Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כרמל: הסגנון הבינלאומי בחיפה

כרמל: הסגנון הבינלאומי בחיפה
צילום סטפני קלוס

ספר מאת: ד"ר אינס זונדר. צילום: סטפני קלוס

בהוצאות מרכז הבאוהאוס ת"א

הספר "כרמל: הסגנון הבינלאומי בחיפה" מבקש להציג את האדריכלות של הסגנון הבינלאומי והתנועה המודרנית של שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 בחיפה, דרך צילום היסטורי ודרך צילום אמנותי עכשווי. 

הספר מורכב משלושה חלקים: הראשון– בו מוצגים 13 בניינים בולטים בסגנון הבינלאומי בחיפה, בשני– 29 בניינים נוספים שתצלומיהם ההיסטוריים נשמרו וזהותו של האדריכל שתכנן אותם ידועה, ובשלישי והעיקרי– 52 תצלומים של בניינים מהתקופה המודרניסטית בחיפה, שצילמה סטפני קלוס מנקודת מבטה האמנותית.

 

צילום סטפני קלוס

הספר מאת ד"ר אינס זונדר, היסטוריוניות של אמנות באוניברסיטת פוטסדם, גרמניה, מבקש להציג את האדריכלות של הסגנון הבינלאומי והתנועה המודרנית של שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 בחיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל.

הספר מציג את האדריכלות הבינלאומית והמודרניסטית של חיפה, דרך תמונות היסטוריות שנלקחו ברובן מכתב העט לאדריכלות "הבניין" וצולמו בין היתר על ידי יצחק קלטר, לצד צילומים אמנותיים עכשוויים, המצולמים על ידי סטפני קלוס, צלמת-אמנית בעלת שם עולמי. הבחירה בבניינים המוצגים בספר היא סובייקטיבית ואיננה מתיימרת להיות שלמה. המחקר הנו מסע בעקבות פרק מרתק ועשיר של המורשת התרבותית הישראלית, שאיננו זוכה לתשומת הלב הראויה.

צילום סטפני קלוס

האוכלוסייה המגוונת של חיפה מונה כ-270,000 תושבים – יהודים, ערבים, נוצרים ודרוזים המתגוררים בעיקר בשכונות נפרדות. עימותים אתניים ודתיים כמעט שאינם חלק מסדר היום בעיר הזאת.
מיקומה הטופוגרפי של חיפה ותפקידה כעיר-נמל, הפכו אותה בתחילת המאה-20 למוקד קליטה של מאות אלפי עולים יהודים שרובם הגיעו לארץ ישראל ממרכז אירופה. ביניהם לא מעט אדריכלים יהודים מגרמניה ואוסטריה. בזכותם ובהשראתם נבנו באזור הדר הכרמל יותר מ-1400 מבנים בסגנון הבינלאומי המתאפיין במעטפת מבנה גלילית או קובייתית המורמת לעתים קרובות על העמודים, גגות שטוחים נוחים לגישה, חלונות רצועה אופקיים, מרפסות מעוגלות, חדרי מדרגות מובלטים מזכוכית, חזיתות מלבני זכוכית ושוברי שמש.

מבנים בסגנון הבינלאומי מצויים בשלושת מרכזיה של העיר: בעיר התחתית ליד הנמל, לאורך המדרונות והרכס של כרמל,  ובעיר העילית – מרכז הכרמל.

הספר מבקש להציג את האדריכלות של הסגנון הבינלאומי והתנועה המודרנית בחיפה משתי נקודות מבט: דרך צילום היסטורי ודרך צילום אמנותי עכשווי. התצלומים ההיסטוריים, שנלקחו ברובם מכתב העת לאדריכלות "הבניין" (1934-1938), וצולמו בין היתר על ידי יצחק קלטר, מציגים את הבניינים משנות ה-30 של המאה ה-20 בצורתם הטהורה, זאת לצד תצלומים של בניינים מהתקופה המודרניסטית שצילמה סטפני קלוס מנקודת מבטה האמנותית.

הספר מורכב משלושה חלקים: הראשון– בו מוצגים 13 בניינים בולטים בסגנון הבינלאומי בחיפה,  בשני- 29 בניינים נוספים שתצלומיהם ההיסטוריים נשמרו וזהותו של האדריכל שתכנן אותם ידועה. חלק זה מציג רק אוסף קטן מתוך אלפי הבניינים שנבנו בחיפה בסגנון המודרני בשנות ה-30 של המאה ה-20. בחלק השלישי והעיקרי– 52 תצלומים של בניינים מהתקופה המודרניסטית בחיפה, שצילמה סטפני קלוס מנקודת מבט אמנותית.

צילום סטפני קלוס

"כרמל: הסגנון הבינלאומי בחיפה" / מאת: אינס זונדר, צילום: סטפני קלוס

הוצאה לאור: מרכז הבאוהאוס ת"א

מחיר הספר: 125 ₪

את ספר ניתן לרכוש במרכז באוהאוס תל אביב, דיזינגוף 77 תל אביב, בחנות של מוזיאון ישראל בירושלים, בחנות של מוזיאון תל אביב, בחנות של מוזיאון חיפה, ובחנויות תולעת ספרים וסיפור פשוט בתל אביב.

פרטים נוספים בטלפון: 03-5220249

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מבצע קיץ בקניון עופר רחובות: רוכשים מעל 349 ₪ במגוון החנויות בקניון ומקבלים במתנה תיק חוף מהודר ואופנתי המשולב בו צידנית
המבצע החל מה 28.07.24 ועד ה 31.07.24 קניון עופר רחובות, מקבוצת...
מה זה סגנון בוהו ואיך משלבים אותו במרחב הבית
גם אתם מתבלבלים לפעמים בין כל המילים המרתקות שעושות רק...
ניידת טיפול נמרץ חדשה הוצבה במודיעין לזכר אהרון חיימוב הי"ד ניידת טיפול נמרץ, שנרכשה בתרומתה של הגברת ספרא, הוצבה בתחנת מד"א בעיר מודיעין, לזכרו של אהרון חיימוב הי"ד שנרצח בשבעה באוקטובר באופקים
בתחילת החודש התקיים טקס חנוכת אמבולנס לזכרו של אהרון חיימוב...
אדום עולה- על הקיר: הוקמה הפועל תל אביב בטיפוס
אוהדי הפועל- יש לכם עוד ענף ספורט לעקוב אחריו; מטפסות...
איפה כדאי להזמין משלוח פירות וירקות?
מי מאיתנו לא רוכש מדי שבוע בשבוע פירות וירקות? פירות...
במדבר 'פשוטי הרחוב' במופע השקת סינגל שני בהפקת עמיר לב - יום רביעי 31 ביולי - מועדון TASSA בתל אביב
פשוטי הרחוב - הרכב רוק גלילי מיוחד מאז 2009, היוצר...
הנחיות לשמירה על ניקיון דודי קיטור
ריכוזי מלח גבוהים השוקעים בדודי קיטור מובילים להצטברות מהירה של...
נמצאים לפני רכישת דירה? חשוב לעשות את הדברים נכון
רכישת דירה היא חלומם של רבים. אם בעבר כמעט כל...
היום הארצי למודעות לנזקי הזנות - 24/7/24
"היום הארצי למודעות לנזקי הזנות"- יצוין בפעם השנייה על ידי עיריית תל...
האגף לגיל הרך יקדם איתור ילדים מעוכבי התפתחות כבר בשלבים מוקדמים
האגף לחינוך הגיל הרך מקדם יוזמה לאיתור ילדים מעוכבי התפתחות...