Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פוביה לא תכתיב לכם את חייכם

פוביה לא תכתיב לכם את חייכם
קרדיט freepik

כולנו שמענו את המילה פוביה, כמו גם את המונחים הרבים המקושרים אליה: אגרופוביה, קלסטרופוביה, הידרופוביה ועוד. אחד הדברים המשמעותיים שחייבים להבין בהקשר לזה, שמדובר לא בפחד פשוט, אלא מצב הנופל תחת הגדרה של הפרעת חרדה, היות ופעמים רבות הפחד לא מבוסס והחשש לא פרופורציונלי לסכנה האפשרית הנשקפת מהמצב המהווה את הטריגר לפוביה עצמה.

פוביה לא תכתיב לכם את חייכם
קרדיט freepik

קיימת חלוקה בסיסית לשני סוגים בתחומי פוביה: פוביה פשוטה ופוביה מורכבת.

התצורה הפשוטה של ההפרעה כוללת את החשש מגורמים יחידים וספציפיים ביותר:

  • רופאי שיניים
  • עכבישים
  • מקומות סגורים (הקלסטרופוביה הידועה)
  • לטוס
  • נחשים
  • גבהים

ותופעות דומות. המהות של הפרעות אלה, הן שניתן להתמודד איתן יחסית בקלות, באמצעות התעמתות עם הפחד, באמצעות יצירת מנגנונים להקלת הפחד (למשל – בפחד מרופאי שיניים ניתן לפנות לרופאים רגישים המשתמשים בגז צחוק, ביצוע הדברה בבית כנגד עכבישים ונחשים ועוד).

לעומת זאת, פוביות מורכבות עשויות להשפיע על כל הרכב החיים, למשל חרדה חברתית עשויה לגרום לאנשים להסתגר ולא לתקשר עם אף אחד, הפחד ממקומות פתוחי/ציבוריים (אגרופוביה) עשוי ליצור דפוסי הסתגרות עד כדי הימנעות מוחלטת מיציאה מהבית.

פוביות בקרב ילדים ומבוגרים – ההבדלים

נושא נוסף שראוי לפירוט נפרד, הנו פוביות בקרב ילדים. בדרך כלל, מדובר בשלב התפתחות נורמלי המופיע בשנות הילדות המוקדמת, בגילאי שלוש עד שמונה. ברוב המקרים הפחדים עוברים עם השנים ועוצמתם פוחתת. ילדים קטנים רבים עשויים לפחד מבלונים, ליצנים, רעמים, זיקוקים וכו’. כפי שצויין לרוב הפחד עובר עם השנים, אך לעתים העוצמות חזקות והמחיר שהילד ומשפחתו משלמים בהתמודדות עם הקושי הרגשי והההתנהגותי הנלווה לאותם פחדים מצריך עזרה נפשית לילדים בשילוב הדרכת הורים.

היעילות המוכחת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

באופן כללי, הטיפול שזכה לתפוצה הרחבה ביותר בהקשר של טיפול רגשי וטיפול בבעיית פוביה, הוא טיפול CBT. עם זאת, על מנת להתאים את הטיפול לכל מקרה, יש צורך באבחנה מקיפה שאנו עושים במסגרת המכון "הכח לשנות". כמו כן, הטיפול שונה עבור ילדים ומתבגרים ומבוגרים. אימון משולב למבוגרים עשוי לכלול טיפול פסיכולוגי לצד מתן כלים להתמודדות עם הסימפטומים בעת התקף פוביה, בעיקר כאשר מדובר במקרי פוביה מורכבת שיכולים להיות מפתיעים, מגוונים ולהשתנות בהתאם לנסיבות החיים הספציפיים של המטופל.

