ישנם ילדים אשר על אף שהם משתדלים מאוד, אינם מצליחים למצות את הפוטנציאל הלימודי שלהם. לא מעט מהם בעלי אינטליגנציה גבוהה, אך עדיין אינם מצליחים להגיע להישגים לימודיים אשר תואמים את רמת הקוגניציה שלהם. לא פעם המורים של התלמידים הללו או ההורים שלהם מבינים שמה שמונע מהם למצות את הפוטנציאל שלהם ולהצליח מבחינה לימודית אינם האישיות שלהם או שיטת הלימוד, כי אם לקויות למידה שהם מתמודדים עימם. אבחון לקות למידה מהווה דבר חשוב ביותר בכל מקרה שבו ניתן לזהות כי לתלמיד יש פוטנציאל ממשי להצליח ולהגיע להישגים לימודיים, אך משהו מעכב אותו מלהגיע לאותם הישגים או להצליח.
אבחון לקות למידה- מה חשוב לדעת?
בכדי להבין האם יש צורך לפנות לאבחון לקות למידה, חשוב מאוד שהצוות החינוכי במוסד הלימודים שבו לומד הילד, ישים לב לכל מה שקורה אתו במסגרת השיעורים בכיתה. יועצת חינוכית וכן צוות חינוכי במוסד לימודים אשר מכירים את הילד, יכולים לזהות כי לילד יש פוטנציאל קוגניטיבי גבוה ויחד עם זאת, הוא לא מצליח להגיע להישגים. בשל כך, הם יכולים להמליץ להוריו על אבחון לקויות למידה שיאבחן מאיזה לקות הילד סובל. כמובן שאבחון ליקוי למידה חייב להתבצע בצורה מקצועית, על מנת שהוא יעניק תוצאות מהימנות ויאפשר לבצע התאמות הנדרשות לילד במוסד הלימודים ובשיטות הלמידה, וזאת בכדי לאפשר לו להצליח.
באבחון של לקויות למידה עורכים מפגש עם הילד. במפגש זה למעשה מתרשמים מרמת הבגרות של הילד, מהאופי שלו ועוד. חשוב להבין כי לכל לקות למידה בכל תחום, ישנם מבחנים ספציפיים שמטרתם לאבחן בצורה וודאית את הלקוח. אבחון לקוח למידה חייב להתבצע בצורה כמה שיותר מקיפה.
באיזה גיל אפשר לאבחן לקויות למידה?
אבחון לקויות למידה הוא אבחון שכדאי שילד יעבור בסוף כיתה ב או בהתחלה של כיתה ג. מדובר על השלב הנכון ביותר לבצע את האבחון המדובר מבחינה התפתחותית. בעוד שיש ילדים אשר מתקדמים בצורה איטית ביחס לחבריהם בכיתה, אך הם עדיין בטווח הנורמה, ישנם כאלה שמגיעים לכיתה ב או לתחילת כיתה ג כאשר הם כבר אינם מצויים בטווח הנורמה ולא שולטים בלימודי היסוד. כמו כן, לרוב הם גם לא יצליחו לרכוש מיומנות בסיסיות הנוגעות לתחומים הלימודיים הנלמדים בגילאים הללו. כלי המדידה באבחונים ללקויות למידה מתבססים על הסטייה מהטווח של לימודים בכיתה ג ועל כן, כדאי לאבחן דווקא בגיל הזה.