Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שיח גלריה מקוון במכללת לוינסקי לחינוך עם המאיירת יעל אלברט לספרה של איריס ארגמן חֲדַר הַפְּלָאוֹת שֶׁל סָבְתָא מָאשָׁה

שיח גלריה מקוון במכללת לוינסקי לחינוך עם המאיירת יעל אלברט לספרה של איריס ארגמן חֲדַר הַפְּלָאוֹת שֶׁל סָבְתָא מָאשָׁה
כריכה חדר הפלאות של סבתא מאשה איור יעל אלברט

שיח הגלריה הנו בשיתוף עם אירועי חודש האיור בעיריית תל-אביב

כריכה חדר הפלאות של סבתא מאשה איור יעל אלברט

במכללת לוינסקי לחינוך ייערך שיח גלריה מקוון עם יעל אלברט, מאיירת הספר חדר הפלאות של סבתא מאשה במסגרת תערוכת איורים שעלתה בגלריה של המכללה. מדובר בספר הילדים הישראלי הראשון שמעמיד במרכזו משוררת יידית ועוסק ביידיש ובמקומה בתרבות הישראלית. הספר נכתב על ידי הסופרת איריס ארגמן והוא פרי יוזמה של המרכז להנחלת שפת היידיש ותרבותה ע"ש מקס וטובי פרידלנד במכללת לוינסקי לחינוך. הספר נכתב בהשראת דמותה של המשוררת מאשה שטוקר-פאיוק (1988-1913), אשר עלתה לישראל מארגנטינה וכתבה שירים וסיפורים ביידיש לילדים. 

גיבורות הסיפור הן סבתא מאשה ונכדתה יעלי. סבתא מאשה גרה ברחוב קלונימוס ויוצרת  ב"חדר הפלאות" שבדירתה הצנועה. כשנכדתה יעלי מגיעה לביקור היא שמה לב שהמילים שסבתא כותבת באותיות עבריות, אינן מילים רגילות. למעשה, יעלי אינה מצליחה להבין אותן כלל. מהי שפת הסתרים של סבתא מאשה ומדוע היא אינה כותבת כמו כולם אף שהיא חיה בישראל? הקוראים, יחד עם יעלי, מגלים את הפתרון לתעלומה ואף עוקבים אחר תהליך היצירה המשותף של הסבתא ונכדתה. 

יעל אלברט היא בוגרת המסלול לאיור במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. עבודותיה הוצגו בתערוכות ובגלריות שונות, ביניהן מוזיאון ישראל, בית אריאלה, גלריית חנינא, בביאנלת האיור בברטילסבה ועוד. את השראתה לאיורי הספר שאבה אלברט מאיוריה של בינה גבירץ, אשר איירה ספרי ילדים רבים וביניהם גם את ספריה של המשוררת מאשה שטוקר-פאיוק. 

המאיירת יעל אלברט: "האיורים בספר מבטאים את הקשר העמוק והמיוחד שנוצר בין הסבתא לנכדה למרות פערי הדורות המובהקים והשוני בשפה. עולם הניגודים בין שתי הדמויות מוצג גם בצבעוניות המלווה את הספר – צבעים חמים של הבית הישראלי לעומת צבעי הכחול הקרים מהזיכרונות של הסבתא באירופה. לאורך הספר נשזרים באיורים חוטים אדומים המחברים בין שתי הדמויות והמילים החדשות, ולבסוף בעזרתן הן גם יוצרות יצירה חדשה משותפת – הבובה הפרומה.״ 

לאחר העבודה על הספר, יצרה המאיירת גם סדרה של עבודות רקמה, שבהן מופיעים חלקים שנגזרו מתוך האיורים המקוריים בספר אשר ממשיכים את מוטיב החוטים מהסיפור. העבודות מוצגות בתערוכה במכללה.

מחברת הספר, איריס ארגמן: "כשהוזמנתי לכתוב ספר ילדים העוסק בתרבות היידיש הרגשתי שנפלה בחלקי זכות גדולה ולצידה מבוכה גדולה – כיצד אכתוב על שפה שאינה שפת אימי ואינה שפת מורשתי? מיהרתי אל הספרייה העירונית ושאלתי את ספרי השירה של אברהם סוצקבר. נשביתי בקסמי שירתו, לא האמנתי ששירה צרופה ויפה כזו נעלמה מעיניי והצטערתי על כך. לא הכרתי את פועלה וכתיבתה של שטוקר-פאיוק לפני עריכת התחקיר לקראת כתיבת הספר. לדעתי, יצירתה לא זכתה להכרה הראויה רק כי היא כתבה ביידיש, שפה שנתפסה במדינה הצעירה כמסמלת את הגלות והניכר ושאינה שייכת למדינה הצעירה והצברית. סיפורה של היידיש חיבר אותי שוב לסיפורים של אימי, שעלתה לארץ כילדה צעירה בעליית הנוער ממרוקו אל הקיבוץ. שם, בקבוצת הילדים, ללא הוריה ומשפחתה המורחבת, גדלה אימי מנותקת משפת אימה. הדיבור בשפה שלה היה אסור ואם דיברה בה, נענשה".