הכלים החשובים ביותר בהתמודדות עם פוביה כוללים,חשיפה הדרגתית וממושכת לאותם גירויים או מצבים המעוררים חרדה, תוך פיתוח מנגנונים של ויסות רגשי המסייעים בהפחתת עוצמת החרדה והחרדה שבצפיה להישנות האירוע המאים. זיהוי דפוסי חשיבה לא אדפטיביים המחזקים ומשמרים את הפוביה והכרה בדינמיקה התוך נפשית ובין אישית כגורם שתרם ומתחזק את אותה חרדה. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מסייע בזיהוי אותם דפוסי חשיבה ובשינויים. הטיפול הדינמי מתמקד באותם מקורות נפשיים ודרך הטיפול ומערכת היחסים הטיפולית לומד להכיר המטופל בקונפליקטים שבמקור החרדה ולטפל בהם  הטיפול הדינמי והטיפול ההתנהגותי- קוגניטיבי  עשוי להיות מלווה במאמן כושר/ ליווי טיפולי אשר מסייע למטופל להיחשף לאותם גורמים שמהם הוא נמנע כתוצאה מהפוביה. לדוגמא עליה במעלית, התמודדות עם גבהים, כלבים, מקקים, מים או במקרים מורכבים יותר של אגרופוביה וחרדה חברתית, שבהם החשיפה תכלול, הליכה לקניון,ו לבית קפה, עבור ילד לגינת משחקים ולצרף אותו לילדים אחרים במשחק וכל זאת תחת ליווי והדרכה של המטפל.

עזרה ראשונה עצמית בהתקפי פוביה חמורים 

בין מגוון הכלים המוענקים במסגרת הטיפול במכון "הכח לשנות", אנו מספקים לכל מטופל עזרה ראשונה הכוללת מענה פסיכיאטרי זמין במידת הצורך, בנוסף המטפלים זמינים עבור המטופל במקרים בעיקר במקרים שהמטופל מבצע חשיפה הדרגתית לאותם אירועים וגורמים מהם הוא חרד. עזרה נוספת היא בניית תוכנית לשינוי הרגלי חיים בכדי לסייע למטופל לשנות את אותם דפוסים המעצימים את החרדה, כגון הימנעות מפעילות גופנית, ובניית  קשרים חברתיים, הגורמת לתחושת בדידות, ולשנות את הדפוסים הנוצרים כתוצאה מהפוביה, כגון אכילה רגשית, סטרס וכאב פיזי. אנו מאמינים בשיתוף פעולה בין כמה אנשי מקצוע כמטפלים, מאמני כושר ותזונאים המאפשרים התמודדות יעילה עם הפוביות והחרדה לאורך זמן.

לסיכום פוביה ספציפית או מורכבת הנה הפרעה נפשית שכיחה, אך כזו שעלולה לייצר סבל רב אצל המטופל ומשפחתו. הבשורה הטובה היא שדרכי הטיפול הנם מגוונים ונמצאו כיעילים. עם מדובר בCBT, טיפול דינמי, וזאת עם אפשרות לשילוב של טיפול תרופתי , אימון אישי, שינוי תזונתי ועוד. אנו מאמינים שכל מטופל זקוק וראוי למענה שמתאים לו בצורה המיטבית וזאת על בסיס אבחון והערכה מוקדמת.

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ
03-798-8000

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תכשיטים מומלצים לאירועי הקיץ הגדולים
כשמגיעה עונת הקיץ, מגיעה גם עונת האירועים האהובה שרבים מחכים...
מה אתם צריכים לדעת על מערכות אזעקה
תחושת ביטחון היא קריטית, אם אנחנו רוצים לחיות מלאים ומאושרים....
מגשר גירושין
צריך לא מעט מחשבה ולפעמים גם אומץ כדי לקבל את...
חלופה למינוי אפוטרופוס- יש דבר כזה
התקופה בה הורה מזדקן היא לא פשוטה גם עבורו וגם...
הכול על הזמנת קייטרינג כשר לאירועים
הבן שלכם חוגג בר מצווה בקרוב וההתרגשות כבר בשיאה? אתם...
המעצבת שמביאה את עולם העיצוב היוקרתי אל הבית הפרטי שלכם
ההתמקדות של אלה בעיצוב בתים פרטיים ויוקרתיים נובעת מהאמונה העמוקה...
רישום משטרתי ורישום פלילי- מהם ומה ההבדלים
מעבר לטיפול המעשי בכל תיק שנפתח ובכל חשוד, למשטרה חשוב...
בילוי בבודפשט: המדריך המלא לבילוי המושלם בבירת הונגריה
בירת הונגריה מושכת תיירים לא רק מאירופה, אלא גם מכל...
10 פעילויות פנאי חווייתיות לאנשים בגיל השלישי
ככל שאנו מתבגרים, חשוב לשמור על אורח חיים פעיל לא...
הסדירו את חייכם עם מומחים משפטיים בתחומים החשובים ביותר
הסדרת מעמד בן/בת זוג זר/ה חיים משותפים עםבן/בת זוג זר/ה הם...