Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עיריית פתח תקוה ניגשה לקול קורא להקמת מרכז מורשת לאומי

עיריית פתח תקוה ניגשה לקול קורא להקמת מרכז מורשת לאומי
הדמיות: י. כהן אדריכלים ומתכנני ערים
הדמיות: י. כהן אדריכלים ומתכנני ערים

עיריית פתח תקוה בשיתוף עמותת "המעברות – מעקירה לתקומה", הצהירה על כוונתה להקים מרכז מורשת לאומי – "מעברות ישראל" – במרחב פארק הירקון וזאת במסגרת הגשה לקול הקורא של משרד ירושלים ומורשת. הקול קורא מבקש להנחיל את סיפור עלייתם, קליטתם והשתלבותם של תושבי המעברות באתוס הציוני ובהקמת מדינת ישראל.

המרכז צפוי לקום בפארק העצום בן אלפי דונם שמתוכנן היום ע"י משרד י.כהן אדריכלים ומתכנני ערים וע"י משרד הנוף ברברה אהרונסון  אשר יכלול גן לאומי ומוקד לפעילויות פנאי שונות.

כידוע, במושבה פתח תקוה החלה לפעול בשנת 1951 מעברת עמישב ובה נקלטו עולים מעיראק, פרס, רומניה, תימן ואפגניסטן.

בתוך כך, עיריית פתח תקוה מבקשת להקים מרכז למורשת המעברות בשטח של כ- 50 דונם, הכולל 3000 מ"ר בנוי ולצדו 300 מקומות חניה. המרכז צפוי לקום דרומית למחלף ירקון, מערבית לכביש 40 וצפונית לתחנת הרכבת סגולה. האתר המוצע ממוקם בקרבה לנחל הירקון, על עתודות קרקע ייחודיות ובסמיכות לצירי תנועה מרכזיים. בכך משקף את החשיבות בה רואה עיריית פתח תקוה את הצורך לתת מענה הולם למטרה – הנצחת מורשת המעברות.

הדמיות: י. כהן אדריכלים ומתכנני ערים

על פי התכנון המוצע, מתחם המרכז יתפרס על פארק נושאי, מבנה מרכזי ומתחם מעברה:

פארק נושאי – ישלב דגמים מייצגים של מעברות על מאפייניהן היומיומיים, בו יתוודע המבקר להיבטים הפיזיים של המעברות, למבני המגורים, ה"רחובות", מבני הציבור והחינוך, הכלים ששימשו את יושביהן, ההווי של הילדים, התחבורה, ההתניידות ועוד. הביתנים ייבנו במסגרת פרוייקטים קהילתיים בהנחיית האמן יוסי אמר.

מבנה מרכזי – תצוגה חווייתית אינטראקטיבית מבוססת אור, קול מציאות מדומה והמחזות תיאטרליים של סצינות תקופתיות יומיומיות, אולם הרצאות וכנסים, אזור לתערוכות פתוחות, חדרי כיתות, ספריה נושאית, חדרי סדנאות, המבנה ישולב בפארק כחלק בלתי נפרד וישמש כ"מעשיר תוכן" בו יוצעו תכנים בעלי אופי לימודי ופדגוגי לצד תכנים חוויתיים.

מתחם מעברה – מתחם "מעברה" המתכונן לקליטת מבקרים לשהות רב יומית ויציע חוויה עשירה של חיי מעברה הכולל תכנים חוויות והתנסויות המבוססות על התקופה לשהיית משפחות, תנועות נוער, בתי ספר, מכינות קדם צבאיות וכיו"ב.

הדמיות: י. כהן אדריכלים ומתכנני ערים

ביצוע הפרויקט מוערך בפרק זמן של 4 שנים ובעלות של כ 60 מיליון ₪ אשר יגויסו, ממשרדי ממשלה, ע"י העירייה ומתורמים. שלב ראשון של הפרויקט יכלול פיתוח תשתיות הפארק הנושאי, ומערך שבילי הגישה אל העיר.

ראש העיר רמי גרינברג " בפתח תקוה, אם המושבות, חיו בשנות ה-50 במעברות, והיום אנחנו רואים הזדמנות להקים את אתר מורשת המעברות בתחום העיר פ"ת. מרכז המורשת יתרום לפיתוח המודעות והגאווה של התושבים בכל הקשור לחיים בעיר ובארץ בתקופה הזו, ויהווה סמל ותזכורת לגל העלייה, לתקופת הקליטה וההתיישבות בשנות ה -50. בנוסף הפארק יהווה מקור משיכה לקהל מגוון גם ממוסד וגם של מבקרים מזדמנים שיסיירו במתחם ותהיה להם הזדמנות לחוות את המורשת של המעברות בשילוב אמצעים טכנולוגיים שונים ומודרניים, וכל זאת בנוף הייחודי של הירקון. פרוייקט חשוב זה יתרום להיסטוריה המפוארת של העיר והמעברות שפעלו בה וכן יסייע בהגשמת החזון להגדלת היצע תיירות הפנאי והמורשת בעיר."

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
הפיתוח הישראלי שחוסך למיליוני אנשים בארץ ובעולם בדיקה פולשנית לסרטן
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתגלים בעולם...
משרד הביטחון וצה"ל בוחנים שימוש בפיתוח ישראלי חדשני הפועל נגד דכאון כבד, חרדות ופוסט טראומה
מפא"ת, המנהל למחקר במשרד הבטחון וכן בית חולים מרכזי וגדול...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
אריקה רינטוביץ׳ והמובמנט פרוג׳קט גאים להציג : שאקטי - כוח נשי עוצמתי ומהפנט ביצירה המשלבת תיאטרון פיזי, מחול, אמנות וקרקס
11 במאי 2024 | סוזן דלל טריילר: https://did.li/yoBTY   שאקטי יצירתה החדשה של...
שואפים גבוה
20 תלמידות ותלמידים שאפתנים ומוכשרים השתתפו בקורס הכנה לצבא בתחום...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...