Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

קונצרט מס' 1 בסדרה "פועם בלב"

קונצרט מס' 1 בסדרה "פועם בלב"
קרדיט ליאור צור

בהפקת מרכז פליציה בלומנטל, בשיתוף מחלקת המוזיקה במוזיאון ת"א לאמנות
מוצ"ש 2.11 בשעות 18:00 ו-20:30
אולם שידלובסקי, מוזיאון תל אביב לאמנות
קונצרט של אנסמבל מיתר
גיא פדר ניצוח
אנסמבל מיתר: בנדיקט בינדוולד
כינור; יוני גוטליבוביץ' צ'לו; הגר שחל חליל; יונתן הדס קלרינט; מיכאל רוסלר בסון (חבר תכנית "תדרים" בהדרכת האנסמבל באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים); עמית דולברג פסנתר.
טליה עמר, אראל פז אלקטרוניקה
בתוכנית:
ילדים
ונוער מפסטיבל CEME צעיר כותבים לאנסמבל ולסרט
אראל
פז "יצירה חדשה" לאנסמבל ואלקטרוניקה
טליה עמרReverberations  לאנסמבל ואלקטרוניקה
כרטיסים: 50-60 ₪. לרכישה: 03-6201185 ובאתר מרכז פליציה בלומנטל.

קונצרט מס' 1 בסדרה "פועם בלב"
קרדיט ליאור צור

CEME צעיר – מוזיקה לסרטים
המוזיקה שתבוצע מלווה סצנות מתוך הסרטים האילמים "הבהלה לזהב" (1942) ו"זמנים מודרניים" (1936) של צ'ארלי צ'פלין ו"הצב האדום" שעוצב על ידי אמן האנימציה מיכאל דודק דה-ויט וסטודיו גיבלי. הפרטיטורות נכתבו כולן על ידי ילדים בגילאים 11 עד 18 שנבחרו בקפידה להשתתף במסלול סמה צעיר של אנסמבל מיתר בשיתוף איגוד הקומפוזיטורים הישראלי.

CEME – Contemporary Encounters Meitar Ensemble – הוא פסטיבל שעוסק במוזיקה עכשווית ובחינוך. הפסטיבל מתקיים מדי שנה בתל אביב ומארח מלחינים מכל רחבי העולם בתחילת דרכם האמנותית המקצועית ומפגיש אותם עם טובי המלחינים של ימינו ואנסמבל מיתר. סמה צעיר הוא מעין שלוחה והרחבה של אותו הפסטיבל, המיועדת למלחינים ילדים. הקורס נערך בשלוש שנים האחרונות בקיבוץ סאסא ובשנה הבאה יתקיים בשדה בוקר.

סמה צעיר הינו מסלול חינוכי ייחודי, הן בשל הגילאים הצעירים של המשתתפים והן בשל תהליך העבודה. במהלך תהליך זה נפגשים הילדים עם אנסמבל מיתר למספר מפגשי הכנה, סדנאות/שיעורים וקריאה של היצירות משלבי הכתיבה הראשונים ועד מפגש בן שלושה ימים שמתקיים בקיבוץ סאסא בהשתתפות אנסמבל מיתר, המלחינה ד"ר חנה אג'יאשוילי והשנה גם המלחין והויולן יובל גוטליבוביץ'.המפגש שהתקיים באפריל השנה הוקדש למוזיקה לסרטים, הוא כלל חזרות ושיעורי קומפוזיציה, הקרנה פומבית של הסרט "הקבינט של ד"ר קליגרי" (1922) עם מוזיקה שכתב יובל גוטליבוביץ' לויולה וצ'לו והקרנה/קונצרט של יצירות התלמידים לילדי סאסא והסביבה.

בנוסף לביצוע הבכורה בסאסא, תכנית זו בוצעה גם בסדרת הקונצרטים בניהולו של פרופסור מיכאל וולפה בשדה בוקר ובקונצרט במסגרת פסטיבל אביב 2019 בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה בתל אביב בהפקת איגוד הקומפוזיטורים שגם תמך בפרויקט המיוחד הזה.

הילדים התמודדו עם משימה יוצאת דופן – כתיבה של מוזיקה אבסולוטית המתייחסת לרבדים שונים בסצנה ולשלב גם חלק מפס הקול המקורי של הסרט, במידה והיה לו כזה (כאמור מדובר בסרטים אילמים). לכאורה, החופש האמנותי מוגבל מאוד לעומת יצירה שאינה קשורה במדיה נוספת; יחד עם זאת התוצאות מלאות דמיון, רעיונות מקוריים ויופי שאינו תלוי בסרט.

רשימת המלחינים.

בקונצרט בשעה 18:00:  טל בוקס – זמנים מודרניים; איב כצנלסון – זמנים מודרניים; איתי וייצמן – הצב האדום;  נדיה וולקוב – הצב האדום.
בקונצרט בשעה 20:30: רון כצמן – הבהלה לזהב; איתן מדינה – הצב האדום; נעמה רולניק – הבהלה לזהב; יניב קורצבארד – זמנים מודרניים.

המלחין אראל פז על היצירה "יצירה חדשה"

מבחינה צורנית: היצירה מחולקת לתשע אפיזודות מנוגדות באופיין המנוגנות ברצף.

