האם בעתיד הקרוב יתייתר תפקידו של המאבטח האנושי ? ככל הנראה שלא אך אין ספק כי כבר היום ניתן לראות במערכי האבטחה שילוב של טכנולוגיות המאפשרות לצמצם את כמות המאבטחים . גם חברות האבטחה החלו לתת דעתן לנושא והן החלו לשלב מערכות טכנולוגיות לשיפור הליך הבקרה , הפיקוח והשליטה . על כך בכתבתו של משה פסטל .
מאת: משה פסטל, מנכ"ל חטיבת האבטחה בקבוצת בן בטחון
בכל תחום בחיינו ניתן לראות התקדמות טכנולוגית משמעותית – טלוויזיות וטלפונים חכמים, רובוטים לניקוי הבית החכם שדואג לצרכינו ועוד… התקדמות זו באה לידי ביטוי גם בעולם האבטחה שכבר היום פועל בשילוב טכנולוגיות מתקדמות לפיקוח, בקרה ותפעול. עד לפני מספר שנים, כמעט ולא היינו רואים שילוב של טכנולוגיות בניהול מערכי האבטחה. החלוצים היו חברות האבטחה אשר הפעילו מוקד מבצעי רמה א' ודאגו לשלב טכנולוגיות שונות בעיקר לצורך בקרה על מערכי האבטחה אשר פעלו בלילה, בסיכון גבוה מהרגיל וכו'. רונית פינקלשטין, יו"ר קבוצת בן ביטחון מוסיפה: רק באמצע שנות ה-90 התחלנו לחשוב על שילוב טכנולוגיות לצורך בקרה באתרים אשר הוגדרו כמורכבים. בשנים אלו נאלצנו לחשוב על דרכים יצירתיות לביצוע בקרה על עבודת המאבטחים. כך למשל, בנינו מערכת שהתבססה על רכזת וחייגן (של מערכות אזעקה) ולחצן "מוגן מים" לצורך העברת אינדיקציה מהלחצן בשטח למוקד החברה – לא אשכח שזה היה מהלך כל כך חדשני שהלקוחות עצמם הופתעו וזכינו בשל כך להרבה מאוד מחמאות. מאז ועד היום אנו מקפידים להיות פורצי דרך בקדמת הטכנולוגיה וזאת לצורך שדרוג איכות השירות.
האם הטכנולוגיה תחליף את המאבטח האנושי ?
הטכנולוגיה הקיימת היום מאפשרת לנו במקרים מסוימים לצמצם את היקף כוח האדם אך לא להחליפו. בסופו של יום חייב להיות במקום אדם שיכול להגיב. הטכנולוגיה מאפשרת לנו , לשפר משמעותית את רמת האבטחה, לייצר וודאות תפעולית, לצמצם את המקומות שאינם נראים לעין, להוסיף משימות על המערך הקיים ולהעריך את הסיכונים באופן מדויק יותר. צמצום כוח האדם "מפנה משאבים" שיש להפנותם לצורך גיוס והכשרה של כוח אדם איכותי יותר – איכות מול כמות.
שילובן של טכנולוגיות מתקדמות מעניק יתרון לחברות אבטחה אשר להן שירותי מוקד וחטיבה טכנולוגית תומכת . אורי שחר, מנכ"ל חטיבת המוקד מוסיף : "בעבר, היינו מספקים בעיקר שירותי מוקד למנויים. כיום, אנו מטמיעים טכנולוגיות שיהוו שירות משלים למערכי האבטחה המנוהלים ע"י החברה . להלן מספר דוגמאות לטכנולוגיות אשר ברובן מוגדרות כיום כבסיסיות אותן ניתן לראות כמעט בכל מערך אבטחה –
(1) מצלמות אבטחה לעסק– מצלמות אבטחה הפכו כבר מזמן למוצר בסיסי בכל מערך אבטחה . החידוש היום הוא שילובן של מצלמות מתקדמות בעלות יכולות אנליטיות אשר מאפשרות ניתוח חכם של התמונה באמצעות אלגוריתם מובנה. מערכות אלו מאפשרות זיהוי חדירה עוד לפני שהתבצעה באמצעות תיחום ובקרה של אזורים רגישים ומתן אינדיקציה בזמן אמת. מערכות אלו מותאמות ספציפית לכל אתר. מערכות אלו משמשות כמערכות התראה לכל דבר ומייתרות את הצורך לצפייה אנושית בכל מצלמה .
(2) מערכת ניהול משימות – בעבר, המשימות היו מנוהלות ביומן ידני, עם לוח אשר היה מפרט את המשימות שיש לבצע בכל שעה ועל הקב"ט היה להאמין ולקוות שכל המשימות אכן מבוצעות, בזמן. כיום, ניתן להבחין במערכות ייעודיות, אשר מותאמות באופן ספציפי לכל אתר, בהתאם למאפיינים הספציפיים וזאת על מנת לנהל את המשימות באופן מקוון, אשר מאפשר בין היתר, בקרה בזמן אמת על ביצוע המשימות כך למשל, מאבטח אשר נדרש לסגור את שערי המתחם בסוף היום יתעד את הסגירה לרבות שעת הפעולה בפועל. בנוסף, המאבטח יידרש לתעד את הסיור שמבוצע בכל שטחי האתר ע"פ תכנית סדורה מראש . כמו כן, בהרבה מקרים על המאבטח להפעיל את מערכת האזעקה בסוף היום ובמקרה זה נוכל להעביר צילום מהשטח המאשר כי המערכת הופעלה. המוקד המבצעי מבקר את הפעילות באתרים, בזמן אמת ובמידת הצורך מעביר עדכון על כל אירוע חריג לאחראי מטעם החברה ואף לנציג הלקוח.
