Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מחירון חדש לטויוטה ישראל: בכמה עלו כמה מהדגמים האהובים

מחירון חדש לטויוטה ישראל: בכמה עלו כמה מהדגמים האהובים
קרדיט תמונה: Shutterstock

גם הענקית היפנית, שמוכרת הכי הרבה מכוניות בעולם, הושפעה ממשברי השבבים והאנרגיה. מה הוביל להתייקרות, מה יעצור אותה ואיך היא מתבטאת בשטח?

אורן הדר

מחירי הרכב בישראל ממשיכים לזנק, ובולטים במיוחד לאור העלייה ביוקר המחייה, מחירי הדלק ומשברים עולמיים. מדריך זה יסביר מה גרם להתייקרות דווקא ב-2022, וידגים את שיעור ההתייקרות עצמו דרך דגמי טויוטה – היצרנית הכי גדולה בעולם – שמהווה אבן בוחן מעולה לניתוח מגמות בתחום הרכב. 

קרדיט תמונה: Shutterstock

למה התייקרו המכוניות בעולם?

בגלל משבר השבבים העולמי. בעשר השנים האחרונות הפכו המכוניות לחכמות יותר, מקוונות יותר, והתמלאו במערכות בטיחות ונוחות רבות. החיישנים שלהן זקוקים למעבדים ייעודיים, בלעדיהן לא יתפקדו. אותם שבבים מבוקשים גם בתעשיות אחרות – בראשן תחום המובייל, ותעשיית הרכב נמצאת בתחרות שאין ביכולתה לנצח. יצרניות השבבים מעדיפות להקצות פסי ייצור לאפל, סמסונג, שיאומי ויצרניות סמארטפונים אחרות בשל היקפי הזמנה עצומים וקבועים. לעומתן, תעשיית הרכב צריכה פחות שבבים וכך יורדת בעדיפות. התוצאה היא האטה בקצב ייצור ומסירת המכוניות וצמיחה בעלויות השוטפות של כל יצרנית.

בגלל מחירי הדלק. מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן זגזג בחמש השנים האחרונות בין 5.9 ש"ח ל-6.2 לליטר, אך בתחילת 2022 זינק ל-6.71 ש"ח. הזינוקים הללו אפיינו שווקים רבים נוספים, מה שאילץ נהגים לחפש מכונית חדשה, יעילה וחסכונית יותר. במקביל לצמיחה בביקוש, התייקר גם השילוח: ליצרניות יקר יותר להעביר מכונית חדשה, מה ששחק את רווחיהן וייקר את הדגמים. 

בגלל משבר הקורונה. התפוצצות המגיפה העולמית שחקה משמעותית את יכולות הייצור של החברות בשל בריאות העובדים וסגרים נרחבים. במקביל, ירד הביקוש למכוניות חדשות בשל אי ודאות כלכלית. בלימת המחלה הושגה לקראת סוף 2021, ועד מהרה נרשם זינוק מהיר מאוד בשיעור הביקוש: חברות נדרשו להצטייד ברכיבים במהירות, להאיץ ייצור וכך טיפסו העלויות עבורן.

בגלל שינויי רגולציה בתחום ההנעה החשמלית. בעשור האחרון ניסו מדינות לפתות חברות למכור בתחומן דגמי רכב חשמלי – היברידי, פלאג אין או חשמלי מלא. הרעיון היה להאיץ את חדירת המכוניות ולצמצם זיהום, עלויות דלק ועוד – ביחד עם ביקוש ציבורי מורגש. בין השאר, התבטא הפיתוי בהקלות במס הקנייה. בשלוש השנים האחרונות עלתה תפוצת הרכב החשמלי לסוגיו, ומדינות רבות החלו לצמצם את ההטבה. למשל, בישראל נקבע ייקור המס על רכב חשמלי מ-10% ל-20% ועל רכב פלאג-אין – מ-40% ל-55%. השינוי ייכנס לתוקפו בינואר 2023; עוד בטרם יעלה המחיר, מיהרו צרכנים להזמין רכב חדש – והצמיחה בביקוש ייקרה אף היא את המכוניות.

