Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לראשונה בישראל תרופת מרשם ממקור צמחי הוכנסה להנחיות הקליניות לטיפול בדמנציה

לראשונה בישראל תרופת מרשם ממקור צמחי הוכנסה להנחיות הקליניות לטיפול בדמנציה
צמח גינקו בילובה. צילום: חברת דר וילמר שוואבה.

ההסתדרות הרפואית פרסמה הנחיות קליניות חדשות לשנת 2023 לטיפול בדמנציה ומניעתה אשר נכתבו על ידי רופאים ממקצועות הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה, הגריאטריה, ורפואת המשפחה בשיתוף עמותת עמדא הפועלת למען חולי אלצהיימר ודמנציה בישראל.

על פי הערכת העמותה, כ – 150,000 ישראלים מתמודדים כיום עם דמנציה המהווה קבוצת מחלות, כאשר הנפוצה בהן היא אלצהיימר. מדובר במחלה המתרחשת בדרך כלל בקרב בני 65 ומעלה. על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי כיום חיים בעולם יותר מ-55 מיליון אנשים המתמודדים עם דמנציה ובכל שנה ישנם כ – 10 מיליון מקרים חדשים.

ההנחיות הקליניות החדשות כוללות בין היתר תרופות מרשם ותיקות וכאלו שנוספו בשנים האחרונות. לצד כל אלו נכללה לראשונה בישראל, בהנחיות הקליניות גם תרופת מרשם ממקור צמחי. התרופה שמכילה מיצוי פטנט ייחודי המופק מהצמח גינקו בילובה, קיבלה מעמד זהה לשל תרופות סינתטיות ותיקות.

התווית התרופה הינה טיפול סימפטומטי בירידה בתפקוד המנטלי כתוצאה מתסמונת מוחית אורגנית ובמסגרת הטיפול במחלת הדמנציה (קיהיון), המתאפיינת בתסמינים כדוגמת פגיעה בזיכרון, הפרעות ריכוז דיכאון, סחרחורות, טנטון וכאב ראש. אוכלוסיית היעד העיקרית לטיפול כוללת חולים הלוקים בדמנציה מסוג אלצהיימר, דמנציה וסקולרית וצורות מעורבות של שתיהן.

במסמך ההנחיות הקליניות החדשות נכתב כי לתרופה הנקראת צרבונין, יש השפעה מיטיבה על מערכת המוליכים העצביים. עוד נכתב כי התרופה הדגימה יעילות מתונה בהקלה על תסמינים התנהגותיים וקוגניטיביים במבוגרים עם ירידה קוגניטיבית וכי היא בטוחה יחסית לשימוש. צרבונין מיוצרת בגרמניה על ידי חברת ד"ר וילמר שוואבה, ומשווקת בישראל על ידי חברת ד"ר סמואלוב.

צילום: חברת דר סמואלוב

פרופ' יהודית אהרון פרץ, יו"ר, יו"ר המועצה המדעית עמדא. האיגוד הנוירולוגי בישראל ופרופ' עמוס קורצ'ין, יו"ר, יו"ר המועצה המדעית עמדא. האיגוד הנוירולוגי בישראל כתבו בהקדמה להנחיות כי: "אובדן כישורים קוגניטיביים ודמנציה מלווים בחוויות כואבות, מפחידות ומטלטלות לפרט ולמשפחתו, ומעמידים אתגרי התמודדות אדירים בפני החברה האנושית. בהשוואה לקווי ההנחיה משנת 2011 קיימת כעת התייחסות למצב של ירידה קוגניטיבית מתונה, ומשתקפת התובנה כי הפתולוגיה במרבית מקרי הדמנציה מעורבת. לפיכך, מודגשת חשיבות האבחון והטיפול בגורמי הסיכון הווסקולריים. בנוסף, מוצגות הסתמנויות קליניות אופייניות, ומוצגת יעילות האבחון בעזרת סמנים ביולוגיים. הוספנו את הטיפולים הסימפטומטיים הקיימים, ואת אלה שנוספו בשנים האחרונות, וקיימת התייחסות לתכשירים ניסיוניים וייעודיים למחלות השונות. כמו כן, נכללות גם הזכויות האזרחיות/ משפטיות של החולה הסובל מירידה קוגניטיבית. רופאים ממקצועות הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה, הגריאטריה, ורפואת המשפחה השתתפו בחיבור קווי ההנחיה העדכניים ואנו מודים לחברי עמותת עמדא, ולכל הרופאים אשר הקדישו מזמנם וכישרונם בחיבור קווי הנחייה אלו."

