Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הוצאות משפטיות מאלצות אנשים וגופים לוותר על זכויותיהם בחוק

הוצאות משפטיות מאלצות אנשים וגופים לוותר על זכויותיהם בחוק
קרדיט: beactive

הוצאות עבור בתי הדין טומנות בחובן גורמים רבים החל משכר טרחה לעורכי הדין ועד הוצאות בית המשפט. אלה גורמים לאנשים וגופים פרטיים וציבוריים כאחד, לשקול מחדש האם יש באפשרותם לספוג את ההוצאות הללו, שעלולים להגיע לסכומי עתק.

הוצאות משפטיות מאלצות אנשים וגופים לוותר על זכויותיהם בחוק
קרדיט: beactive

במידה והצדדים בתביעה/תיק מסוים שונים באופן מהותי ביכולתם הכלכלית, הצד האמיד יותר יכול לגרום לצד השני לטבוע בעבודה משפטית יקרה שתגרום לו להפסיד בקרב גם אם הוא היה הצד הצודק, ובכך גם עלול למנוע מהצד ה"חלש" יותר להכנס למאבק משפטי מלכתחילה.

משבר הקורונה הביא עמו לקריסה של אנשים, גופים ועסקים רבים בארץ ובעולם. זוהי אחת התקופות העסוקות ביותר בשנים האחרונים בקרב עורכי דין מפני שההתמוטטות הכלכלית שעוברת המדינה בימים אלה, יחד עם העולם כולו, הביאה המון אנשים למאבקים משפטיים בהם מוצאים את עצמם נלחמים אחד בשני בשביל לשרוד את המשבר. בין אם זה מחלוקות בין משכירים לשוכרים, לווים לנושים, תביעות על הפרת הסכמים וכו'.

רק החזק שורד. האמנם? כניסתם של פתרונות למימון משפטי באות להשוות את כף המאזניים. נכון להיום, בישראל, קיימים מספר פתרונות למימון הוצאות משפטיות הן לאנשים פרטיים והן לגופים ציבוריים אשר אין ביכולתם לממן הוצאות אלו מכיסם הפרטי. מלבד תיקי פרו בונו (לטינית = לטובת הציבור), בהם משרדים של עורכי דין לוקחים על עצמם בתור שירות לציבור תיקים כשלאחד הצדדים המעורבים בתיק אין אפשרות לשאת את הוצאות התיק.

פתרון נוסף הינו beactive, פלטפורמת מימון המונים למאבקים משפטיים, חקיקתיים וציבוריים. beactive היא חלק מקבוצת Headstart – פלטפורמת מימון ההמונים הגדולה והראשונה שקמה בישראל עבור פרויקטים ויזמים יצירתיים. Beactive חרטו על דגלם לשמש פלטפורמה שתפגיש לראשונה בין מובילים, המעוניינים לקדם מאבקים משפטיים, לבין ההמונים, הרוצים להירתם ולתמוך במאבקים מתוך אמונה וחיבור אמיתי למטרה. "אנחנו מאמינים שבאמצעות מימון מאבקים משפטיים, ההמונים יסייעו לכוון את מערכת המשפט והחקיקה בצורה הנכונה ביותר – תמיכה במאבק תוך ידיעה שהכסף המגויס מיועד אך ורק למען המאבק המשפטי שהוגדר מראש על ידי המגייס", אופיר סמו, מנכ"ל beactive.

חברה נוספת המציעה פתרון למימון הוצאות משפטיות הינה קרן ליברה (First Libra Fund) המציעה מודל הפועל בהצלחה במדינות רבות בעולם. הקרן מממנת תביעות בעלות סיכויי הצלחה גבוהים שאין להן יכולות מימון, או מוגשות על ידי חברות תזרימיות המעוניינות לצמצם ולגדר את הסיכונים הכלכליים שלהן. במקרה של זכייה, חולקת את הרווחים יחד עם התובעים ומקבלת בחזרה את השקעתה.

בתקופה בה אנו עדים למאבק משפטי חסר תקדים בוא נעמד לדין ראש ממשלה מכהן בישראל המציף את המדיות התקשורתיות. ניתן לראות כי גם כשמדובר באדם העומד בראש המדינה, עולה לדיון סוגיית מימון הוצאות המשפט שלו. אמנם כאן מדובר באדם אמיד, שלפי תשקיף אחזקותיו יכול לשאת על גבו את ההוצאות המשפטיות שלו, ישנה הסתייגות מצידו כאשר מחפש פתרונות יצירתיים למימון אותן הוצאות.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מבצע קיץ בקניון עופר רחובות: רוכשים מעל 349 ₪ במגוון החנויות בקניון ומקבלים במתנה תיק חוף מהודר ואופנתי המשולב בו צידנית
המבצע החל מה 28.07.24 ועד ה 31.07.24 קניון עופר רחובות, מקבוצת...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
במדבר 'פשוטי הרחוב' במופע השקת סינגל שני בהפקת עמיר לב - יום רביעי 31 ביולי - מועדון TASSA בתל אביב
פשוטי הרחוב - הרכב רוק גלילי מיוחד מאז 2009, היוצר...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
היום הארצי למודעות לנזקי הזנות - 24/7/24
"היום הארצי למודעות לנזקי הזנות"- יצוין בפעם השנייה על ידי עיריית תל...
האגף לגיל הרך יקדם איתור ילדים מעוכבי התפתחות כבר בשלבים מוקדמים
האגף לחינוך הגיל הרך מקדם יוזמה לאיתור ילדים מעוכבי התפתחות...
"שני משפחתי" לאורך אוגוסט במרכז נא לגעת - מגוון חוויות חושיות ייחודיות לכל הגילאים והצגת 'הנסיך הקטן' בשפת הסימנים
להכיר בדרך אחרת את עולמם של אנשים עם מוגבלויות ראייה...