Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מיתוסים בתזונת תינוקות שהגיע הזמן לשבור

מיתוסים בתזונת תינוקות שהגיע הזמן לשבור
קרדיט freepik

במהלך השנים, כל כך הרבה אמונות ומיתוסים נקשרו לנושא של תזונת תינוקות ולא בכדי. מדובר בנושא מורכב, עם המון פרמטרים שייחודיים לכל תינוק ופטנטים ייחודיים שכל הורה מצא במהלך הדרך ושיתף. כמובן שלא נוכל לדבר במאמר זה על כולם, אבל הנה רשימה נבחרת שהגיע הזמן לשבור אותם. 

תינוקות שניזונים מתמ"ל סובלים הרבה יותר מגזים מאשר תינוקות יונקים

מה לא נאמר כבר על תופעת הגזים – קוליק בתינוקות? התופעה המאוד נחקרת הזו, שעד היום לא מבינים את כל הסיבות אליה גררה איתה במהלך השנים לא מעט דעות והרבה מאוד תרופות סבתא כדי לטפל בתינוק הקטן שסובל וצורח. בהתחלה חשבו שתינוקות יונקים כלל לא סובלים מגזים ורק אלו הניזונים מתמ"ל סובלים מהתופעה בשל החומרים הלא טבעיים שיש בתמ"ל. אלא שמאז עברו כמה שנים טובות ומחקרים, וכבר הוכיחו שגם תינוקות יונקים וגם תינוקות שניזונים תמ"ל סובלים כולם שווה בשווה מגזים במהלך תקופת חייהם הראשונה. גם הרכב החומרים בתמ"ל הלך והשתפר לכיוון איכותי וטבעי יותר דבר שעוד יותר חיזק את הטענה שאין הבדל בכאבים שחשים תינוקות שתזונתם מבוססת על פורמולה לעומת אלו היונקים.

מהי האמת? שהתופעה בעיקר קשורה להתפתחות של מערכת העיכול, לצמיחה ולגדילה שלה ולהתרגלות לאכילה עצמאית שלא דרך צינור הטבור של האם.

מתחילים טעימות תמיד בירקות ולא בפירות

תהליך המעבר למוצקים ובראשו כמובן שלב הטעימות, תמיד יהיה מלווה בלא מעט שאלות ופחדים מצד ההורים. ממה מתחילים, איך יודעים שהתינוק לא אלרגי, מתי משלבים מים לתזונה ועוד ועוד. ובהתאמה, אחד מהמיתוסים הנפוצים ביותר בשנים האחרונות בתזונת תינוקות שזה עתה מתחילים טעימות, גורס שעדיף להתחיל טעימות בירקות דווקא ולא בפירות.
המצדדים במיתוס טוענים, שבשל ההעדפה הטבעית של תינוקות למתוק, לפירות יהיה להם קל יותר להתרגל ולכן עדיף להתחיל במה שיהיה מאתגר יותר ונדרש עבורו יותר זמן וטעם נרכש – ירקות. 

מהי האמת? טעם הוא דבר אינדבידואלי אפילו אצל תינוקות. לא כל התינוקות יגיבו היטב למתוק כמו שלא כל התינוקות מיד יזללו בתאווה מלפפון. לכל תינוק העדפות הטעם שלו. ההמלצה היא לנסות לתת גם וגם בכדי להרגיל את חך התינוק למגוון טעמים והעיקר בחויה נעימה וחיובית ככל האפשר. אם התינוק לא משתף פעולה עם מאכל מסויים, אל תנסו להכריח אותו לטעום בכל מחיר ועברו למשהו אחר. לבסוף תגיעו ממילא לחשיפה של כל סוגי המאכלים גם כך לאורך התהליך. 

דייסות של מבוגרים יכולות להתאים גם לתינוקות

כאשר שלב הטעימות מסתיים ועוברים לשלב שבו התזונה מתחילה להיות מבוססת מחיות , דייסות יכולות להיות פתרון נפלא לארוחה משביעה וכיפית שעשויה אפילו לסייע לתינוק לישון טוב יותר, לדבריהם של הורים רבים. אך יחד עם זאת, בניסיון לחסוך בהוצאות, הורים רבים סבורים שאין הרבה הבדל בין דייסות לתינוקות לבין דייסות רגילות של קוואקר או אורז למבוגרים ולכן קונים את אופציה ב'. 

מהי האמת? ניתן להשתמש בדייסות של המבוגרים, אך אלו ייתנו רק מענה חלקי לצרכיו התזונתיים של התינוק. בנוסף, צורת הטחינה היותר גסה של מרכיביהן עשויה לסכן תינוקות רכים שרק התחילו עם מוצקים. לכן, אם בכל זאת החלטתם להשתמש בדייסות אלו, יש לטחון את מרכיביהן היבשים פעם נוספת ולהקפיד להוסיף למנה סיבים תזונתיים באמצעות פירות, ירקות והוספת שומנים בריאים לתערובת. לעומת זאת, הדייסות הייעודיות לתינוקות לרוב מגיעות כבר ברמת טחינה מותאמת לתינוקות ומוקפדת במיוחד, ומכילות  ויטמינים ומינרלים רבים ביניהם גם ברזל החשובים במיוחד לתינוק בתקופת מעבר זו. מסיבה זו, עדיף כן לשלם קצת יותר וללכת על מאכל שמותאם לגיל התינוק בצורה מושלמת.   

כמובן שסקרנו כאן רק על קצה המזלג מקצת המיתוסים הקיימים בתחום ויש עוד מגוון רחב שבוודאי תשמעו ותחשפו אליהם במהלך הזמן. הדרך הטובה ביותר כדי להבין האם מדובר באמת או בסתם סיפורים שעלולים אפילו להזיק לתינוק שלכם, היא פשוט להתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים – יהיה זה רופא הילדים, תזונאי/ת ילדים או אחות טיפת חלב והם יוכלו לתת לכם את ההכוונה המדוייקת והמומלצת ביותר בכל שלב ובכל תהייה. 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...