נתי בלום, ד"ר לעבודה סוציאלית ומנכ"לית עמותת עמדא הדגישה כי: "דמנציה היא מצב שכיח וחמור, המטיל עול קשה על החולה והסובבים אותו. לדמנציה גם השלכות חברתיות וכלכליות משמעותיות במונחים של עלויות טיפול רפואי וסוציאלי ישיר. הודות להנחיות הקליניות שיזמנו את חידושן יוכלו האיבחון והטיפול להיות מדויקים יותר. העמותה שלנו נוסדה על ידי בני משפחה של נפגעי דמנציה כדי לאגד את האנשים המטפלים בחולים ולהקל את מצוקתם. אני מזמינה את בני המשפחה המטפלים בשלבים השונים להצטרף לקבוצות התמיכה שיזמנו ולפנות לקו החם שלנו."

המלצות למניעת דמנציה מתוך מסמך ההנחיות הקליניות-
1 לשמור על דיאטה בריאה ומאוזנת הכוללת ירקות ופירות וממעיטה בשומן מן החי, דוגמת דיאטה ים תיכונית.
2 להקפיד על פעילות גופנית, לפחות 150 דקות בשבוע בדרגת עומס כמומלץ על ידי הרופא המטפל.
3 להקפיד על פעילות חברתית.
4 להימנע מצריכה עודפת של אלכוהול.
5 להקפיד על ערכים מאוזנים של לחץ דם, רמת הסוכר בדם, משקל הגוף והיגיינת הפה.
6 לברר האם נדרשים מכשירי שמיעה ומשקפיים.
7 לטפל בתסמיני דיכאון, חרדה והפרעות שינה.
8 להקפיד על טיפול תרופתי מיטבי לאיזון מחלות רקע כמומלץ על ידי הרופא המטפל.

על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי בשנת 2019, העלות החברתית הכוללת המוערכת של דמנציה בעולם הייתה 1.3 טריליון דולר, ועלויות אלו צפויות לעלות על 2.8 טריליון דולר עד 2030, ככל שמספר האנשים החיים עם דמנציה ועלויות הטיפול יגדלו. מעל גיל 65 שכיחותה של המחלה מוכפלת כל 5 שנים, ומגיעה עד כ – 50% בקרב אנשים שעברו את גיל 90 .מספר החולים בעולם צפוי לגדול לכ-78 מיליון בשנת 2030 ולכ-139 מיליון בשנת 2050.

ההנחיות הקליניות החדשות נכתבו בשיתוף האיגוד הנוירולוגי בישראל, האיגוד לרפואה גריאטרית, החוג לפסיכוגריאטריה, איגוד הפסיכיאטריה בישראל, איגוד רופאי המשפחה בישראל, ביוזמת עמותת עמדא, במטרה לשמש ככלי עזר לרופאים ואינן באות במקום שיקול דעתם בכל מצב נתון.

עמותת עמדא מפעילה קו חם שמטרתו אוזן קשבת וייעוץ לבני משפחה ולחולים ומזמינה את הציבור להתקשר לטלפון שמספרו 8889*

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
הפיתוח הישראלי שחוסך למיליוני אנשים בארץ ובעולם בדיקה פולשנית לסרטן
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתגלים בעולם...
משרד הביטחון וצה"ל בוחנים שימוש בפיתוח ישראלי חדשני הפועל נגד דכאון כבד, חרדות ופוסט טראומה
מפא"ת, המנהל למחקר במשרד הבטחון וכן בית חולים מרכזי וגדול...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
שחר חיון, בן זיני וקימור אזולאי מפגינים כישורים
עמותת חסדי דרור, המסייעת למשפחות במצוקה ולמשפחות של ילדים חולי...
השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל
רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל,...
חברת איזי ג'ט משהה את טיסותיה לחצי שנה
חברת איזי ג'ט הודיעה על השעיית טיסותיה מישראל ואליה עד...
חנייה חינם בכחול לבן במהלך חג הפסח
כן כן לא דמיינתם, קראתם נכון. חנייה חינם בכחול לבן במהלך...