Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

"חזרת התזמורת" היסטוריה, מוזיקה וזיכרון

"חזרת התזמורת" היסטוריה, מוזיקה וזיכרון
קרדיט גידי לויתן

לפני 22 שנה, כפרייה פולניה בכפר רוסקו ליד אושוויץ הביאה למוטי מלאכי (מי שהיה ראש מטה משלחות הנוער בפולין), יותר מ-150 דפי נגינה, אשר הכילו תווים השייכים לתזמורת הכינורות של אושוויץ. התווים נרכשו והובאו לישראל.

לאחר זמן מה, באחת מנסיעותיו לפולין, ליווה מוטי קבוצת מוזיקאים סלוניקאים לאושוויץ והציג בפניהם את התווים. מר ז'ק סטרומה ז"ל מסלוניקי , זיהה מיד את התווים מהם ניגנה תזמורת כלי הקשת של אושוויץ מאחר והוא היה אחד הנגנים בתזמורת! אותה תזמורת קיבלה את פני הבאים לשער מחנה הריכוז וההשמדה וניגנה כשהאסירים נשלחו למותם והנעימה את זמנם של הסוהרים הגרמנים. 

מר מלאכי מסר לפני כשלוש שנים וחצי את התווים למיכל אשר, מנהלת המרכז העירוני להנצחת השואה ע"ש רות טטרקו, שיחד עם אריה ימיני, מנכ״ל היכל התרבות, יצרו קשר עם הכנר אייל שילוח (המלמד ומרכז את כיתות האמן הבינלאומיות "היסטוריה, מוזיקה וזיכרון" בחסות בית טרזין שבגבעת חיים, וכן מרכז את הוראת כלי הקשת בקונסרבטוריון העירוני של פתח תקוה), שהפך את התווים הנדירים לקונצרט מיוחד וגייס למשימה גם את הפסנתרן והמלחין דר׳ יורי ברנר אשר עיבד יצירה אחת מבין כל היצירות.

 ב- 27.12.20 התקיים הקונצרט הראשון והמרגש "כינורות מהשואה". 

בעקבות הקונצרט הראשון, יצרו קשר עם המרכז העירוני להנצחת השואה מספר משפחות שקרובי משפחותיהם ניגנו בתזמורת וב- 19.8.21 בשעה 19:00 בהיכל התרבות יתקיים קונצרט נוסף "חזרת התזמורת" בו יועבדו יצירות נוספות מאותם תווים והמשפחות יוזמנו לקונצרט זה.

ראש העיר רמי גרינברג "אין לי ספק כי המנגינות שיושמעו בערב יעלו זיכרונות קשים בקרב רבים אך ניצחון הרוח, ניצחון העם היהודי הוא שצריך לחזק את השורדים ואת כלל המאזינים! עיריית פתח תקוה לאורך כל השנה מקיימת אירועים וטקסים לזכר הנספים בשואה ונמצאת בקשר הדוק עם ניצולי השואה המתגוררים בעיר. עם אותם שורדים אשר בכוחותיהם האחרונים הצליחו לשקם את חייהם ולבנות בית כאן בארץ ישראל!

אני מודה לבית טרזין ולכיתות האמן הבינלאומיות על שיתוף פעולה יוצא דופן, לצוות המרכז להנצחת השואה ולמשה פלדמר, יו״ר המרכז, ומאחל לכל השורדים והשורדות, בריאות, אריכות ימים, חיים בכבוד ונחת".

משה פלדמר יו"ר המרכז העירוני להנצחת השואה, "הציווי "לזכור ולא לשכוח" מלווה אותנו כל השנה ומחובתנו למצוא את הדרכים השונות לקיים זאת. ההזדמנות להחיות מחדש יצירות מקוריות שבוצעו והולחנו ע"י אסירים יהודיים במחנות ההשמדה ולהביא זאת בפני הציבור הרחב באמצעות מוזיקאים ישראליים צעירים מפיחים רוח חיים באותם היצירות, והינה דרך נוספת להנצחת מאורעות השואה".

הקונצרט ללא עלות אך יש להירשם מראש:

המרכז העירוני להנצחת השואה (מיכל) 03-9113669, michala@ptikva.org.il.

בית טרזין 04-6369515

קרדיט גידי לויתן
קרדיט גידי לויתן
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
שואפים גבוה
20 תלמידות ותלמידים שאפתנים ומוכשרים השתתפו בקורס הכנה לצבא בתחום...
רחל קלנר המורה לכימיה מאולפנת אמית ישורון - המורה המצטיינת בארץ
הזוכה בפרס להצטיינות בהוראה ע"ש דליה צ'שנובסקי, מטעם החברה הישראלית...
חנייה חינם בכחול לבן במהלך חג הפסח
כן כן לא דמיינתם, קראתם נכון. חנייה חינם בכחול לבן במהלך...
התלמידים דואגים לנזקקי פתח תקווה
לקראת חג הפסח, תלמידי שכבת י"א בכפר הנוער אמית פתח...
ספיר ואברהם מדברים לראשונה למה לא הגיעו לחתונה של אחיה שניר והאם מתכננים חתונה בקרוב? יואב צפיר מספר על המשלחת לאירוויזיון ואליאב זוהר שולף טבעת בפרימיירת הסרט איימי ויינהאוס בקניון הגדול
את הקרנת הבכורה לסרט המדובר של פסח הקרוב: Back to...
רשת SACARA ממשיכה להתרחב ופותחת סניף שלישי בעיר פתח תקוה: הסניף החדש של סאקרה נפתח בכפר גנים בהשקעה הנאמדת בכ- 650 אלף ₪
רשת הקוסמטיקה SACARA ממשיכה להתרחב ופותחת סניף שלישי בעיר פתח...
כבוד לעיר: סגן חתן התנ"ך הארצי – דוד שאשא, תלמיד ישיבת אמית כפר גנים
חידון התנ"ך הארצי לנוער בהנחיית ד''ר אבשלום קור התקיים השבוע...
הקריה האקדמית פתח תקווה: העירייה מקדמת מתחם ענק שבו יוקם מתחם אוניברסטאי, מעונות לסטודנטים ומגוון אפשרויות פנאי, בילוי וספורט!
עיריית פתח תקווה מקדמת בימים אלה את פרוייקט הקריה האקדמית...
המחנכים שחזרו מהלחימה - שימחו עם התלמידים בכל העיר
כחלק מאירועי הפורים בישיבת אמית כפר גנים פתח תקווה, יצאה...
שלומית רבי מישיבת אמית כפר גנים פתח תקוה - מורת המאה
'מורת המאה', המורה המצטיינת בחינוך הדתי, לשנת התשפ"ד, היא שלומית...