Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עשרות התנגדויות לתוכנית המטרו: פגיעה חסרת תקדים באיכות חיי התושבים ובקניין שלהם

עשרות התנגדויות לתוכנית המטרו: פגיעה חסרת תקדים באיכות חיי התושבים ובקניין שלהם
צילום נדב יהונתן כהן

תושבים שגרים על תוואי המטרו: התוכנית מבטאת חוסר התחשבות חסר תקדים בתושבים: הפקעת שטחים דורסנית, סמכויות להריסת מבנים גם אם אינם מיועדים להריסה – תוך שלילה כמעט מוחלטת של יכולת ההתנגדות של האזרח

עשרות התנגדויות הוגשו לות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) נגד תוכנית המטרו – תוכנית הענק של המדינה שצפויה להתקדם בשנים הקרובות ולעבור ב-20 רשויות בישראל – מצד עשרות תושבים שגרים על תוואי המטרו ושצפויים לספוג הפקעות נרחבות משטחיהם ופגיעה חמורה באיכות חייהם במהלך שנות ההקמה וההפעלה.

ההתנגדויות הגיעו מתושבים בשכונת נאות אפקה בת"א, ממושב חמ"ד שבמועצה האזורית שדות דן, והעיר אזור, באמצעות עוה"ד ענת בירן ורון נבון בעלי משרד ענת בירן עורכי דין המייצג את התושבים. סמוך לשכונת נאות אפקה תוקם תחנת פנחס רוזן של המטרו; סמוך למושב חמ"ד שליד אור יהודה מתוכנן שטח ההתארגנות של הפרויקט וכן מתחם דיפו עצום בשטח 250 דונם; באזור התוואי עובר ממש על בתי תושבים.

כ-150 תושבי שכונת נאות אפקה טוענים, כי הצורך בתחנה במיקום זה מוטל בספק וזאת כי תחנה נוספת של אותו הקו ממוקמת כ-600 מטר בלבד משם, בקרית שאול. לטענתם הכניסה העילית לתחנה, וגם אתר ההתארגנות שיוקם בסמוך לה בשטח של 4,100 מ"ר בסמוך לבתי מגורים וגני ילדים – יגרמו למפגעים תברואתיים כגון רעש, אבק וזיהום אוויר, ויהפכו את החיים בשכונה לבלתי נסבלים. כ–700 תושבים נוספים בשכונה חתמו על עצומה התומכת בהתנגדות שהוגשה.

תושבי מושב חמ"ד טוענים כי התוכנית "מחסלת את אופיו הכפרי של המושב, מפקיעה ממנו קרקעות ופוגעת אנושות באיכות החיים וערך הנכסים. מדובר בתכנון דורסני, בלתי סביר באופן קיצוני ומיותר, המשמיד שטח טבעי ופתוח נדיר וייחודי במרכז הארץ. התכנון יפגע באופן בלתי נסבל בתושבי המושב ויהפוך את חייהם לסיוט". לטענתם, תחנות התפעול יוקמו ב"סמיכות חריגה" לבתי התושבים במושב, ויגרמו למטרדי רעש, ריח, זיהום — וכן לשינוי אופיו הירוק והשקט של המושב.

תושבי אזור טוענים נגד ההפקעות שבתוכנית המטרו ואומרים כי המתווה המוצע בתוכנית המטרו הוא מתווה פוגעני אשר עובר תחת שורה ארוכה של מגרשים פרטיים בנויים, ומייצר פגיעה קשה בזכויותיהם הקנייניות של בעלי המקרקעין, זאת, בעוד שהוצע ע"י המועצה המקומית תוואי חלופי פוגעני פחות אשר עובר תחת מגרשים ציבוריים. לטענת התושבים, "התוכנית תאפשר לעשות בשטחים של התושבים ככל העולה על רוחה של החברה המפעילה, החל מהפקעת חלקים מהמקרקעין במפלס העליון וכלה בהריסת הבניינים ממש – פעולות קיצוניות לאין שיעור שמהוות רמיסת זכויות הקניין שלהם".

לדברי עו"ד ענת בירן, "בתוכנית המטרו ישנה פגיעה קשה באיכות חיי התושבים, פגיעה חסרת תקדים בקניין של בעלי הנכסים, ובאופן כללי שלילה כמעט מוחלטת של יכולת ההתנגדות של האזרח. התוכנית מבטאת חוסר התחשבות חסר תקדים בחיי התושבים ורווחתם, היא מקנה למדינה ולחברת נת"ע סמכויות גורפות ומופלגות הכוללות הפקעת שטחים דורסנית, סמכויות להריסת מבנים גם אם אינם מיועדים להריסה, הקפאת בנייה עתידית לאורך הצירים למשך שנים ארוכות, ועוד. נכון להיום הוגשו רק עשרות התנגדויות על קו M3, אך זאת בעיקר כי רוב הציבור בכלל לא מודע לתוכנית הזו ולהשלכות שלה עליהם, או שאנשים לא חושבים שהם יכולים להשפיע עליה. אני מעריכה כי עם פרסום התוכניות לקווים האחרים כמות ההתנגדויות תגדל בהרבה".

עשרות התנגדויות לתוכנית המטרו
צילום נדב יהונתן כהן
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
הפיתוח הישראלי שחוסך למיליוני אנשים בארץ ובעולם בדיקה פולשנית לסרטן
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתגלים בעולם...
משרד הביטחון וצה"ל בוחנים שימוש בפיתוח ישראלי חדשני הפועל נגד דכאון כבד, חרדות ופוסט טראומה
מפא"ת, המנהל למחקר במשרד הבטחון וכן בית חולים מרכזי וגדול...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
אריקה רינטוביץ׳ והמובמנט פרוג׳קט גאים להציג : שאקטי - כוח נשי עוצמתי ומהפנט ביצירה המשלבת תיאטרון פיזי, מחול, אמנות וקרקס
11 במאי 2024 | סוזן דלל טריילר: https://did.li/yoBTY   שאקטי יצירתה החדשה של...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
קבוצת H&O פותחת רשת חנויות בקונספט חדש לתינוקות ולילדים תחת השם: KIDS O&H
חנות הקונספט הראשונה נפתחה בקניון עזריאלי מודיעין ומאגדת את מותגי...