ד"ר בתיה אפלפלד, ראש המרכז להנחלת שפת היידיש ותרבותה במכללת לוינסקי לחינוך: "המרכז פועל במסגרת חינוכית אקדמית של מכללה להכשרת מורים וגננות ומתמקד בהנחלת היידיש ותרבותה בקרב אנשי חינוך ותלמידים. ספרה של איריס ארגמן הוא ספר הילדים הישראלי הראשון שמעמיד במרכזו משוררת יידית ועוסק ביידיש ובמקומה בתרבות הישראלית. אנו מקווים שהספר יעודד גישה פתוחה וסקרנית כלפי השפה ויזמן שיח בין-דורי על המורשת שלנו".

המרכז להנחלת שפת היידיש ותרבותה ע"ש מקס וטובי פרידלנד במכללת לוינסקי לחינוך הוקם במטרה לשמר ולטפח את  התרבות היידית, להפוך אותה לנגישה יותר לקהל הישראלי ולהגביר את החשיפה אליה בכל הגילים. המרכז מתמקד בהנחלת שפת היידיש ותרבותה בקרב אנשי חינוך באמצעות ימי עיון, סדנאות ומגוון קורסים בתוכניות ההכשרה של המכללה.

חדר הפלאות של סבתא מאשה איור3 . איור יעל אלברט
חדר הפלאות של סבתא מאשה איור4 . איור יעל אלברט
חדר הפלאות של סבתא מאשה איור5 . איור יעל אלברט
חדר הפלאות של סבתא מאשה איור6 . איור יעל אלברט

התערוכה מוצגת בגלריה עד 7.12.2020 והיא פתוחה לקהל הרחב בתיאום מראש מול מלי אפק

באמצעות האימייל   [email protected] או בטלפון 050-4928028

שיח הגלריה ייערך ביום ראשון 29.11.2020 בשעה 16:30 בשיתוף עם החוג לאומנות במכללת לוינסקי לחינוך והוא פתוח לקהל הרחב באמצעות הקישור. https://us02web.zoom.us/j/81788249634

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הפסיכיאטר נגד הפסיכיאטר- התמכרות לתרופות
בשונה מספת הפסיכולוג המיועדת לשיחות וטיפולים באמצעות עבודה בין אישית...
אלופי הפאי: תלמידי אמית בר אילן פ"ת
במסגרת תחרות יום הפאי שקיימה רשת אמית, בהשתתפות תלמידי רשת...
לקראת חג החירות – סיפורו של מור שלמרות האתגרים האישיים והמקצועיים הצליח להגשים חלומות
מור , בן 43 מהעיר חולון, מתמודד עם חרדה שהתפרצה...
פסח 2024 במלון קרלטון תל אביב - זוכה פרס המלון הטוב ביותר בישראל על פי WTA העולמית
מלון קרלטון תל אביב זכה בתואר המלון הטוב ביותר בישראל...
מה התעריף של עורך דין לביטוח לאומי והאם זה משתלם?
המוסד לביטוח לאומי משלם מדי חודש קצבאות בסך של כ-10...
בכל זוגיות טובה אפשר להעמיק עוד
שני אנשים זרים נפגשים, מתאהבים, לומדים להכיר אחד את השני,...
החשיבות של גינוי ענן לעסק שלכם
אתם מנהלים את אותו עסק כבר לא מעט שנים, אך...
5 טעויות נפוצות בעסקת טרייד-אין לרכב
הרכב החדש כבר עוד דקה אצלכם ביד, ועכשיו רק נשאר...
חוגגים פורים עם המפונים
עובדי עיריית גבעת שמואל, יחד עם ראש העיר, יוסי ברודני,...
לרגל פורים, ענקית ניהול האנרגיה איטון ישראל בשיתוף פעולה עם סניף אקים ישראל ברעננה: איטון תרמו עשרות משלוחי מנות לאנשים עם צרכים מיוחדים
היום (ב', 18.3) עובדי ענקית ניהול האנרגיה העולמית איטון ישראל...