בגלל המלחמה באירופה. הפלישה לאוקראינה ייקרה עלויות חשמל בשל החרם על רוסיה; יצרניות אירופיות נאלצו לייקר דגמים כדי לכסות עלויות הרכבה. כמו כן, באוקראינה שותקו תשתיות שייצרו רכיבים לסוללות, מה שפגע בקטגוריית הרכב החשמלי. 

אילו מכוניות התייקרו? 

גורמי ההשפעה חוצים מגזרים וקטגוריות, אך הכי השפיעו על החשמליות: טסלה תיקנה את מחיר המודל 3 חמש פעמים בשנה האחרונה, ומחירה טיפס מ-190 אלף שקל ל-210 אלף. המגמות הגיעו גם לשוק הרכב המשומש: טויוטה ראב 4 יד שניה* הושפע מעיכובי המסירה והביקוש, וערכו עלה; מכונית משומשת פופולרית שמחירה תוקן כלפי מעלה בידי מחירוני הרכב בישראל. 

בכמה התייקרו המכוניות?

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, היתה הראשונה להציג ב-2022 מחירון מעודכן, בו התייקרות של בין 2% ל-3%. יצרניות אחרות הציגו התייקרות בולטת יותר, במיוחד כשמדובר ביצרניות שמוכרות דגמים בודדים ולא קטלוג גדול; למשל, חברות סיניות ייקרו את הדגמים ב-4%-5%. בחודשים האחרונים שוב תיקנה טויוטה את מחירם של כמה דגמים, בשל עלויות שילוח וייצור

סופר מיני: יאריס. קטגוריה זו פונה גם לנהגים צעירים, גם למשפחות קטנות וקוסמת מאוד לחברות ליסינג. היאריס של טויוטה, שמצטיינת בצריכת דלק שהיא מהנמוכות בשוק, היתה משלוש הנמכרות ביותר בקטגוריה בישראל אשתקד. מחירה עלה בכ-5,000 ש"ח; נתון ממוצע ביחס לקטגוריה, שמשאיר את היאריס תחרותית בשוק. 

משפחתיות: קורולה. על אף תחרות קשוחה מצד יונדאי, סקודה ואחרות, מצליחה הקורולה לשמור על כתרה כמשפחתית הכי נמכרת בארץ וגם בעולם. שוק המשפחתיות עובר שינויים רבים, ויותר נהגים מעדיפים לעבור לרכבי פנאי קטנים ובינוניים – אך שוק הליסינג משמר את כוחה של הקטגוריה ואת הביקוש. מחיר הקורולה עלה ב-4,000 ש"ח, נתון קצת פחות מהממוצע בקטגוריה.

פנאי: ראב 4. קטגוריה זו מושכת בעיקר משפחות שרוצות רכב מרווח ורב תכליתי, והראב 4 הוא דוגמה טובה לכך: שילוב בין ביצועי כביש, ביצועי שטח ותא נוסעים גדול ונוח במיוחד הפך אותו לפופולרי במיוחד. בנוסף, מדובר ברכב פנאי בינוני שהוא מהחסכוניים בקטגוריה ולכן נהנה מביקוש גבוה: ב-2021 היה זה הרכב הכי נמכר בעולם. למרות הפופולריות, מחיר הראב 4 עלה ב-5,000 ש"ח, נתון נמוך מהממוצע בקטגוריה.

סיכום 

ההתייקרות צפויה להימשך גם בשנה הבאה, אך כנראה שחברות גדולות יתמודדו עמה טוב יותר. משברים כמו עלויות הדלק והשבבים לא תלויים בהן, אך ביכולתן לפעול לשילוב סדרות, גיוס ספקים מהיר ולהגיע לפשרות והבנות עם רגולטורים – גמישות שאין ליצרנים קטנים.  

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש. 

מספר רישיון 54414.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...