Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

משמעות המזמורים המופיעים בספר תהילים

משמעות המזמורים המופיעים בספר תהילים
קרדיט: Canva

דוד המלך העניק לעם ישראל מתנה, פרקי תהילים המשקפים מצבים שונים בחייו של אדם. המזמורים משלבים תחושות שונות בסיטואציות שונות. הם נותנים לכל אדם להרגיש את החיבור שלו למזמורים בכל שלב בחיים בצורה שונה.

הרבי מלובביץ' כתב: "אילו ידעתם כוחם של פסוקי תהילים ופעולתם בשמי מרום, הייתם אומרים אותם בכל עת. תדעו שמזמורי תהילים שוברים כל המחיצות ועולים מעילוי אחר עילוי בלי שום הפרעה, ומשתטחים לפי אדון עולמים ופועלים פעולתם בחסד וברחמים".

כותרות המזמורים

למרבית המזמורים בספר תהילים מצורפת כותרת בתחילתן, ובספרי התהילים כיום הכותרת היא חלק מהמזמור עצמו. הכותרת מציינת פרטים שונים בכל מזמור, לעיתים את שם המזמור או שם המחבר, ולעיתים גם את זמן כתיבת המזמור. למשל: "מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה" (תהילים קמ"ב) מתוך מאה וחמישים פרקי התהילים, ל – 116 מהם יש כותרות. במרבית ההזדמנויות קוראים את המזמור יחד עם הכותרת שלו, אך במקרים מסוימים משמיטים אותה.

סוגי המזמורים

הכינוי "מזמור", מופיע רק בכותרות המזמורים בספר תהילים, והוא מופיע בצורה זו 57 פעמים. המילה "שיר" מופיעה שלושים פעמים בספר, וכמעט תמיד מלווה בביטוי נוסף, למשל: "שיר המעלות" או "מזמור שיר". המילה הבאה בשכיחותה, שגם היא מופיעה רק בכותרות המזמורים – היא המילה "משכיל" אשר מופיעה 13 פעמים. הכינויים הנוספים הנזכרים למזמורים, הינם: מכתם, תפילה, שיגיון, שירה ותהילה.

קרדיט: Canva

משמעות המזמורים

ספר התהילים מציג קשת רחבה של רגשות ותפילות: החל מתפילה לישועה, לנחמה ולהצלחה ועד תפילה של הודיה, שמחה, עידוד וביטחון בקב"ה. הרעיון המרכזי ששזור לאורך כל הספר הוא עבודת ה'.

באזכרות לנפטר נהוג לקרוא חלקים ממזמור קי"ט על פי אותיות שם הנפטר ואותיות המילה "נשמה", לעילוי נשמת הנפטר. יהודים רבים שפכו את ליבם בקריאת מזמורי תהילים בעת צרה, מתוך הכרה בך שישנה חשיבות וקדושה מיוחדת במזמורים אלו. לפי הרב שמואל אליהו, טוב לקרוא מעט פרקים ולהתרכז בכוונתם מאשר לקרוא פרקים רבים ללא הבנת הכתוב בהם.

איך קוראים את המזמורים?

יהודים רבים יודעים פרקים מפורסמים בעל פה, ונוהגים לאומרם בספונטניות בעת צרה או שמחה גדולה. גם בבתי הספר נהוג להגיד פרקי תהילים, כך שהמורה מקריא פסוק אחד והתלמידים חוזרים אחריו בכל פסוק ופסוק.

ישנה דרך מיוחדת בקריאת תהילים, לפתוח באקראיות עמוד אחד ולהגיד את הפרק שנמצא בו. בנוסף, נהוג באירועי חולי ופטירה לחלק את ספר התהילים למספר קוראים וכך כל אחד אומר מספר מזמורים וביחד מסיימים לקרוא את הספר לזכותו של האדם השרוי בצרה. דרך נפוצה היא לקרוא את ספר התהילים לפי חלוקה שבועית או חודשית של מזמורים וכך לסיים כל שבוע או חודש את הספר כולו. לאתר תהילים לחצו פה

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הפסיכיאטר נגד הפסיכיאטר- התמכרות לתרופות
בשונה מספת הפסיכולוג המיועדת לשיחות וטיפולים באמצעות עבודה בין אישית...
אלופי הפאי: תלמידי אמית בר אילן פ"ת
במסגרת תחרות יום הפאי שקיימה רשת אמית, בהשתתפות תלמידי רשת...
לקראת חג החירות – סיפורו של מור שלמרות האתגרים האישיים והמקצועיים הצליח להגשים חלומות
מור , בן 43 מהעיר חולון, מתמודד עם חרדה שהתפרצה...
פסח 2024 במלון קרלטון תל אביב - זוכה פרס המלון הטוב ביותר בישראל על פי WTA העולמית
מלון קרלטון תל אביב זכה בתואר המלון הטוב ביותר בישראל...
מה התעריף של עורך דין לביטוח לאומי והאם זה משתלם?
המוסד לביטוח לאומי משלם מדי חודש קצבאות בסך של כ-10...
בכל זוגיות טובה אפשר להעמיק עוד
שני אנשים זרים נפגשים, מתאהבים, לומדים להכיר אחד את השני,...
החשיבות של גינוי ענן לעסק שלכם
אתם מנהלים את אותו עסק כבר לא מעט שנים, אך...
5 טעויות נפוצות בעסקת טרייד-אין לרכב
הרכב החדש כבר עוד דקה אצלכם ביד, ועכשיו רק נשאר...
על החשיבות מאחורי אימות צוואות ע"י נוטריון
כפי שכולכם בוודאי כבר יודעים, צוואה היא אחד מהדברים הרגישים...
למי כדאי לרכוש ביטוח צד ג' לרכב – ומהם הסעיפים החשובים שכדאי לבדוק?
ביטוח צד ג' יכול לספק הגנה מפני הוצאות כבדות לפיצוי...