תכנון אב טיפוס – השלבים בדרך אל המטרה

תכנון אב טיפוס – השלבים בדרך אל המטרה
קרדיט FREEPIK

אבטיפוס הוא כינוי לפיתוח ראשוני של רעיון "חדש" יחסית. ישנם מספר סוגים של שלבי אבות טיפוס. כיזם, עליך להכיר ולדעת איך נכון להתייחס לתהליך תכנון ופיתוח של אבטיפוס על מנת לקדם את הפרויקט שלך.

תכנון אב טיפוס – השלבים בדרך אל המטרה
קרדיט FREEPIK

מהו אבטיפוס

במיזמים עסקיים המשלבים פיתוח של מוצר (תוכנתי, טכנולוגי או פיזי) ישנו שלב של תכנון ופיתוח של אבטיפוס. 

יתכן והשם "אב" טיפוס נגזר מכך שהמוצר הראשוני המתוכנן הינו ה"אב" של כל שאר התהליך, שאר נקרא לזה ה"בנים" שהולכים לבוא בעקבות האב.

האב נושא את הגנים העיקריים, והבנים נושאים את הדי אן איי של האב, עם שינויים אבולוציונים. מאד דומה להתפתחות של בן אנוש. 

בדרך כלל אב הטיפוס אינו המוצר הסופי. אלא שלב משמעותי בדרך אל המטרה כפי שנאמר בכותרת.

להלן מספר דוגמאות לאבות טיפוס שבהם ישנו שימוש בעולם היזמות, ולכל אחד תפקיד אחר.

אב טיפוס ממוחשב

תכנון אבטיפוס הינו תהליך שברך כלל קורה בעזרת תוכנות הדמייה ממוחשבות. זהו שלב ראשוני בו מערובים לרוב אנשי מקצוע כמו מהנדסים או מעצבי מוצר. אותם אנשי מקצוע הינם בעלי יכולת לתכנן ולהציג רעיונות בעזרת הדמיות ממוחשבות. 

כשיזם נמצא בשלבים הראשונים של תהליך היזמות, לא תמיד יש בידיו את התקציב לצאת לדרך עם תהליך פיתוח מוצר או אבטיפוס מלא. שכן תהליך זה הינו תהליך יקר, ארוך ודורש בדרך כלל עומק כלכלי. לרוב, יזמים נשענים על משקיעים שיכולים להעניק גב כלכלי איתן לפרויקט שלהם.

לכן, השלב הזה הינו שלב יחסית "זול" המאפשר ליזם לצאת לסיבוב גיוס ממון לפרויקט, ולהציג את ההדמיה הממוחשבת של הרעיון שלו, עם ליווי של תכנית עסקית, פוטנציאל עסקי וכו'.

מודל ממוחשב מעלה את סיכויי ההצלחה לקבלת מימון בעשרות אחוזים.

אב טיפוס ראשוני "מוחשי"

אם מתמקדים בעולם הפיתוח הפיזי, ישנו את שלב הצגת הוכחת קיום הפתרון על ידי "אבטיפוס" שבנוי בצורה גסה, לאו דווקא סופית. יש יזמים שיכולים ליצור את האבטיפוס הזה בכוחות עצמם, בסדנה הביתית שלהם, וליצור מוצר שמוכיח את היתכנות הרעיון שלהם.

עם המוצר הזה, הם ניגשים לתהליך גיוס הכספים או לתהליך הפיתוח עצמו בהנחה ויש להם תקציב לכך. שלב זה יותר מתאים ליזמים שיש ביכולתם לפתח ולבנות באופן עצמאי את המודל. שכן נדרש ידע טכני ויישומי. 

אבטיפוס ראשוני "מפותח"

ישנם מקרים בהם יזם מגיע עם גב כלכלי והון עצמי אישי. הוא מאמין בפרויקט שלו ומאמין שאם יפתח אבטיפוס למצב מוחשי, שהוא גם נותן פתרון לבעיה הקיימת וגם נראה טוב ו"מוכר" הוא יוכל לקדם את עצמו למספר אפשרויות רחב יותר. לדוגמא:

אם הרעיון שלו נראה טוב, וגם נותן פתרון לבעיה, יתכן שאבטיפוס מפותח כזה ישמש אותו למכירת הרעיון למשקיע, לחברה שהמוצר רלוונטי עבורה וכו', וכך להרוויח את ה"אקזיט" על המוצר הנוכחי מבלי לקחת אחריות על המשך התהליך.

או אם יראה לנכון, יוכל לגייס בקלות רבה יותר משקיע, כי המוצר נראה מוחשי וגמור יותר מאשר אבטיפוס מהדגמים הקודמים שפירטנו עליהם.

אז איזה סוג של אב טיפוס אתה?

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
אהרון וינקלר: האיש שמאחורי מהפכת שירותי הרכב בישראל
בעולם הרכב הישראלי, שידע במשך עשורים חוסר שקיפות, מונופולים ומחירים...
שמלות כלה קלאסיות – המדריך לבחירה הנכונה
שמלות כלה קלאסיות – בחירה מושלמת לכלה האלגנטית שמלות כלה קלאסיות...
לא רק צבע: הטמבור בתל אביב שמספק לכם את כל מה שצריך לבית ולעסק
תל אביב משתנה. בכל פינה נבנים מגדלים חדשים, דירות ישנות...
כוח כלכלי לעסק שלך: כיצד לגייס הלוואות ופתרונות אשראי לעסקים
הכוח של הלוואה בערבות המדינה לעסקים הלוואה בערבות המדינה לעסקים היא...
עדית לוי: עיצוב פנים יוקרתי ומותאם אישית
עיצוב פנטהאוז יוקרתי - ליצור את החלום בגובה כשמדברים על עיצוב...
פלורידה לאחר גל ההגירה מארה"ב - השפעות על מחירי הדיור
פלורידה חווה בשנים האחרונות תופעה מעניינת של הגירה פנים-אמריקאית משמעותית....
מה הם הקריטריונים להכשרת מאמני כושר?
עולם הכושר בישראל מתפתח בקצב מהיר, והמודעות לאורח חיים בריא...
למה כולם מדברים היום על השקעה בנכסים דיגיטליים שונים?
אם יש תחום שבו אנשים משקיעים יותר ויותר בשנים האחרונות,...
השגת מימון מהיר – הדרך הנכונה לצמיחה כלכלית
מהי הלוואה לכל מטרה חוץ בנקאית? בעידן הכלכלי המודרני, יותר ויותר...
המדריך המלא למקררים למסעדות ולמקררי דלפק
חשיבותם של מקררים למסעדות התחום הקולינרי נמצא בצמיחה מתמדת, והצורך בפתרונות...
דילוג לתוכן