Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מחקר: התרופה הנפוצה ביותר בקרב חולי סרטן – קנאביס רפואי

מחקר: התרופה הנפוצה ביותר בקרב חולי סרטן – קנאביס רפואי
מקור pixabay

מחקר שנערך בבית החולים איכילוב ותוצאותיו פורסמו בין היתר בירחון המדעי “לנצט”, מציג ממצאים לפיהם קנאביס רפואי הוא התרופה הנפוצה ביותר בקרב חולי סרטן בישראל, לא רק בשוק התרופות הטבעיות אלא גם בהשוואה לתרופות כימותרפיות נפוצות וסוגים שונים של טיפולים ביולוגיים. בהודעה לעיתונות שפורסמה על ידי בית החולים איכילוב נמסר כי חוקרים מהמרכז הרפואי בתל אביב ערכו סקר מעמיק וראשון מסוגו בישראל, במטרה לבחון את עמדותיהם של אונקולוגים שונים לגבי הטיפול בקנאביס עבור חולי סרטן, ואת היקף ורמת השכיחות של קנאביס רפואי בהשוואה לתרופות אחרות.

מחקר: התרופה הנפוצה ביותר בקרב חולי סרטן – קנאביס רפואי
מקור pixabay

תוצאות המחקר מראות ממצאים ברורים: 90% מהאונקולוגים בישראל מוצאים את השימוש בקנאביס כיעיל בטיפול בקרב חולי סרטן, ו-45% מהם מציינים הטיפול בקנאביס בטוח יותר מאשר הטיפול במשככי כאבים שונים, שמהווים בדרך כלל אלנטרנטיבה קונבנציונלית לקנאביס הרפואי. משמעות התוצאות היא ש-9 מתוך כל 10 אונקולוגים בישראל ירשום קנאביס רפואי בתור טיפול לכל חולה סרטן שייגש אליו ושאינו בעל בעיה רפואית או חשד להתנגשות תרופתית, מה שהופך את הטיפול בקנאביס רפואי לטיפול הנפוץ ביותר בקרב חולי סרטן וגם המוסכם ביותר בקרב אונקולוגים בישראל.

המחקר בחן את עמדות הרופאים האונקולוגים כלפי קנאביס רפואי, וממצאיו מראים כי רובם חושבים כי זהו טיפול בטוח יותר לעומת טיפול באופיאטים, מה שרק מגביר את יעילותו ורמת הבטיחות היחסית שלו. בנוסף, בחנו החוקרים את דעתם של הרופאים בנוגע ליישום של לגליזציה וחקיקה מקלה כלפי צרכני קנאביס, ותוצאות הסקר מראות כי 33% מהם בעד לגליזציה מלאה של קנאביס גם למטרות פנאי.

ממצאי המחקר: קנאביס רפואי הוא התרופה הנפוצה ביותר באונקולוגיה

קבוצת המחקר כללה כמחצית מכלל 250 האונקולוגים הפעילים בישראל, מה שנחשב לשיעור גבוה במיוחד במחקרים מסוג זה, ואולי אף הגבוה ביותר במחקרים הקשורים לקנאביס רפואי עד היום. קבוצה זו, כך לדברי החוקרים, מהווה מדגם מדויק יחסית לתפוצת האונקולוגים הכללית בישראל, בעיקר בתחום המשלב טיפול ושימוש בקנאביס רפואי לאורך הדרך.

תוצאות המחקר מציגות תמונה לפיה 90% מהאונקולוגים בישראל לא רק סבורים כי קנאביס רפואי הוא תרופה טובה שכדאי להשתמש בה בתהליך הטיפול בסרטן באופן תיאורטי, אלא גם רושמים בפועל מרשמים למוצרי קנאביס רפואי לחולים המטופלים אצלהם על בסיס קבוע, לפעמים יותר מאשר הפניות לטיפולים כימותרפיים ואמצעים מקובלים אחרים.

במחקר נמצא גם כי חלק גדול מהאונקולוגים מעידים על יעילות גבוהה שנמצאה לטיפול בקנאביס רפואי גם לשיפור מצב הרוח והתיאבון של המטופלים, וכן כנגד חולשה ועייפות, שאופייניות במיוחד בקרב חולי סרטן המטופלים בטיפולים כימותרפיים, זאת למרות שמשרד הבריאות ממליץ על השימוש בקנאביס רפואי בתחום האונקולוגיה רק כטיפול משלים נגד כאב או בחילות המקושרות לשימוש בתרופות כימותרפיות.

בתחום של בטיחות הטיפול, ממצאי המחקר מראים כי לא ניתן אפילו לעשות השוואה בין קנאביס לבין משככי כאבים אופיאטים. כמעט כל הרופאים ציינו כי קנאביס רפואי הוא טיפול בטוח יחסית בהשוואה לתרופות כימיות, ורק חלק קטן מהרופאים ציינו כי הם נתקלו בתופעות לוואי, שהיו כולן קלות בלבד. במחקר לא נכלל דיווח על תופעות לוואי חריגות שגרם השימוש בקנאביס למטופל מסוים, גם לא במצב חריג או במינון לא מתאים, מה שעולה בקנה אחד עם תוצאות עקביות של מחקרי קנאביס רפואי מכל העולם שמציגים בטיחות עקבית.

"אין עוד גוף קליני בעולם אשר לו ניסיון בהיקף ובמידה של האונקולוגים בישראל, המנוסה בשימוש בקנאביס כנגד סימפטומים שונים של מחלת הסרטן ולכן לניסיונם המצטבר יש משמעות רבה. הסקר המדובר מהווה בעצם ‘דעת מומחים’ ראשונה מסוגה באשר לטיפול בקנאביס רפואי בסרטן", סיכם פרופ’ וולף, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב שהוביל את המחקר יחד עם ד״ר סילביו בריל, מנהל מכון כאב באיכילוב.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
קייטנת גלישה
מזג האוויר בישראל בשילוב עם רצועת חוף כל כך ארוכה...
כל הבדיקות לאבחון מוקדם של סרטן, במקום אחד: ניידת בריאות האישה של מאוחדת מגיעה לראש העין
משה כהן, מנהל מחוז מרכז במאוחדת: "הצבנו לעצמנו למטרה להוביל...
מה אתם חייבים לדעת על הקמה של תשתית תקשורת
מאז שאתם מנהלים את העסק שלכם התקשורת בו לא מספיק...
בעלי חברת הסעות? כבר עשיתם ביטוח?
אם בימים אלו אתם עסוקים בהקמה של חברת הסעות, אתם...
ארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים מסכם את השנה החולפת בתחום ההזרקות והניתוחים בישראל לקראת קונגרס תל אביב 2024
כ- 90 אלף ישראלים עברו ניתוח פלסטי וכ - 700...
חלוקת רכוש המנוח באופן ניטרלי ורגוע- כך תעשו את זה
חלוקת רכושו של המנוח, גם אם הדבר נעשה בהתאם לצוואה...
להתמודד לבד מול הוצאה לפועל או בעזרת עורך דין?
ההוצאה לפועל, או בשמה הרשמי רשות האכיפה והגבייה, מוסמכת להטיל...
לא רק למטבח- נירוסטה כמו שעוד לא הכרתם
תחום הבנייה והייצור, בין תחומים רבים אחרים, עושים שימוש נרחב...
איך שומרים על סטריליות בשטח?
אם בעידן טרום קורונה היינו צריכים להסביר לילדינו מדוע האחות...
מתעוררת מחלוקת בתוך המשפחה? אל תנהלו את הדברים לבד
משפחה היא המסגרת הקרובה והבטוחה ביותר עבור כל אחד. זוהי...