגזר מתבטא בשורת הטבות הניתנות לעצמאים שמקפידים להפקיד כספים בקופות הגמל וקרנות הפנסיה.

אחד המוצרים הפיננסיים העיקריים המשמשים את העצמאים להפקדת כספים לפנסיה הוא קופת גמל. קופות גמל הן מוצר פנסיוני המיועד לחיסכון בלבד, בין אם לטווח הארוך, הקצר או הבינוני. להבדיל מקרן פנסיה או ביטוח מנהלים, קופת גמל מאפשרת לעצמאים לחסוך ללא רכיב ביטוח.

כך למשל, עצמאי שיש לו ביטוח פרטי לאובדן כושר עבודה או מקרה מוות – שהוא הוצאה מוכרת לצרכי מס – ומעוניין במכשיר שיאפשר לו להפקיד כסף פעם בשנה, יכול למצוא את מבוקשו בקופת הגמל.

קיימות בשוק קופות גמל רבות, וכל עצמאי יכול לבחור את זו המתאימה לו ביותר – בהתאם למגוון המסלולים שבה, התשואה, דמי הניהול ועוד.

מי צריך להפקיד כספים לפנסיה?

על פי החוק התשובה היא כל עצמאי, בין אם הוא בוחר בקופת גמל, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, ובין אם הוא עוסק מורשה או פטור. עם זאת, ישנם מקרים שבהם עצמאים לא נדרשים להפקיד כספים – בין היתר, במקרה שגילם נמוך מ-21 או עולה על 60; ואם בסוף השנה האזרחית, טרם מלאו שישה חודשים לפעילותם כעצמאים. גם מי שהיו בני 55 או יותר ביום כניסת החוק לתוקף – 1 בינואר 2017 – לא נדרשים להפקיד לחיסכון.

כמה כסף צריך להפקיד בקופת הגמל?

שיעור ההפקדה המינימלי נקבע לפי גובה ההכנסה השנתית החייבת במס של העצמאים ומחולק לשתי מדרגות: במדרגה הראשונה, על הכנסה של עד מחצית השכר הממוצע במשק, נדרש העצמאי להפקיד 4.45% ממנה לחיסכון. נכון ל-2019, השכר הממוצע במשק הוא 123,276 שקל לשנה, כך שעבור הכנסה של 61,638 שקל, מגיע גובה ההפקדה ל-2,743 שקל בשנה.

המדרגה הבאה היא עבור החלק מההכנסה שמעל מחצית השכר הממוצע ועד מלוא השכר הממוצע – ועל חלק זה, יש להפקיד 12.55% בחיסכון פנסיוני. לדוגמה, מי שהכנסתו 120,000 שקל בשנה, ישלם 2,743 שקל על חלק השכר שעד 61,638 שקל, ועל הסכום הנותר יפקיד 7,324 שקל, היוצאים ביחד 10,076 שקל בשנה, שהם כ-839 שקל בחודש.

וכמה כסף כדאי להפקיד?

כאמור, עצמאים שבוחרים לחסוך בקופת גמל נהנים מהטבות מס שונות, כאשר כדי למצות את מלוא ההטבות, עליהם להפקיד את הסכום המרבי האפשרי – עד 16.5% מהכנסתם השנתית עד תקרת הכנסה של 211,200 ₪ נכון ל-2019, כלומר סכום הפקדה מרבי של 34,848 שקל.

הטבת המס מתבטאת בשתי דרכים – ראשית, יינתן לחוסך ניכוי מס של 11% מהכנסתו השנתית עד התקרה, עד לגובה של 23,232 שקל – במסגרת ההטבה לעצמאים הידועה כ"הטבה מוכרת". בנוסף, ייהנה החוסך מזיכוי מס של 35% על ההפקדות המוכרות לצרכי מס, או 5.5% מההכנסות השנתיות שלו ועד תקרת הכנסה שנתי של 211,200 ₪ – סכום ההפקדה עד לגובה של 11,616 שקל.

כך לדוגמה, עצמאי שההכנסה השנתית שלו היא 250,000 שקל, ושיעור המס השולי שלו הוא 35%, ייהנה מהטבת מס בשווי 12,196.8 שקלים אם יפקיד לקופת גמל 34,848 ₪ . מי שהכנסתו השנתית היא 100,000 שקל, ומשלם מס שולי של 14% מהכנסתו, יקבל הטבת מס בשווי של 3,465 שקל.

חשוב לציין כי בעקבות הטבת הניכוי, עשוי לרדת גם גובה ההכנסה החייבת בתשלום לביטוח לאומי – מה שעשוי להניב חיסכון נוסף. מי שהכנסתו עולה על תקרת התשלום לביטוח הלאומי, לא ייהנה מכך.

אפשר להפקיד יותר כסף?

התשובה היא כן. עצמאים המעוניינים להפקיד יותר מתקרת ההכנסה המזכה בהטבות מס יכולים לעשות זאת – וכך לצבור עוד כסף בחיסכון. לאחר שיפרשו מהעבודה ויתחילו לקבל קצבה חודשית מקופת הגמל, היא תיחשב כקצבה מוכרת – והם לא יידרשו לשלם עבורה מס הכנסה או מס רווח הון.

ומה הכי חשוב לדעת?

ההמלצה הטובה ביותר שלנו עבור עצמאים היא לא לחכות להודעת הקנס – אלא לפתוח חיסכון פנסיוני בהקדם, באחד האפיקים השונים. כך תוכלו ליהנות מהטבת המס שמציעה המדינה – וגם מחיסכון שישמש אתכם לאחר היציאה לגמלאות.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הפסיכיאטר נגד הפסיכיאטר- התמכרות לתרופות
בשונה מספת הפסיכולוג המיועדת לשיחות וטיפולים באמצעות עבודה בין אישית...
אלופי הפאי: תלמידי אמית בר אילן פ"ת
במסגרת תחרות יום הפאי שקיימה רשת אמית, בהשתתפות תלמידי רשת...
לקראת חג החירות – סיפורו של מור שלמרות האתגרים האישיים והמקצועיים הצליח להגשים חלומות
מור , בן 43 מהעיר חולון, מתמודד עם חרדה שהתפרצה...
פסח 2024 במלון קרלטון תל אביב - זוכה פרס המלון הטוב ביותר בישראל על פי WTA העולמית
מלון קרלטון תל אביב זכה בתואר המלון הטוב ביותר בישראל...
מה התעריף של עורך דין לביטוח לאומי והאם זה משתלם?
המוסד לביטוח לאומי משלם מדי חודש קצבאות בסך של כ-10...
בכל זוגיות טובה אפשר להעמיק עוד
שני אנשים זרים נפגשים, מתאהבים, לומדים להכיר אחד את השני,...
החשיבות של גינוי ענן לעסק שלכם
אתם מנהלים את אותו עסק כבר לא מעט שנים, אך...
5 טעויות נפוצות בעסקת טרייד-אין לרכב
הרכב החדש כבר עוד דקה אצלכם ביד, ועכשיו רק נשאר...
על החשיבות מאחורי אימות צוואות ע"י נוטריון
כפי שכולכם בוודאי כבר יודעים, צוואה היא אחד מהדברים הרגישים...
למי כדאי לרכוש ביטוח צד ג' לרכב – ומהם הסעיפים החשובים שכדאי לבדוק?
ביטוח צד ג' יכול לספק הגנה מפני הוצאות כבדות לפיצוי...