ישנם פרקים (1,5,7,9) בהם הנגנים צריכים להגיב לפסקול האלקטרוני – כלומר הפסקול קבוע מראש, וישנם פרקים (3,8) בהם הפסקול משולב במהלך הנגינה. פרקים 2,4,6 הם בנגינת האנסמבל בלבד.

מבחינה אסתטית החלק האלקטרוני משולב באנסמבל גם כן בשתי דרכים: הראשונה – כמעין "אנסמבל צללים" הנובע מתוך האנסמבל האמתי. כלומר – הצלילים המעובדים אינם מתבלטים מעל האנסמבל אלא מרחיבים ומשלימים אותו. השנייה – שילוב ועיבוד של צלילים "מסונתזים" וצלילים קונקרטיים, אשר מתבלטים בשונותם מול האנסמבל.

לגבי השפה המוסיקלית שלי: דבר המאפיין את היצירה לכל אורכה הוא ה"בו-זמניות" – מלבד סופו של הפרק השישי בו נשאר הפסנתר לנגן לבדו. (רגע מרגש לטעמי…אבל שוב, זה רק אני…)

ה"בו-זמניות" הזו  – אפשר אולי לקרוא לה הטרופוניה צפופה ואפילו תזזיתית – היא ממש לא קונטרפונקט פוליפוני בארוקי או רנסאנסי מוקפד, אבל היא מושתתת על רעיונות הנמשכים לתפיסתי אפילו למוסיקה של ימי הביניים.

מה שאני אולי מנסה לומר זה שאפילו שהמצלול של השפה המוסיקלית שלי הוא אולי "אוונגארדי", אבל המניעים שלי וכמותם המוסיקה שלי הם "רומנטיים" בהווייתם כשל מלחיני כל התקופות. (או לפחות הטובים שבהם… )

יש גם סרט שמוקרן עם הנגינה –

הסרט (שאני הכנתי) עושה שימוש בדימויים קונקרטיים (למרות מאמצי ההפשטה הבלתי נלאים שלי) ומאפשר למאזין שהופך בו זמנית לצופה לזלוג אל העולם הוויזואלי והמוחשי.

הסרט מציג דימוי ויזואלי ותנועתי שונה בכל פרק ומהווה בעצם מעין המחשה והרחבה של אופן המחשבה המוסיקלי שלי.

 

המלחינה טליה עמר על יצירתה Reverberations

היצירה Reverberations היא הד של יצירה קודמת שכתבתי ב-2012. שתי היצירות נכתבו והוקדשו לאנסמבל מיתר. ב Reverberations יש דיאלוג עם הגרסה המוקדמת שלה דרך האלקטרוניקה, שהיא זיכרון מהיצירה הקודמת.
בתור מלחינה היה מעניין במיוחד לעבור את התהליך הזה כיון שהכתיבה שלי התפתחה עם השנים אך יחד עם זאת יש קשר סגנוני חזק בין היצירות. הקשר בין היצירות מראה את התהליך שעברתי בתור מלחינה בשנים האחרונות.

 

הסדרה "פועם בלב" בהפקת מרכז פליציה בלומנטל מציגה מוזיקה קאמרית ישראלית. הקונצרט הקרוב הוא הראשון מתוך שמונה בעונת 2019-2020, עונתה הרביעית של הסדרה. עורכת הסדרה: הדס פבריקנט.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
שחר חיון, בן זיני וקימור אזולאי מפגינים כישורים
עמותת חסדי דרור, המסייעת למשפחות במצוקה ולמשפחות של ילדים חולי...
השקת גן לילי במרכז מורשת יהדות בבל
רגע מרגש בשגרה העצובה שלנו היה במרכז מורשת יהדות בבל,...
רחל קלנר המורה לכימיה מאולפנת אמית ישורון - המורה המצטיינת בארץ
הזוכה בפרס להצטיינות בהוראה ע"ש דליה צ'שנובסקי, מטעם החברה הישראלית...
חברת איזי ג'ט משהה את טיסותיה לחצי שנה
חברת איזי ג'ט הודיעה על השעיית טיסותיה מישראל ואליה עד...
חנייה חינם בכחול לבן במהלך חג הפסח
כן כן לא דמיינתם, קראתם נכון. חנייה חינם בכחול לבן במהלך...
רשת העוגיות 'סופט קוקיס' פותחת סניף דגל בקניון עופר רחובות בהשקעה הנאמדת בחצי מיליון ש"ח
רשת סופט קוקיס פותחת השבוע סניף דגל, בקניון עופר רחובות,...
התלמידים דואגים לנזקקי פתח תקווה
לקראת חג הפסח, תלמידי שכבת י"א בכפר הנוער אמית פתח...
משמעות צילום אירועים חשובים
בר מצווה הוא אירוע משמח בקהילה היהודית, המציין את הגעתו...
שמעון קונטראז'י – The Colors of Music
בגלריית GLOBAL ART רח' מרכז בעלי מלאכה 13 תל אביב אוצרות :...
הדרך לחיים חופשיים מהתמכרות
התמודדות עם ההתמכרות - האתגר והפתרון ההתמכרות היא מצב מורכב המשפיע...