Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מה תפקיד הדירקטור בחברה שנמצאת בהסדר חוב?

מה תפקיד הדירקטור בחברה שנמצאת בהסדר חוב?
קרדיט pixabay

הזירה העסקית מורכבת מחברות וארגונים שונים בהם מכהנים בעלי תפקידים בכירים המנווטים את החברה מבחינה אסטרטגית. צוות זה הוא הדירקטוריון המורכב מבעלי מקצוע שנבחרו בקפידה על פי כישוריהם, קשריהם עם דמויות בולטות בתעשייה או נתונים אישיים נוספים שהפכו אותם לאנשי הסוד של בעלי החברה. חברי הדירקטוריון מייצגים את האינטרסים של בעלי המניות בחברה ולכן ההחלטה שיקבלו עשויים להוביל להצלחה משגשגת או לכישלון החברה. במאמר זה נבין את תפקידו של הדירקטור במקרה שהחברה מגיעה להסדר חוב.

מה תפקיד הדירקטור בחברה שנמצאת בהסדר חוב?
קרדיט pixabay

האם הדירקטור הוא חלק מהחברה?

רבים בוחרים בתפקיד הדירקטור משום שהוא מחייב הקדשה של כמות שעות מועטה יחסית ביחס לבעלי תפקידים אחרים בחברה. נשאלת השאלה האם הדירקטור הוא חלק מהחברה? כדי לענות על שאלה זו נפנה  על פי חוק החברות דירקטור מוגדר כנושא משרה בדיוק כמו המנכ"ל. כפי שנכתב בחוק:

"נושא משרה" – מנהל כללי, מנהל עסקים ראשי, משנה למנהל כללי, סגן מנהל כללי, כל ממלא תפקיד כאמור בחברה אף אם תוארו שונה, וכן דירקטור, או מנהל הכפוף במישרין למנהל הכללי".

האם הדירקטור עשוי להחשב כאחראי להתפרקותה?

כעת נשאלת השאלה מה התפקיד של הדירקטור כאשר החברה הגיעה להסדר חוב? האם הקשיים הכלכליים של החברה עשויים להיות קשורים לפעולות שביצע דירקטור מסויים. התשובה לכך אינה חד משמעית. היות ותהליך קריסה של חברה הוא בדרך כלל שילוב של תנאי השוק, התנהלות החברה והדרך בה בצעה גידור סיכונים מספר בעלי תפקידים בחברה עשויים להיות מואשמים בנפילתה.

עם זאת, לעתים דירקטור פועל בניגוד אינטרסים בחברה. במקרה כזה הוא עשוי לשאת באחריות אישית לעובדה שהגיעה להסדר חוב. דוגמה לכך יכולה להיות, למשל, דירקטור שבצע החלטה אסטרטגית משמעותית כמו השקעה כספית גדולה במוצר כשל או בכניסה לשוק חדש שלא צלחה. במקרה זה יבדק האם הדירקטור אחראי לכישלון באופן אישי.

הרמת מסך ההתאגדות של החברה

ארגון או חברה נחשבים כישות בפני עצמה המופרדת מבעליה. לכן, כאשר חברה קורסת במקרים רבים בעליה לא יחוייבו באחריות אישית. אך, כאשר מתבצעת הונאה מכוונת או במקרה של נזק שנגרם מרשלנות חמורה עשוי בית המשפט להחליט על פעולה שמכונה "הרמת מסך". ביטול ההפרדה בין בעלי החברה כאנשים פרטיים לישות עצמה.

גם כאשר מדובר בבחינה של הקשר בין בעלי החוב (חברי הדירקטוריון ובעלי החברה) לפעולות שבוצעו בה וגרמו לנזק שהוביל לחוב כספי יתכן ובית המשפט יבחר להרים את מסך ההתאגדות או לחייב את חבר הדירקטוריון לקחת אחריות ולפצות צד שלישי שנפגע ממעשיו.

מהי המשמעות של חברה בהסדר חוב?

חברה בהסדר חוב היא חברה המנסה לשקם את עצמה כלכלית כאשר חלק מהחובות המגיעים לנושים יבוטלו. בסכומים גבוהים תהליך זה מוכר בשם המוכר "תספורת". כיום, לאחר שבוצעה חקיקה בנושא המחוקק רואה לעתים את הדירקטורים כאחראים להתחלה של תהליך הגדרת חדלות פרעון (פשיטת רגל) לחברה העשויה לגרום לכך שבעלי המניות בחברה יפסידו חלק מהכספים שהשקיעו בחברה ולא קיבלו כדיבידנדים. במקרים אחרים הדירקטורים בחברה עשויים לעמוד בתביעות אישיות כנגדם בשל העובדה כי לא פעלו לשנות את מדיניות החברה ולצמצם את החוב וגרמו לנושים לאבד את כספם.

כיצד לדעת איך להתנהל במקרה של משבר?

כיום, מי שמעוניין לכהן בתפקיד של חבר דירקטוריון יכול ללמוד קורס דירקטורים מקיף בו ניתן ללמוד כיצד להתנהל במקרה של משבר בחברה. בין השאר תלמדו איך ניתן למנוע פשיטת רגל ואיך להגיע להסדר חוב עם הנושים שיאפשר לחברה לערוך את השינויים הדרושים על מנת לנסות ולהחלימה.

לסיכום, דירקטור הוא תפקיד מתגמל ומלא אתגרים בחברה ולעתים מחייב קבלת החלטות קשות הנוגעות לעתידה של החברה. במקרים מסוימים הדירקטור עשוי להיות בעל הרעיון שיציל את החברה או לבצע פעולה שתגרום לקריסתה. לכן, תפקיד הדירקטור בחברה שנמצאת בהסדר חובות, כמייצג בעלי המניות, הוא לנסות ולסייע לחברה להחלים ולחזור למסלול הרגיל ולהפוך לרווחית.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...