באתרים רבים נדרש מהמאבטח לבקר ולפקח על פעולות שאינן דווקא מתחום האבטחה . גם אותן אנו מתעדים בעזרת טכנולוגיה, לדוגמה – בדיקת טמפרטורת מקררים הנעשית באמצעות קריאת ברקוד אשר מוצב על המקרר; ווידוא כיבוי צרכני החשמל בסוף כל יום העבודה ועוד… גם משימות מסוג זה מנוהלות ומבוקרות באמצעות מערכות ניהול המשימות
(3) דיווח נוכחות – בעבר היו מסתפקים בשיחת טלפון על מנת לוודא כי המאבטח הגיע לעמדה ובמקרה הפחות טוב, היו מסתמכים על זה שאף אחד לא "צועק" אז כנראה שהכל בסדר. כיום, דיווח הנוכחות של המאבטחים בשטח מתבצע באופן מקוון אשר מאפשר בקרה בזמן אמת על הגעת המאבטחים לעמדות השונות (לרבות איכון לוויני אשר לא מאפשר לדווח נוכחות מחוץ לאתר). מערכת זו מאפשרת ניהול מדויק ביותר של שעות העבודה לרבות שעת ההתחלה והסיום של כל משמרת. מערכת זו גם מאפשרת לחברות האבטחה לעמוד בדרישות חוק שעות העבודה והמנוחה, נושא שכידוע, גם באחריות מזמין השירות.
(4) ניהול משימות בשגרה – בעבר, היינו נדרשים ליצור קשר עם הסייר בשטח ולבקש הגעתו לנקודה ספציפית ממנה התקבלה התראה (בין אם במפעל, באזור תעשיה, בישוב או בעיר גדולה). כיום, המוקדנית אשר נמצאת בחדר הבקרה, שולחת את הסיירים בשטח למשימות, ללא צורך בתקשורת טלפונית אלא ע"י שליחת המשימה למכשיר הסמארט פון, דבר אשר חוסך זמן רב (בין היתר, ע"י פתיחת אפליקציית ה-waze באופן אוטומטי) ומייצר וודאות מוחלטת בנוגע להגעת הסייר למקום הנכון, ואף תיעוד מדויק של הנמצא בשטח (לרבות צילום, כתיבת פירוט וכו'). (5) לומדות – בעבר, היינו מוצאים עצמנו משקיעים המון אנרגיה וכוח אדם על מנת להעביר תכנים מסוימים הנוגעים להכשרה הנדרשת, לאתר העבודה ולחברת האבטחה בה מועסק העובד. כיום, ניתן לראות יותר ויותר לומדות אשר מאפשרות למאבטח להיכנס לממשק בכל מקום, מכל מכשיר סמארטפון או מחשב על מנת לעבור הכשרות שונות בקלות וביעילות. כמו כן, חברת האבטחה ונציג הלקוח, יכולים ללמוד מהתוצאות בביצוע הלומדה ע"י המאבטח הספציפי באמצעות בדיקת שליטתו במספר שאלות המתבססות על החומר שנלמד. (6) שימוש ברחפנים – אל הסיור הממונע המתבצע באמצעות אופניים, סאגווי, קלאב קאר ועוד הצטרפו רחפנים מסוגים וגדלים שונים אשר מופעלים באופן אוטומטי (ועל בסיס בקרה של המאבטח אשר הוסמך לכך, בהתאם לדרישות הרגולטור), המבצעים סיורים המוגדרים מראש ואף מעבירים התראות חריגות על הנראה בשטח. טכנולוגיה זו לא משאירה ספק "שהסייר" אכן "ראה" את המפגע ופעל כנדרש – מדובר בוודאות מלאה שכל הגדרה שתוגדר כחריגה תעביר התראה מתאימה.
בן פינקלשטין, מנכ"ל הקבוצה מסכם – בעבר, תפקיד חברת האבטחה היה מסתכם ברובו באיתור, הכשרה וניהול של כוח אדם המתאים לדרישות הלקוח והאתר. כיום, שילוב טכנולוגיות שונות הפך לסטנדרט בסיסי אשר לא ניתן להפעיל מערך אבטחה באופן מקצועי ויסודי בלעדיו, דבר אשר דורש מחברות האבטחה להישאר מעודכנות, לרכוש ולהטמיע טכנולוגיות שונות ואף לבצע השקעות שונות שלא נדרשנו להם בעבר. זכרו, הטמעת הטכנולוגיות הינו החלק הפשוט יותר שכן החלק המורכב הוא לנהל ולפקח על הטכנולוגיות, בכל זמן נתון וברגע אמת, ע"י מוקד מבצעי אשר מופעל ע"י מוקדנים המוכשרים לעבודה עם כלל המערכות הללו שכן כמו כל מערכת, אם היא לא מוגדרת נכון ומנוהלת בשגרה – היא נמצאת "ברקע" ללא השפעה משמעותית.